DTM

DTM en Super GT maken details bekend over gezamenlijke races, eerste race in november: "Super GT x DTM Dream Race"

Uitgegeven door Peter Vader • 5 augustus 2019 12:04

De "Dream Race" wordt realiteit! Masaaki Bandoh en Gerhard Berger hebben de voorwaarden gepresenteerd voor het eerste gezamenlijke DTM en SUPER GT-evenement in november. Tijdens een persconferentie op zaterdag, voorafgaand aan de SUPER GT-race in Fuji (Japan), kondigden de voorzitters van de twee overkoepelende organisaties ITR en GTA de verdere voorwaarden aan voor de historische race. De wedstrijd zal plaatsvinden van 22 tot en met 24 november en zal in geheel Japanse stijl de naam dragen van "SUPER GT x DTM Dream Race".

Bandoh en Berger Super GT x DTM Dream Race organisatoren

"Namens de ITR en alle fabrikanten die in de DTM zijn vertegenwoordigd, wil ik Bandoh-san, de GTA en de Fuji Speedway-managers bedanken voor de voortdurende en goede samenwerking", aldus Gerhard Berger, eerste voorzitter van ITR e.V. "Onze samenwerking werkt zo goed omdat we dezelfde waarden delen: echte, goede autosport is altijd onze prioriteit. Dat is wat we onze fans zowel in Europa als in Azië willen bieden." De DTM wordt vertegenwoordigd door de merken Aston Martin, Audi en BMW. In de SUPER GT-serie worden auto’s van Honda, Nissan en Lexus gebruikt.

"De 'Dream Race' in november markeert een nieuwe mijlpaal in de samenwerking tussen GTA en ITR", ging Berger verder. "In 2017 zagen we de eerste gezamenlijke demo-ronden van SUPER GT- en DTM-racewagens in Hockenheim en Motegi. Vorig jaar hebben we onze gemeenschappelijke technische voorschriften geïntroduceerd. En dit jaar racen we voor het eerst. De DTM-seizoensfinale in Hockenheim is een voorproefje als we de drie gaststarters van Honda, Nissan en Lexus verwelkomen. De 'Dream Race' in Fuji wordt de grote finale van het autosportjaar 2019."

Dream Race Super GT DTM Hockenheim

"De GTA voert sinds 2010 gesprekken met de ITR over de invoering van gemeenschappelijke technische voorschriften", aldus Masaaki Bandoh, voorzitter van de overkoepelende SUPER GT-organisatie GTA. "Het was een lange reis, maar dankzij de gezamenlijke inspanningen hebben we in 2017 een demonstratie-evenement kunnen doen in Hockenheim, om de mensen van 'Class 1' en SUPER GT dichter bij elkaar te brengen. Zowel de GTA als de ITR hebben continu samengewerkt om de 'Class1'-voorschriften te creëren. Op basis van de algemene overtuiging dat dezelfde technische voorschriften zowel in Europa als in Azië kunnen worden gehanteerd, hebben we de plannen verder in detail uitgewerkt en zijn we verder gegaan met de gesprekken om uniforme voorschriften in te voeren en de kosten te verlagen.

"We zijn erg blij dat we een op CLASS1 gebaseerd race-evenement in Japan kunnen organiseren", ging Bandoh verder. "We willen ITR-voorzitter Berger en de fabrikanten oprecht bedanken. Het is nu onze zorg om de gemeenschappelijke technische voorschriften verder uit te werken om de steun en het begrip van zoveel mogelijk fabrikanten te verkrijgen."

DTM-Super GT race Fuji

De belangrijkste feiten over de "Dream Race" op een rij:

- Er zijn twee even lange races over 55 minuten plus één ronde, één op zaterdag en één op zondag. Als er een safety car-fase is, kan
de race worden verlengd met maximaal drie ronden, zoals in de DTM.
- Net als in de DTM moet elke deelnemer een verplichte pitstop
uitvoeren, waarbij alle vier de wielen worden verwisseld.
- Tanken of bestuurderswijzigingen zijn verboden.
- Alle deelnemers starten op de bekende 2019er-band "Ventus Race"
van Hankook, bekend van de DTM.
- De DRS (Drag Reduction System) en Push-to-pass-systemen die in de
DTM worden gebruikt, worden niet gebruikt in de "Dream Race".

Het ondersteunende programma omvat een sprintrace met de voertuigen van de GT300-categorie van de SUPER GT, de "kleine klasse" met GT3-auto's. De 4.563 kilometer lange Fuji Speedway is altijd een integraal onderdeel geweest van de SUPER GT-racekalender en was vorig jaar de locatie voor de Japanse Formule 1 Grand Prix in 2007 en 2008.

Het SUPER GT-raceweekend in Fuji markeerde ook het begin van de voorbereiding voor de "Dream Race". Dus begon op zaterdag de officiële ticketverkoop in Japan. De titelsponsor van het evenement werd ook gepresenteerd: AUTOBACS SEVEN exploiteert één van de grootste winkelketens voor auto-onderdelen en accessoires in Azië en Frankrijk en is al 22 jaar de titelsponsor van de SUPER GT. Andere sponsors van de "Dream Race", die tot nu toe zijn aangekondigd, zijn het veilinghuis BHJ en bandenleverancier Hankook. Het exacte aantal voertuigen dat deelneemt aan de "Dream Race" en de door de fabrikanten genomineerde rijders worden in een later stadium bekendgemaakt.

DTM-Super GT race Fuji Jenson Button Honda NSX

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS