Strategie Aston Martin pakt niet goed uit: "Moeilijk om bandenvoordeel te benutten in de laatste stint"
Uitgegeven door Raoul Pasveer • 25 maart 2025 17:08
De zware bandenslijtage op het nieuwe geasfalteerde Shanghai International Circuit was het gehele weekend onderwerp van gesprek. Tijdens de Grand Prix bleek de slijtage voor de meeste teams echter mee te vallen, waardoor er voor velen maar één stop gemaakt hoefde te worden. Dat pakte voor Aston Martin niet goed uit, want zij hoopten op de mediumband in de tweede stint juist veel tijd te winnen ten opzichte van de concurrentie. Door de DQ's van Ferrari schoof Lance Stroll de punten in.
Mike Krack, Chief Trackside Officer van Aston Martin F1 Team, legt uit: "Het was een uitdagende dag voor ons hier in Shanghai en punten waren buiten bereik. Lance was een van de weinige coureurs die op de harde banden begon en hij wist ze 36 ronden lang goed te beheersen voordat hij overschakelde op de mediums. Uiteindelijk hielden zowel de harde als de medium banden het goed vol, waardoor de meeste auto's maar één keer hoefden te stoppen en het voor ons moeilijk was om een bandenvoordeel te benutten in de laatste stint. Fernando's race eindigde vroegtijdig omdat we een aantal zeer hoge temperaturen op de achterremmen zagen en zijn auto uit voorzorg uitschakelden. Onze aandacht richt zich nu over een paar weken op Suzuka. We hebben veel verschillende experimenten uitgevoerd met onze auto-set-up hier in Shanghai en we zullen de gegevens opnieuw op de basis verwerken om de volgende keer competitiever te zijn."
Kan Adrian Newey, overgekomen van Red Bull Racing, zijn stempel drukken op de nieuwe raceauto van Aston Martin?