Formule 1

SPECIAL - Staat McLaren in de etalage? Wordt er een groot aandeel verkocht aan een investeringsgroep?

Uitgegeven door Peter Vader • 12 december 2020 21:13

Een consortium van in de Verenigde Staten gevestigde investeerders staat op het punt om een groot aandeel in het McLaren Formula One-team te kopen in een deal die het historische Britse raceteam op meer dan £ 550 miljoen zal waarderen. Sky News onthulde dat MSP Sports Capital, wiens partners uitgebreide betrokkenheid hebben gehad bij de Major League Baseball, Amerikaans basketbal en Europees voetbal, een groep leidt die gedurende een periode van twee jaar £ 185 miljoen in McLaren Racing zal injecteren. De deal zou volgens bronnen al op zondag kunnen worden aangekondigd en zou samenvallen met McLaren's belangrijkste F1-race sinds jaren. De coureurs van het team - Lando Norris en Carlos Sainz - kwalificeerden zich voor de Grand Prix van Abu Dhabi op respectievelijk de vierde en zesde plaats, waardoor ze voor het eerst sinds 2012 de derde plaats in het constructeurskampioenschap kunnen behalen.



McLaren Racing waarderen op £ 560 miljoen?
De deal van McLaren met het door MSP geleide consortium zal het geloof van de investeerders in de heropleving van het team op lange termijn onderstrepen en zal een welkome kapitaalinjectie zijn in breder verband voor de hele automobielgroep, die hard is getroffen door de coronaviruscrisis. De nieuwe investering zal naar verwachting McLaren Racing, dat ook deelneemt aan het Indycar-kampioenschap in de Verenigde Staten, waarderen op £ 560 miljoen na de injectie van £ 185 miljoen aan eigen vermogen.



33% tegen eind 2022?
Bronnen zeiden dat de consortiumleden The Najafi Companies, een particuliere investeringsmaatschappij, en UBS O'Connor, een hedgefondsdochteronderneming van de Zwitserse investeringsbankgigant UBS, omvatten. Volgens een bron zal het consortium in eerste instantie een belang van 15% in McLaren Racing verwerven, oplopend tot 33% tegen eind 2022. Als onderdeel van de transactie wordt één van de opdrachtgevers van het consortium, Jahm Najafi, vice-voorzitter van McLaren Racing, terwijl Jeff Moorad van MSP en Rodrigo Trelles Zabala van UBS O'Connor als niet-uitvoerende bestuurders toetreden tot de raad van bestuur van McLaren Racing. De heer Moorad was betrokken bij de leiding van een reeks Amerikaanse sportfranchises, waaronder in de honkbalwereld de twee clubs Arizona Diamondbacks en San Diego Padres, terwijl MSP momneteel een investeerder is in clubs in de Spaanse en Portugese voetbalcompetities.


Carlos Sainz

Geen invloed op de autoproducent McLaren?
De deal voor het F1-team heeft geen invloed op het eigendom van McLaren Automotive, de divisie van de McLaren Group die sportieve straatauto's maakt en die erg winstgevend was voorafgaand aan de Covid-19-crisis. Het automerk, opgericht in 1963 door Bruce McLaren, is één van de bekendste namen in de Britse autosport. Gedurende een halve eeuw van deelname aan de F1 heeft McLaren acht keer het constructeurskampioenschap gewonnen, terwijl onder meer Mika Häkkinen, Lewis Hamilton, Alain Prost en Ayrton Senna tot de coureurs behoorden die met McLaren wereldkampioen werden. In totaal heeft het team sinds zijn debuut 180 Grands Prix, drie Indianapolis 500's en de 24 uur van Le Mans gewonnen. De prestaties op het circuit van het merk zijn het afgelopen decennium aanzienlijk achteruit gegaan, hoewel onder zijn huidige race-CEO, Zak Brown, zijn vroegere fortuin weer begint te herleven. De verkoop van een minderheidsbelang zal voldoende geld opleveren om de ambitie van Zak Brown te ondersteunen om McLaren de komende jaren opnieuw te zien strijden om F1-coureurs- en constructeurstitels. Zak Brown zou zijn toekomst op lange termijn aan het team hebben toevertrouwd als onderdeel van de kapitaalinjectie.


McLaren F1-CEO Zak Brown

Jaarlijks budgetlimiet
Vanaf volgend jaar zal in de F1 een jaarlijkse budgetlimiet worden ingevoerd, beginnend bij $ 145 miljoen (£ 110 miljoen) voor elk team, en in de daaropvolgende jaren tot $ 135 miljoen (£ 102 miljoen). Door de nieuwe investeerders aan te trekken, moet McLaren duurzaam kunnen opereren op het niveau van het kostenplafond. Het is het nieuwste F1-team dat een aanzienlijk belang heeft afgelost, en deze transactie volgt op de recente overname van Williams Grand Prix Holdings door Dorilton Capital, in een deal die een einde maakte aan de decennialange relatie van de gelijknamige familie met het bedrijf. De on-track operaties van McLaren zijn goed voor ongeveer 20% van de jaaromzet van de groep.


Lando Norris

Herfinanciering
McLaren heeft al sponsorovereenkomsten met bedrijven, waaronder Darktrace, de leverancier van cyberbeveiligingssoftware, en Dell Technologies, de computergigant. De kapitaalverhoging voor zijn racetak maakt deel uit van een bredere poging om het bedrijf te herfinancieren, zelfs nu de automobieltak zijn herstel van de pandemie voortzet. McLaren Group is in gesprek met verschillende bieders voor zijn spectaculaire hoofdkantoor in Surrey, een deal die ongeveer £ 180 miljoen zou kunnen opleveren als onderdeel van een sale-and-leaseback deal. Eerder dit jaar schrapte het bedrijf 1.200 banen in zijn activiteiten als onderdeel van een herstructureringsplan dat gevolgen had voor meer dan een kwart van het personeelsbestand.



Bahrein?
McLaren is eigendom van investeerders onder leiding van Mumtalakat, het soevereine vermogensfonds van Bahrein, dat in maart £ 300 miljoen in het bedrijf injecteerde. Het verzekerde zich ook van een lening van £ 150 miljoen van de Nationale Bank van Bahrein en zal naar verwachting volgend jaar nog eens £ 400 miljoen aan eigen vermogen ophalen, hoewel rapporten deze week suggereerden dat dit mogelijk zou zijn via een openbare notering van zijn aandelen. McLaren is een grote Britse exporteur, die rechtstreeks ongeveer 3.000 mensen in dienst heeft en duizenden banen in de hele Britse toeleveringsketen ondersteunt. De stormachtige ontwikkeling van nieuwe financieringsregelingen komt negen maanden nadat McLaren Paul Walsh, de zwaargewicht voormalige baas van Diageo, als uitvoerend voorzitter aanstelde.



Ja of nee?
De straatautodivisie van McLaren, voorheen een semionafhankelijk bedrijf genaamd McLaren Automotive, maakt enkele van 's werelds duurste auto's, met onder meer de Senna, genoemd naar de legendarische voormalige F1-coureur. Deze bedrijfseenheid, die wordt gerund door Mike Flewitt, vertegenwoordigt het grootste deel van de omzet van de groep. Het Britse bedrijf zag zijn afzonderlijke divisies herenigd na het vertrek in 2017 van Ron Dennis, de ervaren McLaren-baas die zijn F1-team door de meest succesvolle periode in zijn geschiedenis had geleid. Dennis werd één van de bekendste zakenmensen van Groot-Brittannië en breidde McLaren's technologische ondernemingen uit naar een breed scala van andere industrieën door middel van lucratieve, commerciële partnerschappen. Ron Dennis heeft zijn belang in een deal van £ 275 miljoen kwijtgescholden, na een bitter geschil met de medeaandeelhouders. Hij had aan de raad van bestuur van McLaren een overnamebod van £ 1,65 miljard aangeboden van een consortium van Chinese investeerders, maar kreeg daarvoor geen steun van collega's in de bestuurskamer. Toen een bod afgewezen, maar nu misschien wel 'ja' zeggen tegen een ander aanbod. Wanneer weten we meer?



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS