Angstige koprol in São Paulo: "Ik ben echt blij dat hij in orde is"
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 10 december 2024 13:40
Mitch Evans heeft de E-Prix van São Paulo 2024 op spectaculaire wijze gewonnen. De Nieuw-Zeelander schreef Formule E-geschiedenis door als eerste coureur in de historie van het kampioenschap als laatste te starten en de race alsnog te winnen. Jaguar TCS Racing begint daarmee uitstekend aan het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap 2024/25. Het is de dertiende Formule E-overwinning die Evans samen met het team behaalt. Mitch evenaart nu ook Lucas di Grassi en Sébastien Buemi als de coureurs met de meeste overwinningen sinds de start van Formule E in 2014. Jaguar teamgenoot Nick Cassidy was betrokken bij een crash, waarbij een concurrent over de kop vloog.
De spectaculaire race volgde op een uitdagende kwalificatiesessie. Nick startte als tiende. Voor Mitch zorgde een technisch probleem ervoor dat hij in Groep B geen rondetijd kon neerzetten en vanaf P22 aan de race moest beginnen. Bij de start profiteerden beide coureurs van de nieuwe All-Wheel-Drive-launchfunctie. Nick schoof een plek op en Mitch maakte indruk door met een knappe inhaalactie in bocht vier liefst vijf auto’s te passeren, waardoor hij opklom naar P15. Ondanks een korte Safety Car-periode in ronde 3 wisten beide coureurs hun opmars voort te zetten. Door vroeg gebruik te maken van de Attack Mode nam Nick in ronde 8 de leiding over, terwijl Mitch halverwege de race als derde reed.
Een rode vlag in ronde 21 bracht de coureurs terug naar de pitstraat. Na de herstart stond Nick op P6 en Mitch op P10, beide nog met een tweede Attack Mode. Nick klom snel op en pakte de leiding terug in ronde 28, nadat Oliver Rowland van Nissan een drive-throughpenalty moest uitzitten. Mitch schoof ondertussen op naar P2 en gebruikte een deel van zijn Attack Mode om Nick in te halen en de koppositie over te nemen.
Toen het veld dichter op elkaar kwam, raakte Nick klem tussen Maximilian Günther (DS Penske) en voormalig F1-coureur Pascal Wehrlein (Porsche). Hierbij beschadigde de stuurinrichting van zijn I-TYPE 7. In de volgende bocht kon Nick een botsing met Wehrlein niet voorkomen, waardoor de Porsche van Wehrlein over de kop ging en opnieuw een rode vlag werd getoond.
Bij de herstart leverden de monteurs van Jaguar TCS Racing een topprestatie, waardoor Nick alsnog de race kon hervatten vanaf P15. Helaas moest hij met nog één ronde te gaan opgeven. Vooraan verdedigde Mitch zijn positie in een zenuwslopend slot van vier ronden en behaalde zijn tweede overwinning in São Paulo voor Jaguar TCS Racing.
Ik heb ook medelijden met Nick. Hij had een ongelooflijke race gereden tot het moment dat contact - buiten zijn schuld - zijn auto beschadigde en leidde tot het incident met Pascal, terwijl hij de hele tijd perfect met het team had samengewerkt aan de strategie. Nick was op weg naar de mogelijke overwinning of het podium en zijn prestatie van vandaag was opnieuw van wereldklasse.
"James Barclay", Jaguar TCS Racing Team Principal, zegt: “Na een ongelooflijk intense en dramatische race is het belangrijkste om te beginnen te zeggen dat ik blij ben om te horen dat Pascal geen verwondingen heeft opgelopen. Niemand ziet graag een auto op zijn kop, maar het is een bewijs van de kracht van deze nieuwste GEN3 Evo-auto's dat hij ongedeerd is en ik wens hem het allerbeste voor de volgende race."
"Wat een prestatie van Mitch en het team - hij kwam van de laatste plaats om te winnen en dat is gewoon ongelooflijk op dit niveau van autosport. Het is een absoluut briljant en gedenkwaardig resultaat voor ons allemaal. Het is een bewijs voor het hele team hier op het circuit en op de basis. We weten ook dat er nog veel werk aan de winkel is. Het tempo in de Jaguar I-TYPE 7 is duidelijk aanwezig, maar we moeten hard werken om het volledige potentieel te benutten. Wees gerust, dat is waar we ons op zullen richten in de aanloop naar Mexico.”
Mitch Evans Jaguar TCS Racing coureur #9, zegt: “Ik probeer dit nog steeds te verwerken - het was een waanzinnige race. In de eerste ronde had ik 10 plaatsen goedgemaakt en zat ik al snel in de wedstrijd. Daarna richtte ik me op het behalen van belangrijke punten en mogelijk een podium, dus om dan te winnen is ongelooflijk. Ik had wat geluk met de rode vlaggen en het was natuurlijk geweldig om te zien hoe Pascal wegliep bij dat ongeluk, maar we hebben de strategie heel goed gemanaged en het team heeft me er doorheen geloodst, dus alle lof voor iedereen bij Jaguar TCS Racing - dat was een mooie.”
Nick Cassidy Jaguar TCS Racing coureur #37, zegt: “Allereerst ben ik opgelucht dat Pascal in orde is. Dat is het belangrijkste. Het voelde alsof ik een passagier was, omdat ik niet kon sturen. Het is natuurlijk vreselijk voor hem en voor mij, maar ik ben echt blij dat hij in orde is. Wat betreft de race daarvoor, ik heb het anders aangepakt dan ik ooit heb gedaan in de Formule E en ik denk dat het voor mij heeft gewerkt. Ik heb geleerd van vorig jaar. Er zit een nieuwe groep mensen aan mijn auto en ze hebben echt heel goed werk geleverd om ons weer in de box seat te krijgen.”
Volgende uitdaging: Mexico-Stad
Mitch Evans leidt het rijderskampioenschap met 25 punten, met teamgenoot Nick Cassidy op de 16e plaats. Jaguar TCS Racing staat tweede in het teamkampioenschap. De tweede ronde van het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap 2024/25 vindt plaats op 11 januari 2025 in Mexico-Stad.