Toto Wolff nam geen blad voor de mond: "Zijn aanpassingsvermogen was opmerkelijk"
Uitgegeven door Peter Vader • 14 april 2025 19:11
Toto Wolff; teambaas van Mercedes nam geen blad voor de mond toen hij de prestatie van zijn coureur George Russell in de GP van Bahrein 2025 beschreef. Met veel trots noemde hij het "ongelooflijk" wat Russell gepresteerd had, nadat de Engelsman erin slaagde om met een auto vol met problemen naar een onverwachte tweede plaats te rijden. Toto Wolff: "George was vandaag buitengewoon met een auto die niet goed meer functioneerde".
Toto Wolff: "George was vandaag buitengewoon met een auto die niet goed meer functioneerde"
Allesbehalve rustig
George Russell heeft ogenschijnlijk een goed weekend achter de rug, maar in werkelijkheid was het eigenlijk allesbehalve rustig. Zijn Mercedes W16 begon in de laatste fase van de race allerlei tekenen van gebreken te vertonen: eerst werkte de transponder niet meer, waardoor het zelfs voor het team moeilijk was om de auto in real time te volgen. Daarna ontstonden er problemen die nog veel ernstiger waren.
Hoe moeilijk wil je het hebben?
Het brake-by-wire -systeem – het geavanceerde elektronische mechanisme dat het remmen regelt – begon tekenen van storing te vertonen, waardoor Russell direct moest ingrijpen om de parameters in realtime te beheren. Op zich nog overkomelijk, ware het niet dat Lando Norris aan zijn uitlaat gekluisterd zat in een snellere McLaren op nieuwere banden. Hoe moeilijk wil je het hebben...
Stewards geven geen straf
Alsof dat nog niet genoeg was, waren er ook problemen met het stuurwieldisplay en het DRS-systeem. De onvrijwillige opening van de beweegbare vleugel werd een bron van angst en deed het ergste vrezen: Russell werd door de stewards op het matje geroepen vanwege een mogelijke overtreding van de regels. Maar de Mercedes-coureur, die zich bewust was van het technische probleem, tilde meteen zijn voet op om te voorkomen dat hij hiervan zou profiteren. Uiteindelijk besloten de stewards hem geen straf te geven. Ze verwezen daarbij naar een soortgelijk voorval met Sergio Perez in Bakoe in 2018, die toen ook werd vrijgesproken voor een identiek probleem.
Opmerkelijk aanpassingsvermogen
Toto Wolff benadrukte graag hoe moeilijk het was om met deze situatie om te gaan: “Als de brake-by-wire het begeeft, is het net zoiets als rijden in een gewone auto waarbij de stuurbekrachtiging het niet meer doet. Stel je voor dat je van de ene bocht rijdt waar alles werkt, naar de andere waar het systeem niet reageert. Georges aanpassingsvermogen was opmerkelijk.”
Goede bandenkeuze
Een ander detail dat de prestaties van Russell etaleerde, had te maken met de keuze van de banden: Russell voltooide de laatste stint op gebruikte zachte banden en reed daar ruim 25 ronden mee. Dat was een prestatie die maar weinigen hadden durven wagen. Toch hield hij niet alleen stand tegen de aanval van Norris, hij wist ook in de aanval te gaan wanneer dat nodig was en gaf nooit toe aan de druk. "Wat George deed was cruciaal om dit podium mee naar huis te nemen", concludeerde Toto Wolff. “Met een auto rijden onder zulke omstandigheden, is een tweede plek voor Lando Norris een werkelijk buitengewone prestatie!”
De prestatie in Bahrein bevestigt niet alleen George Russells talent, maar is ook een belangrijke boodschap van de veerkracht van Mercedes dat, ondanks talloze moeilijkheden, maar blijft doorvechten. Chapeau!

Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!