PREVIEW - De GP Las Vegas biedt veel spektakel met snelheid, strategie en racesensatie op de Strip
Uitgegeven door Peter Vader • 19 november 2025 15:46
Geluk zal weinig te maken hebben met de uitkomst van de race, zelfs als deze plaatsvindt in de stad die vaak wordt aangeduid als “de gokhoofdstad van de wereld.” De Grand Prix van Las Vegas is de laatste van drie races van het wereldkampioenschap die dit jaar in de Verenigde Staten worden gehouden, voordat het seizoen wordt afgesloten met de laatste twee races in het Midden-Oosten. Het tijdschema wijkt af van het gebruikelijke: de sessies vinden ’s nachts plaats onder kunstlicht en beginnen een dag eerder dan normaal.

De planning
Daarom worden de eerste twee vrije trainingen op donderdag verreden, met de laatste training gevolgd door de kwalificatie op vrijdag. De Grand Prix zelf staat gepland voor zaterdagavond. Alle sessies beginnen twee uur eerder dan vorig jaar. Het evenement in Nevada heeft al spectaculaire races opgeleverd, vol inhaalacties, dankzij het circuitontwerp met onder andere een lang stuk over de beroemde Strip.


Het circuit
De race telt 50 ronden op het 6,201 kilometer lange Las Vegas-circuit, met 17 bochten en een unieke combinatie van hoge snelheden en technische secties. Het is na Spa het langste circuit van de kalender en één van de snelste qua gemiddelde snelheid. In 2024 klokte Alex Albon in zijn Williams de hoogste topsnelheid van het seizoen: 368 km/u op het rechte stuk tussen bocht 12 en 14. Bocht 14 is bovendien een van de beste inhaalmogelijkheden door de zware remzone. Bijna 80% van een ronde wordt volgas afgelegd, langs iconische locaties zoals The Venetian en Caesars Palace, waar de eerste twee Las Vegas Grands Prix in 1981 en 1982 werden gehouden. Die races vonden plaats op een circuit aangelegd op een parkeerplaats, terwijl het huidige tracé door de belangrijkste straten van de stad loopt. Straatmeubilair en olieresten van normaal verkeer verlagen de grip, waardoor de baan zich gedurende het weekend sterk ontwikkelt.

Mogelijke strategieën
Met een beetje geluk win je misschien aan de casinotafels in Las Vegas, maar in de Formule 1 is geluk nooit genoeg. De juiste strategie vereist data, simulaties en grondige analyses: pas dan vind je “de winnende zet.”. Voor elke Grand Prix levert Pirelli theoretisch snelste racescenario’s aan, gebaseerd op de beschikbare compounds. Deze worden bepaald door uitgebreide berekeningen waarbij talloze bandenparameters worden meegenomen. Een cruciale factor is de performance life: het maximale aantal ronden waarop een band competitieve prestaties behoudt. Door ook variaties in brandstofgewicht en ideale pitstopvensters te analyseren, ontstaat een nauwkeurig beeld van de optimale strategie. Teams gebruiken vaak de Monte Carlo-methode, die rekening houdt met willekeurige factoren zoals verkeer, de kans op een Safety Car en de moeilijkheidsgraad van inhalen, vooral in DRS-zones.

Gekozen compounds
Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn de C3-, C4- en C5-compounds geselecteerd voor het stratencircuit van Las Vegas. Een van de grootste uitdagingen wordt het managen van de bandentemperatuur, vooral tijdens de kwalificatie. Dat de sessies dit jaar eerder plaatsvinden helpt de coureurs, omdat de omstandigheden minder koud zijn en de banden daardoor sneller opwarmen. Toch blijft de voorbereidingsronde vóór de snelle ronde cruciaal om de banden in het optimale temperatuurvenster te krijgen. Bovendien hebben de banden van dit jaar verbeterde mechanische eigenschappen, waardoor de slijtage zou moeten afnemen, iets wat vorig jaar vooral zichtbaar was op de mediumband. Er is niet voor een zachtere bandenselectie gekozen vanwege het risico op graining, iets dat al sinds de eerste editie een belangrijke rol speelt en dat de prestaties van de zachtste compound te veel zou kunnen aantasten.

Race in 2024
In 2024 kozen alle coureurs behalve vier, voor een start op de Mediums. Fernando Alonso vertrok op de Soft, terwijl Sergio Pérez, Valtteri Bottas en Franco Colapinto (vanuit de pitstraat) de Hard verkozen. Omdat vrijwel het hele veld twee sets harde compounds had bewaard, had de tweestopper de voorkeursstrategie. Coureurs konden hun banden daardoor tot het uiterste pushen. Degradatie en slijtage waren minimaal, terwijl graining vooral voorkwam op de Mediums in de eerste stint.

Statistieken
Dit wordt de derde editie van de Grand Prix van Las Vegas op de Strip en de vijfde keer in totaal dat een Formule 1-race wordt verreden in de gokhoofdstad. In 1981 en 1982 vond de race plaats op de parkeerplaats van Caesars Palace. De eerste race op het huidige Strip Circuit in 2023 werd gewonnen door Max Verstappen, terwijl George Russell vorig jaar vanaf pole-position de overwinning pakte.

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!




