Formule 1

PREVIEW - Met meer dan acht uur vertraging komen de Pirelli banden aan in China: veel uitdagingen, Max Verstappen weer winnaar? + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 19 maart 2025 17:00

De 18e editie van de Grand Prix van China, de tweede ronde van het F1-seizoen, brengt meteen een aantal speciale uitdagingen met zich mee, niet alleen voor de teams en coureurs, maar ook voor bandenleverancier Pirelli. Buiten een aantal Formule 1-teams had ook Pirelli veel vertraging met hun vracht, die niet op tijd op het Shanghai International Circuit arriveerde. Met zo'n acht uur vertraging kwam de missende vracht aan op het circuit.

#F1 #MaxVerstappen
In 2024 zegevierde Max Verstappen in China, gaat hij dat dit komend weekend herhalen?

Het circuit is volledig opnieuw geasfalteerd en er is slechts één uur vrije training om te zien hoeveel er is veranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Afgelopen zomer werd op het circuit en in de pitstraat van het Shanghai International Circuit, een nieuw wegdek aangelegd. De baan is pas een paar keer gebruikt, tegen het einde van 2024, en het rijden op het nieuwe parcours zou een stuk soepeler moeten verlopen dan voorheen. Aangezien dit het eerste evenement van het jaar is dat op SIC wordt gehouden, is het logisch om te verwachten dat de baan zich snel zal ontwikkelen. De grote vraag is: kan Max Verstappen zijn overwinning van vorig jaar herhalen? Of gaat Lando Norris er opnieuw mee aan de haal?

Bovendien zal dit, net als in 2024, het eerste Sprint-format evenement van het jaar zijn, met slechts één vrije trainingssessie op vrijdag. Dat betekent dat je slechts 60 minuten tot je beschikking hebt om de juiste auto-afstelling te vinden en de prestaties van de verschillende compounds over een lange run te evalueren. Ook al is de korte race van zaterdag een geweldige test om ten minste één ervan volledig te beoordelen.

De compounds
Het trio van compounds is hetzelfde als vorig jaar: C2 als Hard, C3 als Medium en C4 als Soft. De laatste twee werden afgelopen weekend in Melbourne ingezet, terwijl de eerste eind februari uitgebreid werd getest tijdens een driedaagse test in Bahrein. Men moet er echter rekening mee houden dat alle compounds anders zijn dan vorig jaar. Vooral de C2 is zachter en komt daardoor dichter bij de C3 te liggen dan voorheen.

Een belangrijke factor om dit weekend rekening mee te houden zijn de temperaturen. Het is de eerste keer dat Shanghai de Grand Prix in maart organiseert, een periode waarin de gemiddelde temperatuur zelden boven de 18°C uitkomt. De voorspelling voor het weekend is echter dat de temperaturen vrijdag boven de 20 °C uitkomen, met een maximumtemperatuur van 26 °C op zaterdag. Hoewel het dus aanzienlijk warmer is dan normaal op dit moment, zijn de omstandigheden eigenlijk vergelijkbaar met die van vorig jaar, toen de race in de derde week van april werd gehouden.

GP China 2024 Max Verstapen winnaar F1 Red Bull Foto 2

Terugblik 2024
Vorig jaar waren er drie onderbrekingen – één VSC en twee Safety Cars – die de uitslag van de race aanzienlijk beïnvloedden, zowel wat betreft het aantal pitstops als de volgorde waarin de compounds werden gebruikt. In het eerste geval maakten drie van de coureurs die bij de eerste tien finishten slechts één pitstop, zes maakten twee pitstops en één coureur maakte zelfs drie pitstops. Wat de laatste betreft, koos het merendeel van de coureurs ervoor om op de Medium-versie te starten, waarbij de C3 ook de meeste stints voltooide (46%). Toen het echter de hoogste kilometerstand bereikte, ging het naar C2 (57%). Ook de C4 speelde een rol, met vier coureurs die deze band als startband kozen, terwijl Fernando Alonso zijn langste stint op deze zachtste band reed.

GP China 2024 Max Verstapen winnaar F1 Red Bull Foto 3

De baan
Het circuit van Shanghai is 5.451 kilometer lang en de lay-out is gebaseerd op het Chinese karakter “shang”, wat “omhoog” of “boven” betekent. Het circuit heeft verschillende langzame bochten, zoals de eerste drie, bochten 6 en 14, en snelle bochten zoals de combinatie van 7 tot 8. Er zijn twee lange rechte stukken, één die de start-finishlijn kruist en een andere tussen bochten 13 en 14, die meer dan een kilometer lang is. Er zijn twee DRS-zones, waarvan de eerste nu 75 meter langer is dan vorig jaar.

GP China 2024 Max Verstapen winnaar F1 Red Bull Foto 4

Trefwoord: Sprintweekend
Terwijl het standaardweekendformat bestaat uit twee vrije trainingssessies van een uur op vrijdag en nog een uur op zaterdag, gevolgd door een kwalificatiesessie, bestaat het huidige Sprintformat uit slechts één vrije trainingssessie om de race op vrijdag te beginnen, gevolgd door een kwalificatiesessie later die dag. Hiermee wordt de startopstelling bepaald voor een race van 100 kilometer, ongeveer een derde van de afstand van de normale race, die op zaterdagmorgen wordt gehouden, gevolgd door de kwalificatie voor de daadwerkelijke Grand Prix op zondag.

De kwalificatie voor de Sprint is opgedeeld in drie segmenten, die korter zijn dan die voor de Grand Prix: 12 minuten voor SQ1, tien voor SQ2 en acht voor SQ3. Het aantal coureurs dat aan het einde van elk onderdeel afhaakt, is hetzelfde als bij de normale kwalificatie: vijf aan het einde van elk van de eerste twee sessies. Voor de eerste twee onderdelen mogen alle coureurs alleen de Medium compound gebruiken, voordat ze voor de laatste sessie overstappen op de Soft compound. Wat de korte race zelf betreft, is de bandenkeuze vrij en is er geen pitstop nodig.

Ook is er een andere toewijzing van slicks per coureur dan tijdens een standaardweekend: ze hebben nog steeds twee sets Hard, maar krijgen nu een extra set Medium (van drie naar vier) en twee sets Soft minder (van acht naar zes). In totaal zijn er dus 12 in plaats van de gebruikelijke 13.

GP China 2024 Max Verstapen winnaar F1 Red Bull Foto 5

De race werd voor het eerst georganiseerd op Silverstone in 2021. Er zijn tot nu toe 18 sprintraces geweest en Max Verstappen is de meester van deze discipline met tot nu toe 11 overwinningen. Het is het tweede jaar dat Shanghai een evenement in deze opzet organiseert en voor de verandering was de eerdergenoemde Max Verstappen de winnaar. Wat betreft de banden in 2024, 19 coureurs gebruikten een set Mediums met alleen Russell die gokte op de Soft, wat zich uitbetaalde toen hij drie plaatsen goedmaakte van de elfde plaats op de grid tot de achtste plaats bij het zwaaien van de finishvlag.

GP China 2024 Max Verstapen winnaar F1 Red Bull Foto 6

Wetenswaardigheden
Deze race verscheen voor het eerst op de kalender van het F1-wereldkampioenschap in 2004, altijd op dit circuit, sindsdien elk jaar gehouden met uitzondering van drie jaar van 2020 tot 2023. Het eerste evenement werd gewonnen door Rubens Barrichello in een Ferrari. Lewis Hamilton staat hier bovenaan de lijst met winnaars met zes en hij heeft ook de meeste podiumplaatsen behaald met negen. Het is vermeldenswaard dat slechts twee coureurs in het huidige veld, Fernando Alonso en Max Verstappen, als eerste onder de vlag in China zijn doorgekomen: de Spanjaard deed het twee keer (2005 en 2013), de Nederlander vorig jaar. Mercedes staat bovenaan de lijst met teams met zes overwinningen, twee meer dan Ferrari, dat de meeste podiumplaatsen op zijn naam heeft (13), één meer dan Mercedes.

GP China 2024 Max Verstappen winnaar F1 Red Bull Foto 7

GP China 2024 Max Verstappen winnaar F1 Red Bull Foto 8

GP China 2024 Max Verstappen winnaar F1 Red Bull Foto 9



Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS