Formule 1

Na 48 jaar keren de gele en blauwe kleuren van Sunoco terug als F1-sponsor bij het Stake F1 Team

Uitgegeven door Peter Vader • 23 februari 2024 13:30

Na 48 jaar keert een oude bekende sponsor weer terug in de Formule 1: Sunoco! De gele kleuren van het logo zullen te zien zijn op de Sauber C44, die dit jaar met een gifgroene livery in de baan verschijnt. Niet het hele jaar, het gaat alleen om de Grand Prix van Miami en Las Vegas, twee Grands Prix op het Amerikaanse continent. Hoewel de aanwezigheid van Sunoco in een ver verleden in de Formule 1 beperkt was, voegt zijn betrokkenheid uit het verleden een unieke laag toe aan zijn comeback. In 1971 zette het team van Roger Penske een McLaren M19 in met daarop het Sunoco-logo, voor de laatste twee Grands Prix van het seizoen. In de handen van Mark Donohue zorgde de uitstekend geprepareerde raceauto ervoor dat de Amerikaanse coureur bij zijn Grand Prix-debuut in Canada op een hoogst opmerkelijke derde plaats eindigde.

sauber-sunoco

Sunoco successen
De korte betrokkenheid van Sunoco zette zich voort toen Penske in 1974 met zijn eigen chassis in de F1 ging deelnemen. Hoewel de Sunoco-logo�s al wat kleiner waren, bleven ze een bewijs van de toewijding van het merk aan de hoogst bereikbare klasse in de wereldwijde autoracerij. Zelfs in het laatste seizoen van het team - 1976 - behaalde John Watson een overwinning in de Oostenrijkse Grand Prix, waarbij de Sunoco-stickers groot op de bolide prijkten.


Nostalgische aanblik
Sunoco's terugkeer naar de F1, zij het opnieuw in beperkte mate, betekent de blijvende aantrekkingskracht van het meest prestigieuze platform van de autosport. Terwijl de aanwezigheid van het merk zich momenteel concentreert op specifieke races, laten de rijke geschiedenis van het merk en de associatie met legendarische overwinningen de deur wellicht open voor een grootschaliger terugkeer in de toekomst. Voorlopig kunnen racefans over de hele wereld genieten van de nostalgische aanblik van Sunoco's blauwe en gele kleuren, die terug zijn op de F1-grid., een herinnering aan zijn vroegere bekwaamheid en de voortdurende evolutie van autosportpartnerschappen.

Sterke emoties
�Ik ben in de eerste plaats een autosportfan en Sunoco is een merk dat bij mij sterke emoties oproept, omdat het diepgeworteld is in deze wereld�, aldus Sauber-teamvertegenwoordiger Alessandro Alunni Bravi, die vervolgde: �Het is een merk dat synoniem is met racen, een merk dat herinneringen oproept aan gouden tijdperken van de sportwagenraces en, meer recentelijk, aan de meest gevolgde Amerikaanse series, NASCAR en IndyCar. Het is een eer voor ons om met hen samen te werken tijdens de Grands Prix van Miami en Las Vegas, en om moederbedrijf Energy Transfer te verwelkomen in Austin. De Amerikaanse markt wint de afgelopen jaren steeds meer aan belang binnen onze sport en we zijn nu partners met twee van de belangrijkste en meest herkenbare merken van de Verenigde Staten.�

Stake F1 Sauber



Foto's: Stake F1 Team

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS