Formule 1

Wat Toto Wolff echt vindt van 'enge' Netflix en Drive To Survive

Uitgegeven door Peter Vader • 8 maart 2022 18:04

Serie vier van Netflix' hitserie Drive To Survive wordt deze week (11 maart) uitgezonden terwijl fans afwachten hoe de controverse van Silverstone, Monza, Jeddah en Abu Dhabi zal worden behandeld. Mercedes -baas Toto Wolff beschreef het toegangsniveau dat Netflix krijgt van de Formule 1 om de tv-serie Drive To Survive op te nemen als "eng", eraan toevoegend: "Ze hebben scènes in elkaar gezet die niet zijn gebeurd". De show is een hit geworden op het streamingplatform en is een succes voor de sport die de F1 introduceert bij een frisser, jonger en meer internationaal publiek. Het heeft vooral gepresteerd in de Verenigde Staten, die dit seizoen nu een extra Grand Prix (Miami) zullen organiseren omdat de interesse in de sport omhoogschiet. Voor de onbedoelde sterren van de show, inclusief Wolff, heeft Drive To Survive ze voor de camera geplaatst op een manier die ze zich nooit hadden kunnen voorstellen. En deze week gaat de hele vierde serie live (11 maart) terwijl de sport zich voorbereidt om weer te gaan racen in Bahrein (20 maart).

Toto_Wolff
Toto Wolff

Wolff: Ze creëren een verhaal
"Het is beangstigend hoeveel we ze binnenlaten", zei Wolff tegen Bloomberg . “Je haat het om jezelf daarbinnen te zien.” De docu-serie is in het verleden bekritiseerd vanwege het creëren van vals drama, waarbij wereldkampioen Max Verstappen aan Associated Press vertelde dat de filmmakers "veel dingen zouden vervalsen". Toto Wolff zegt dat hij heeft geaccepteerd dat de show meer goed dan slecht heeft gedaan voor de Formule 1, waardoor nieuwe fans zich kunnen voorstellen aan de grootste sterren van de sport. "Ze geven een draai aan het verhaal. Ze zetten scènes bij elkaar die niet zijn gebeurd. Ik denk dat je als insider zou zeggen: 'Nou, dat is anders dan hoe het was'. Maar we creëren entertainment, en dat is een nieuwe dimensie van entertainment", zei hij. "Bernie Ecclestone zou zeggen: 'Ik ben niet geïnteresseerd in de 15-35 [-jarigen] omdat ze geen Rolexen kopen van mijn sponsor!' Maar dat is duidelijk veranderd, want met sociale media is dit de demografie die het publiek drijft, dat is het bereik, en zij zijn de toekomstige besluitvormers."

Netflix heeft F1 geholpen in de VS door te breken
"Formule 1 was vanuit ons perspectief altijd een wereldwijde sport. Groot in Europa, groot in Zuid-Amerika, groot in Azië en in het Midden-Oosten", legt Wolff uit. "In zekere zin hebben we het Amerikaanse publiek nooit benaderd of enthousiast gemaakt. Mijn theorie was destijds dat het lang duurt voordat een sportcompetitie zich in een land vestigt” Wolff vervolgde: "Formule 1 is een nichesport. Het is een hightech, het is voor mensen met hoge inkomens en hoog-academische opleidingen. Ik dacht dat het makkelijker moest zijn om het publiek in de grote steden, zoals New York, aan te spreken. Maar we hebben dat nooit echt wat bereikt aldaar."

"Toen nam Liberty het over, maar de naald bewoog niet echt. En toen kwam Netflix, en Covid kwam en mensen begonnen te kijken. En dan hebben we nu ineens dit enorme momentum in de VS dat niemand had verwacht."



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS