Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule 3 Euroseries

Moeilijk weekend voor Richard Verschoor bij openingsronde FIA Formule 3: "Achteraf gezien had ik..."

Uitgegeven door Johan Vis • 13 mei 2019 17:10

De openingsronde van het nieuwe FIA Formule 3 Kampioenschap is voor TeamNL-rijder Richard Verschoor niet verlopen zoals hij gehoopt had. In de kwalificatie bleef de 18-jarige MP Motorsport-piloot steken op een vijftiende plaats en was daarmee veroordeeld tot een startpositie in het incidentrijke middenveld. Na diverse inhaalacties passeerde Verschoor als 13de de finish, maar kreeg vervolgens een tijdstraf opgelegd waardoor de Nederlander als 19de in de uitslag werd opgenomen, tevens zijn vrijwel kansloze startpositie voor race twee. Ook daarin wist Verschoor enkele posities te winnen en passeerde als 15de de finishvlag, om vervolgens opnieuw te worden getrakteerd op een tijdstraf die hem terugwierp naar plek negentien.

Richard Verschoor FIA Formule 3

Met de wedstrijden op het Circuit de Barcelona-Catalunya is dit weekend het nieuwe FIA Formule 3 Kampioenschap van start gegaan. De titelstrijd is de opvolger van de GP3 Series en het FIA EK Formule 3 en telt zestien races verdeeld over acht ronden. Alle wedstrijden worden verreden in het omlijstende programma van Formule 1 Grand Prix races. Dat de klasse populair is mag wel blijken uit het feit dat er zich maar liefst dertig deelnemers voor de titelstrijd hebben aangemeld. Na zijn sterke debuut in de laatste wedstrijden van de GP3 Series van vorig jaar, heeft TeamNL-rijder Richard Verschoor de overstap gemaakt naar de FIA Formule 3 en daarbij komt de 18-jarige inwoner van Benschop opnieuw uit voor het Nederlandse team MP Motorsport.

Hoewel Verschoor in de kwalificatie slechts een halve seconde van de derde positie verwijderd bleef, bracht het de TeamNL-rijder in het uiterst competitieve veld toch niet meer dan een 15de startplaats. Bij de start van de race verloor de Nederlander nog een positie, maar begon vervolgens in het treintje dat streed om de plekken acht tot en met vijftien posities goed te maken. Aangeland op de 13de plaats en met uitzicht op meer, kwam er een Virtual Safety Car-situatie waarbij Verschoor net op dat moment twee rijders passeerde en vervolgens als elfde doorkwam. Om een eventuele straf te voorkomen, liet de Nederlander zich weer terugzakken naar de 13de positie. Kort na de herstart verloor Verschoor nog een plekje, maar wist die positie met een fraaie inhaalactie ook weer te heroveren en passeerde daarmee als 13de de finish. Na afloop kreeg de MP Motorsport-piloot, net als diverse andere rijders, voor ‘een’ incident tijdens de Virtual Safety Car-situatie een tijdstraf opgelegd en werd daardoor als 19de in de uitslag opgenomen.

Omdat deze 19de positie meteen ook zijn startplaats voor de tweede wedstrijd was, wist Verschoor dat het een zware race zou worden. Bij de start lukte het de MP Motorsport-piloot al snel om twee plaatsen goed te maken en kreeg vervolgens in de door twee safety car perioden onderbroken wedstrijd nog twee posities in de schoot geworpen. Verschoor zat echter ook na de tweede herstart vast in het lint auto’s dat de posities negen tot en met achttien bezette. Zoals al gevreesd bleek inhalen nauwelijks mogelijk en daarmee passeerde Verschoor als 15de de finish. Helaas kreeg de TeamNL-rijder ook nu weer, net als diverse andere rijders, een tijdstraf van vijf seconden opgelegd en werd daardoor als 19de geklasseerd.

“Eigenlijk gaat het mis in de kwalificatie en dat maakt, of in dit geval breekt, je weekend. Een fractie sneller en dan sta je rond de top vijf, en dat was zeker mogelijk geweest. De racesnelheid was goed en als je dan verder vooraan kunt beginnen, ziet het er allemaal heel anders uit. Inhalen is namelijk heel lastig omdat je zodra je dicht achter iemand rijdt downforce verliest en bij de volgende bocht er te ver achter zit. Achteraf gezien had ik die twee plaatsen in race één niet terug moeten geven, want daar bleek ik niets fout gedaan te hebben. In alle commotie had ik echter sneller gereden dan is toegestaan met een Virtual Safety Car. In plaats van rond de negende plek sta je dan in race twee op plek 19 en ben je ook daar kansloos. Die straf in race twee kreeg ik omdat ik in de eerste bocht naast de baan kwam en niet via de voorgeschreven route terugkeerde. Kortom een opeenstapeling van dingen die niet meezaten. Het is nu vooral werken aan de kwalificatiesnelheid want daar ligt vooralsnog de sleutel tot succes”, aldus Verschoor terugkijkend op zijn Spaanse weekend.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS