Autosport Internationaal Toerwagens • Autonieuws

Twee prototypes AIWAYS U5 via China, Kazachstan en Rusland naar autoshow IAA Frankfurt 2019

Uitgegeven door Bas Kaligis • 23 augustus 2019 15:06

Kuopio, Finland – AIWAYS, de in Shanghai gevestigde leverancier van persoonlijke mobiliteit, komt voor het eerst in Europa door de Russische grens met Finland over te steken. De grensoverschrijding markeert de laatste fase van de testrit van dit prototype van AIWAYS: 14.231 kilometer van China naar West-Europa. Twee prototypes van de AIWAYS U5, een batterij-elektrisch aangedreven SUV, zijn op 17 juli vertrokken vanuit Xi’an in China. Nu, 9.166 kilometer later, zijn het team van technici en de twee voertuigen Europa binnengereden. Het konvooi is gisteren aangekomen in de stad Kuopio, in het hart van het Finse merengebied, waarmee voor de U5-SUV het einde nadert van zijn uitgebreide ontwikkelingsprogramma. De prototypes worden begin september in Frankfurt verwacht voor het begin van de autoshow IAA 2019.

Twee prototypes AIWAYS U5 via China, Kazachstan en Rusland naar autoshow IAA Frankfurt 2019

Alexander Klose, Executive VP Overseas Operation van AIWAYS, zegt: “De AIWAYS U5 is de eerste elektrische middenklasse-SUV uit China die in 2020 in Europa verkocht wordt. Deze laatste grensoverschrijding is daarom een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de auto, en de komende paar weken zullen bewijzen dat de auto geschikt is voor de Europese automobilist. Terwijl veel onderdelen van de ontwikkeling van de U5 al zijn afgerond, geeft deze epische langeafstandstestrit ons de mogelijkheid om de auto in de praktijk te testen.”

De Chief Technical Officer van AIWAYS, Winter Wang, voegt daaraan toe: “Onze twee prototypes van de U5 hebben nu bijna 10.000 kilometer afgelegd in amper een maand, en de laatste fase van de rit voert ons nu door Europa en veel van de meest ontwikkelde markten voor elektrische voertuigen en het bezit ervan. Terwijl veel van de rijomstandigheden fysiek niet zo uitdagend zijn als sommige tot nu toe, zullen de laatste paar duizend kilometer van de rit fungeren als een lakmoesproef voor de auto, voordat volgend jaar de Europese verkoop van start gaat.”

Snelwegen en hoge routes in het westen van Rusland
In het meest gewaagde deel van het U5-testprogramma hebben de twee prototypes de Chinese Gobiwoestijn getrotseerd, de Kazakse steppe bedwongen en zijn ze door het westen van Rusland gereden.

Tijdens de laatste fase van de rit is het U5-ontwikkelteam door het westen van Rusland gereden, met bezoeken aan Kazan, Moskou en Sint-Petersburg. Na de ruwe en kapotte wegen in grote delen van Kazachstan waren de twee grootste uitdagingen in Rusland een relatief gebrek aan openbare laadpalen en het hogere energieverbruik tijdens het rijden door de bergen in het zuidelijk gedeelte van de Oeral.

De technici van AIWAYS hebben het gebrek aan openbare laadpalen tijdens de rit gezien als een uitdaging. Door geregeld te vertrouwen op laagspanningsvoeding zijn de technici in staat geweest om de oplaadlogica van de U5 te optimaliseren, zodat deze kan functioneren op een breed scala aan oplaadfaciliteiten en verschillende spanningen.

Tijdens het rijden door de zuidelijke Oeral, over bergwegen en lange hellingen, hebben de technici ook de kans gehad om de voertuigdynamiek, de ophanging en het energieverbruik te testen. Door een grotere druk op de aandrijving als de voertuigen steile hellingen omhoog rijden is het krachtverbruik doorgaans groter dan wanneer de voertuigen onder normale omstandigheden rijden. Dit deel van de rit zijn alle blikken gericht op het warmtebeheerssysteem van de accu, waarbij de voedingseenheid van 65 kWh steeds goed in het oog wordt gehouden om zeker te zijn van optimale prestaties.

Bestemming Europa
Het U5-konvooi is Finland en de Europese Unie voor het eerst binnengereden en rijdt nu naar het noorden rond de Botnische Golf, dichtbij de poolcirkel. Met nog meer dan 5.000 kilometer voor de boeg tot aan de eindbestemming is de testrit van het AIWAYS-prototype verre van voorbij.

De komende twee weken zijn er geplande stops in Zweden, Noorwegen en Denemarken. De auto rijdt dan door naar Nederland, België en Frankrijk, voordat hij via de Zwitserse Alpen naar Duitsland gaat. De reis eindigt in de eerste week van september voor de hoofdingang van het congrescentrum in Frankfurt, net voordat de jaarlijkse autobeurs de Internationale Automobil-Ausstelling (IAA) zijn deuren voor het publiek opent.

De U5 is een volledig elektrische SUV en geeft aan waar AIWAYS voor staat: betaalbare, verbonden en emissievrije gezinsauto’s voor de Europese markt, tegen april 2020.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS