Pirelli met handen in het haar door GP Zandvoort: temperatuur, regen en wind kunnen spelen grote rol
Uitgegeven door Frank Korsel • 20 augustus 2024 09:02
Dit weekend keert de Formule 1 terug naar een van de meest uitdagende circuits van het seizoen: het legendarische Zandvoort. Na een afwezigheid van 36 jaar maakte het circuit in de duinen in 2021 zijn comeback op de Formule 1-kalender. Sindsdien heeft Zandvoort zijn klassieke karakter behouden, inclusief het bochtige parcours van 4,2 kilometer met veertien uitdagende bochten, waarvan vier naar links en tien naar rechts. Wat dit circuit echt uniek maakt, zijn de bankings in de derde en veertiende bocht, met een respectievelijke hellingshoek van 19 en 18 graden, wat zelfs steiler is dan de bochten van Indianapolis. Pirelli blikt vooruit op de race, waar verschillende strategieën mogelijk zijn. Het weer en de temperatuur zal van grote invloed zijn op de strategie en de bandendegradatie.
De bankings van Zandvoort vormen een zeldzame uitdaging in de Formule 1 en hebben grote invloed op zowel de auto’s als de coureurs, licht Pirelli toe in een persbericht. Deze bochten zorgen volgens de Italiaanse bandenfabrikant voor hogere snelheden, wat extra belasting op de banden met zich meebrengt. Om die reden heeft Pirelli de drie hardste bandencompounds van hun 2024-serie geselecteerd voor dit weekend: de C1 als P Zero White hard, de C2 als P Zero Yellow medium en de C3 als P Zero Red soft.
Thermische degradatie is op papier een belangrijke factor op Zandvoort, maar veel zal afhangen van de weersomstandigheden eind augustus. De temperaturen in Zandvoort liggen meestal tussen de 14°C en 20°C, wat het bandenmanagement kan vergemakkelijken, zoals vorig jaar bleek toen Tsunoda 50 ronden op de zachte band reed. Daarnaast speelt de nabijheid van de zee een rol; de wind kan zand op de baan blazen, waardoor de grip afneemt.
Vorig jaar veranderden de omstandigheden tijdens de race zo vaak dat alle vijf beschikbare bandentypes werden gebruikt. Hoewel de Soft-band de populairste keuze was voor de start, arriveerde de regen snel, wat leidde tot het gebruik van de Cinturato Intermediate en zelfs de Cinturato Wet. Er waren toen maar liefst 82 pitstops, een record.
Voor dit jaar voorspellen simulaties van Pirelli dat een één-stopstrategie de snelste optie zal zijn in stabiele droge omstandigheden, vooral omdat inhalen lastig is op het smalle circuit met beperkte rechte stukken. Bij warm weer zouden de hardere compounds favoriet moeten zijn, terwijl koelere omstandigheden de Soft tot een haalbare raceband maken.
Zandvoort heeft in totaal 33 edities van de Dutch Grand Prix gehost, waarvan Max Verstappen de laatste drie heeft gewonnen. Dit jaar kan hij het record van vier overwinningen van Jim Clark evenaren en ook het record van meeste pole positions verbeteren, wat hij momenteel deelt met René Arnoux. Ferrari voert de ranglijst aan met acht overwinningen en 25 podiumplaatsen op dit circuit.