Rocco Coronel imponeert tijdens debuut OK-Karting én Ginetta Series: “Geweldig begin”
Uitgegeven door Frank Korsel • 11 november 2024 11:00
Lonato, Italië – Rocco Coronel (14) heeft indruk gemaakt tijdens zijn eerste optreden in de OK-klasse van het karten in de een-na-laatste ronde van het WSK-kampioenschap. Hij racete op het circuit van Lonato, waarbij hij met slechts twee testdagen achter de rug al bloedsnelle rondetijden neerzette en zijn tegenstanders direct liet zien met wie ze te maken hadden! Dit debuut komt vlak na zijn debuut in de autosport. Rocco reed het weekend hiervoor voor het eerst in Ginetta Junior Winter Series op Silverstone, waar hij namens R Racing de kleuren van Red Bull vertegenwoordigde. Dit weekend stond hij weer volledig in kartmodus, rijdend voor zijn team Victory Lane!
De kersvers Red Bull Junior, die onlangs de overstap maakte van de OK-Junior naar de OK-klasse, vertelt over de veranderingen in de kart: “Er zit nu zo’n valve op die eigenlijk als een soort turbo werkt. Het geeft echt een kickboost bij het uitkomen van de bochten”, legt Rocco vakkundig uit over zijn nieuwe kart. Later komt hij nog terug op deze zopgenoemde ‘powervalve’, deze zat hem later in het weekend mateloos in de weg. Deze motorische aanpassing was echter niet het enige verschil: “De banden zijn anders, ik rijd nu op LeConts in plaats van Vega’s. Dat vraagt wat gewenning. De LeCont-banden houden zich op lange termijn wel goed, maar de Vega-banden gaan veel harder", aldus de jongste zoon van Tom Coronel en Paulien Zwart.
Na een vruchtbare periode in de OK-J was het voor Coronel nu de hoogste tijd om de overstap te maken naar de OK, de volgende stap in zijn loopbaan. Met twee testdagen in Cremona had Coronel al wat gevoel met de kart kunnen kweken, maar in Lonato moest hij flink aan de bak om zich met het veel ervarener veld te kunnen meten: “We konden tijdens de testdagen gelukkig wel alles uitproberen en ik heb daar veel vertrouwen opgebouwd”, vertelt Rocco enthousiast. Tijdens lange rit van maar liefst 1250 kilometer richting Lonato kon Rocco genieten van zijn nachtrust, in tegenstelling tot begeleider Leon Kaan: “Haha, ja… Leon moest de hele nacht rijden. Ik heb heerlijk geslapen”, lacht de pas veertienjarige coureur.
Snelle tijden ondanks technische uitdagingen
Tijdens de trainingen merkte Rocco op dat hij nog niet op de top van zijn kunnen presteerde: “In de laatste sector moest ik nog echt wat vinden”, geeft het Red Bull-talent ruiterlijk toe. Ondanks enkele coureur die hem hinderde tijdens de kwalificatie, wist hij een achtste positie te bemachtigen. “Ik zat er nog 3,5 tienden vanaf (pole, Red.), maar dat kon eigenlijk een betere tijd zijn. Achtste is niet slecht, maar ik weet dat het sneller kan”, vertelt hij tevreden.
Het weekend verliep echter niet zonder technische malheur. Zo verloor Coronel in de eerste race van het weekend tijd door een motorprobleem: “Het membraan zat aan het einde van de race bijna helemaal ingedrukt, en daardoor liep de motor een beetje dood,” legt hij uit. Toch wist hij de race uit te rijden, ondanks deze terugslag. Ook in race twee ging het hem niet voor de wind: “Ik werd in de rondte getikt en moest mijn kart dus weer aanduwen. Toen moest ik weer terugrijden van positie 33, maar ik gaf niet op.” In deze race speelde het probleem met de power valve helaas al op. Ook in de derde race had hij hier problemen mee en kwam hij snelheid te kort. Gelukkig kon het team dit voor de belangrijke pre-finale en de finale oplossen.
Ondanks de eerdere problemen kwam Rocco sterk terug in de pre-finale. Hij wist goed mee te komen en sloot de race af met een solide achtste plaats. "Ik voelde me hier weer op mijn gemak in de kart, en het ging een stuk soepeler. Het was een goede opmaat voor de finale. Ik had een paar mooie gevechten op de baan en ik voelde eindelijk weer de snelheid, dat was erg goed."
In de finale mocht Rocco als elfde oplijnen voor de 21 ronden durende race, maar als snel ging er van alles mis: “Ja… Nou… voor me spinde er mensen en achter me ook, het was echt een beetje chaos en ontwijken geblazen”, verzucht de Red Bull-coureur zich. “Ik moest zelfs even over het gras om iedereen te ontwijken, dus daar verloor ik nog de meeste tijd. Uiteindelijk heb ik met nog wel terug weten te vechten en reed ik rondetijden die ze ook in de top vijf reden, dat was erg positief. Om toch nog als achtste te eindigen zie ik toch wel positief in”, sluit Coronel tevreden af over zijn debuut in de OK.
Ginetta-debuut in Red Bull-kleuren
Rocco blikt ook terug op zijn debuut in de Ginetta Junior Winter Series, waarin hij namens R Racing in de Red Bull-kleuren zijn autosport-debuut maakte: “Het was echt heel anders dan karten”, vertelt hij enthousiast. “Je moet hier echt elegant en gecontroleerd inhalen, geen divebombs zoals in de kart”, lacht hij. Coronel was bijzonder trots om de Red Bull-kleuren te mogen dragen, al voelde hij ook de extra druk: “Het was echt een eer, maar het zet je ook onder druk. Je weet dat je moet presteren”, gaat hij op serieuze toon verder.
In zijn eerste race twee races eindigde hij als derde in het rookiekampioenschap, maar helaas werd zijn laatste race beïnvloed door een spin. Toch kijkt Coronel met een positief gevoel terug op het avontuur in Silverstone en kijkt hij met goede moed vooruit op volgend jaar, als hij het volledige Ginetta-seizoen rijdt: “Ik gaf alles wat ik kon, en uiteindelijk heb ik veel geleerd. Het was een geweldig begin”, sluit Coronel vol vertrouwen af.
Rocco Coronel wordt in zijn race-activiteiten ondersteund door:
Sponsors: Red Bull Junior Team, Eurol, HBM Machines, Doniger, 4-Brands, Ireckonu, JBL, Vastgoed Financiering Fonds, JOUW
Partners: Bouwgroep Dijkstra Draisma, Corner 33, Super B, 24H Series, Coronel, Arrive2Drive, ASC Group, EP Equipment
Suppliers: Mascot Workwear, RSZ Autosport, Xeramic Kart Lubricants, P1 Racewear, Stilo Helmets, ASP Seat, Jecko, Pogona Insurance