Nieuwe theorie rond diskwalificatie Lewis Hamilton na onthullingen van Fred Vasseur
Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 maart 2025 19:20
De diskwalificatie van Lewis Hamilton na de Grand Prix van China zou veroorzaakt kunnen zijn door gemiste voorbereiding tijdens de wintertests in Bahrein. Sky F1-verslaggever Ted Kravitz wijst op een verband tussen het incident en het gebrek aan een racesimulatie in de aanloop naar het seizoen.

Hamilton werd na afloop van de race in Shanghai uitgesloten vanwege overmatige slijtage aan de skid blocks van zijn SF-25. Teamgenoot Charles Leclerc werd eveneens uit de uitslag geschrapt, maar dan vanwege een te licht chassis. Voor Hamilton was het de tweede DSQ in achttien maanden voor hetzelfde vergrijp.
Volgens Kravitz had Hamilton oorspronkelijk een volledige racesimulatie gepland tijdens de laatste testdag in Bahrein, maar kon deze niet voltooien door een hydraulisch probleem. Ferrari zou daardoor cruciale informatie over de rijhoogte van de auto gemist hebben, iets dat in droge omstandigheden zoals in China fataal bleek.
Fred Vasseur bevestigde in een gesprek met Kravitz dat Hamiltons race in Melbourne al hinder ondervond van het gebrek aan testkilometers. Daarnaast bagatelliseerde hij de radio-communicatieproblemen tussen Hamilton en zijn engineer, die eerder voor ophef zorgden in Australië.
Uit Italië kwam eerder al het bericht dat Ferrari in Melbourne het rijhoogteprobleem had ontdekt na een sterke sessie van Leclerc in VT2. De auto werd toen preventief verhoogd om diskwalificatie te voorkomen, met als gevolg een tegenvallende race en kwalificatie.
Ferrari’s dubbele diskwalificatie in China zet het team op gelijke hoogte met Williams in de constructeursstand. Beide teams hebben evenveel punten, maar staan ver achter op koploper McLaren. “Ik denk niet dat het toeval is dat dit met de plank gebeurde in de eerste droge race”, zei Ted Kravitz, “Het lijkt iets dat is meegesleept vanuit Bahrein, waar Lewis geen racesimulatie kon rijden.”