Formule 1

Waardoor kon het ongeluk van Jules Bianchi gebeuren?

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 oktober 2014 02:38

Jules Bianchi is afgelopen zondag hard gecrasht tijdens de 42e ronde van de Grand Prix van Japan. Volgens de FIA verloor de Marussia F1-coureur zijn auto in de Dunlop curve (bocht nr. 7), waar op dat moment de gele vlag uit hing. Op internet zijn beelden te zien van het ongeval. De Fransman schoot van de baan en kwam hard in aanvaring met een takelwagen, welke de F1-auto van Adrian Sutil probeerde te bergen.


Bianchi schoot onder de achterkant van de shovel en door de snelheid en impact kwam het reddingsvoertuig zelfs van de grond. Een baanofficial kwam met de schrik vrij, want Bianchi flitste een meter langs de baanofficial, die hulp bood. Overigens werd al snel met groen gezwaaid door de baanpost.

Adrian Sutil liet weten dat hij zijn auto verloor door aquaplaning, waarna Jules Bianchi min of meer dezelfde crash had. Het niveau van het water op de baan en de mate waarin de kwaliteit van de banden van de auto per coureur verkeerden, bepalen in hoeverre het aquaplaneren kan optreden. De hoeveelheid water op de baan, was op dat moment al flink toegenomen en DRS was inmiddels in ronde 41 uitgeschakeld. Waarna de coureurs meerdere keren waren gewaarschuwd over de verminderde condities.

Diverse coureurs waren toen al van de baan gegaan en Lewis Hamilton liet over de boordradio weten: “Het regent meer.” Het rubber van Jules Bianchi was 17 ronden oud toen hij zijn crash maakte. Waar de Mercedes-coureur zeven ronden eerder een pitstop had gemaakt. De enige coureur met oudere banden op de baan dan Jules Bianchi, waren teamgenoot Max Chilton en Jean-Eric Vergne. De Toro Rosso-coureur zei later dat de conditie van de baan ‘nog steeds oké’ was, vlak voordat de Fransman Bianchi crashte.

Op dat moment waren de condities al dusdanig dat sommige coureurs al hadden gekozen voor de regenbanden: de Caterhams deden dat in ronde 39. Kevin Magnussen en Pastor Maldonado in ronde 40. Sebastian Vettel kwam op hetzelfde moment als de crash van Jules Bianchi binnen. De Duitser zei na de race dat het een grensgeval was of hij zou kiezen voor de intermediate of regenbanden. De wereldkampioen zei hierover: “Een paar ronden daarvoor werd het erg slecht. Dat is waarom wij besloten om te pitten.”

Toch zegt de Red Bull-coureur dat sommige coureurs niet wilden overstappen op de regenbanden: “Ik denk dat het probleem, in het algemeen is, wanneer er veel water op de baan ligt, het zicht slecht is. Als er ook te veel water is, dan werken de intermediate niet meer en de regenbanden hebben een klein raamwerk waar binnen ze werken. Ook met veel water op de baan, is het waterafvoer op de extreme band niet zo goed, als het moet zijn, dus daarom denk ik dat het raamwerk krap is en dat is waarom mensen besloten om naar de pit te gaan.”

Wat duidelijk is, is dat de omstandigheden van het ongeluk een aandachtspunt gaan worden. Voor nu blijft het belangrijkste dat alles goed komt met Jules Bianchi.

Meer over de crash van Jules Bianchi:

Statement Marussia F1 omtrent Jules Bianchi

Video ongeval Jules Bianchi

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS