Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule 4

Interview Ean Eyckmans, winnaar Richard Mille Driver Academy, debuut in F4: "Ik kan het nog steeds niet geloven”

Uitgegeven door Bas Kaligis • 12 oktober 2024 06:30

Ean Eyckmans uit het Belgische Herenthals heeft een van de grootste prestaties in zijn racecarrière gezet door de Richard Mille Driver Academy te winnen. De 16-jarige Eyckmans kwam als beste uit de bus op het circuit van Jerez de la Frontera in Spanje bij de talentenjacht. Hij moest er meermaals met een Spaanse F4-bolide rijden, maar er werd ook gekeken naar zijn media-activiteiten. Dit betekent niet alleen een enorme eer, maar ook een unieke kans om zijn droom om een professionele autocoureur te worden waar te maken. De zoon van Indy 500-deelnemer Wim Eyckmans is blij met het winnen van deze talentenjacht en kijkt nu al uit naar de volgende stappen. RaceXpress sprak met de kersverse winnaar: “Ik kan het nog steeds niet geloven”, begint Ean na het winnen van de Richard Mille Driver Academy. “Heb ik nu echt gewonnen of ben ik aan het dromen? Ik begin me nu pas te realiseren dat ik de winnaar ben”, gaat de jonge Belgische belofte opgetogen verder over het winnen van het programma dat hem de mogelijkheid geeft om de stap naar de autosport te maken.

Ean Eyckmans, winnaar Richard Mille Driver Academy, debuut in F4:

De Richard Mille Driver Academy is een talentenjacht middels een intensief programma waar enkele jonge talenten uit de kartwereld samenkwamen om zichzelf te bewijzen. Wat moest je doen Ean? “We moesten twee dagen op de baan van Jerez de la Frontera aanwezig zijn.” De eerste dag stond in het teken van media-activiteiten en social media. Daarnaast kregen de coureurs verdere instructies over hoe de auto werkt. “Maar op de tweede dag, na het Spaanse F4-weekend, mochten we eindelijk zelf rijden.”

De beloftevolle Belg, die de afgelopen seizoenen al mooie prijzen won in de kartsport, had maar beperkte ervaring in de auto vergeleken met sommige van zijn concurrenten, die al veel meer testdagen hadden gemaakt. Hoe kon je je zo snel aanpassen? “In de eerste sessie ging het meteen redelijk goed. Ik was gelijk de tweede snelste op de baan. Ik heb het rustig opgebouwd, zelfs met oude banden, wat voor mij nog wat moeilijk was door mijn beperkte ervaring.” Door zijn snelle aanpassing maakte hij uitstekende indruk op de jury en de engineers.

Ean Eyckmans dppi

Na de twee trainingssessies volgde de kwalificatie, waarin Ean opnieuw knap als één van de snelste over het legendarische circuit reed. “In de kwalificatie was ik weer tweede”, gaat Ean verder. “Daarna hadden we een racesimulatie, waar we achter elkaar uitgingen en de opdracht kregen om zo constant mogelijk te zijn. Mijn rondetijden waren snel en lagen in de 16 rondjes binnen twee tienden van een seconde van elkaar. De jury was daar heel blij mee.”

Het harde werk en de consistente prestaties van Ean werden rijkelijk beloond. Dezelfde avond kwam de jury bijeen om te beslissen wie de felbegeerde prijs op zijn naam zou schrijven: “Toen ze mijn naam riepen, kon ik het eerst niet geloven!” Wat ging er door je heen? “Het was een moment vol emotie, een combinatie van verbazing en ongeloof.”

Ean Eyckmans

De overwinning biedt hem niet alleen de kans om zijn talent verder te ontwikkelen, maar ook om een stap te zetten naar de Formule 4, een cruciale stap op weg naar een loopbaan in de single seaters. “Financieel konden we de stap naar F4 zelf niet maken”, lichtte Ean toe. “Maar dankzij deze kans kan ik mijn autocarrière echt beginnen. Zeker met Richard Mille en Allroad Management achter mij.” Nicolas Todt, zoon van Jean Todt, is de stuwende kracht achter Allroad Management van onder andere Ferrari F1-piloot Charles Leclerc.

“Ik wil Richard Mille en Allroad enorm bedanken voor deze kans. Ook mijn ouders, mijn zus en heel mijn familie, Speedwear en zeker MP Motorsport, die me altijd hebben gesteund. Nu ligt het aan mij om het waar te maken”, sluit Ean Eyckmans af.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS