Stoffel Vandoorne worstelt: "Ik was niet helemaal vertrouwd met de auto"
Uitgegeven door Johan van de Kerkhof • 11 december 2024 16:44
Een actievolle start van seizoen 11 zag Maserati MSG Racing nipt naast de punten grijpen. Stoffel Vandoorne kwam als als elfde over de streep, een halve seconde achter DS PENSKE's Jean-Eric Verge. Jake Hughes ging als eerste de baan op in de kwalificatie voor Groep A, op zoek naar die paar extra tienden die hem in de top vier zouden brengen. Het was een groep met veel strijd, maar helaas kon Jake het niet beter doen dan negende worden, waardoor hij op P18 op de startgrid stond. Stoffel had het beter in Groep B en was teleurgesteld dat hij 0,074 seconden tekort kwam. De honderdsten van een seconde verschil plaatsten hem op de negende plaats op de startopstelling.
Jake en Stoffel begonnen allebei fantastisch aan de São Paulo E-Prix, waarbij ze posities terugwonnen vanaf hun startplaatsen en druk uitoefenden op de voorliggers. Vandoorne hield Jaguars Nick Cassidy van zich af om de negende plaats te behouden en begon met een plan om het team punten te laten scoren tijdens hun eerste gezamenlijke race.
Jake's race kwam abrupt tot een einde in de tweede ronde, wat de eerste van drie waarschuwingen in de race veroorzaakte. Hij raakte verstrikt in een incident met Lucas di Grassi van Lola Yamaha Abt, Dan Ticktum van Kiro Race Co en Nico Mueller van Andretti. Hughes was op het verkeerde moment op de verkeerde plaats toen Di Grassi en Ticktum met elkaar in contact kwamen. Dat veroorzaakte een domino-effect waardoor de Brit bij het uitkomen van de chicane van bocht 5/6 door Mueller in de muur werd geperst.
“Er stond een beetje een file voor ons, drie of vier auto's waren betrokken bij een ongeluk van iemand anders”, legde Jake uit over zijn aanrijding die de race eindigde. “Ik kon zien wat er aankwam in de volgende bocht, dus ik probeerde de crash te ontwijken. Helaas kneep een van de andere coureurs die ik probeerde te ontwijken en hij raakte de binnenkant van de muur waardoor ik naar de buitenkant stuiterde en in de muur belandde. Aan dat soort incidenten kun je niet veel doen.”
Met de hoop op punten uit Brazilië nu alleen op zijn schouders, ging Stoffel Vandoorne aan de slag om in de top tien te komen. de voormalig McLaren F1-piloot pakte zijn eerste Attack Mode van twee minuten zodra die beschikbaar was en was een van de eersten die de kracht van de verbeterde Attack Mode voor seizoen 11 liet zien door met gemak van de negende naar de derde plaats te klimmen. Hij zakte terug in de top tien toen zijn aanvalsmodus afliep, maar het was een sterke indicator van hoe belangrijk zijn tweede inzet zou zijn voor het veiligstellen van punten aan de finish.
Toen de race 13 ronden oud was, stond Stoffel tiende met een vergelijkbaar percentage energie als de leiders. Terwijl hij in het verkeer zat, kon hij de slipstream van de voorliggers gebruiken om zijn energie te managen en zichzelf in de beste uitgangspositie te plaatsen voor de resterende vier minuten van de aanval.
Het plan leek te werken, want opnieuw begon Stoffel op te klimmen in het veld, maar het noodlot sloeg toe toen de rode vlag werd gezwaaid voor Andretti's Jake Dennis.
Jake Hughes van Maserati MSG Racing zei: “Ik denk dat we veel van de auto hebben begrepen onder andere omstandigheden en op een ander circuit. We hebben veel meer geleerd over het remmen op rechte stukken en de tractie op rechte stukken [in] veel hetere omstandigheden dan tijdens de tests. We hebben dit weekend veel geleerd dat ons zal helpen tijdens het komende seizoen. Om eerlijk te zijn, ook al was het een korte race voor mij, de auto voelde behoorlijk sterk aan en als ik kijk naar waar sommige [andere auto's] eindigden, denk ik dat we een goede race hadden kunnen rijden.
Stoffel Vandoorne van Maserati MSG Racing zei: “Het was een uitdagend [weekend]. Allereerst heb ik een beetje achteraan gestaan tijdens de trainingen en de kwalificatie. Ik was niet helemaal vertrouwd met de auto. In dat opzicht was het een beetje worstelen. Maar ik had er vertrouwen in dat ik een goede race kon neerzetten, alles is mogelijk in de Formule E; ik denk dat we dat weer hebben gezien. Het was een erg dynamische race. We besloten om vroeg aan te vallen en energie te spenderen vanwege de problemen met de accu. Maar vanaf dat moment begon onze race in een neerwaartse spiraal te raken. Vooral de rode vlaggen deden ons veel pijn wat betreft de energiedoelen. Uiteindelijk ging het erom te overleven en de auto naar de finish te brengen.”