Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Handicap voor de Toyota's in Fuji bekend: 1,4 seconden langzamer per ronde

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 september 2019 08:21

Met ingang van dit seizoen kent de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship een systeem met een succeshandicap voor behaalde resultaten. Na de wedstrijd in Silverstone is de handicap voor de volgende wedstrijd in Fuji bekend gemaakt. Daardoor wordt de winnende Toyota TS050 Hybrid 1,4 seconden langzamer per ronde.

FIA World Endurance Championship Toyota

Dit is bevestigd in een publicatie met de handicaps door de FIA Endurance Committee. In de tabel blijken de handicaps voor het gehele LMP1-veld, alsmede hoe deze straffen worden toegepast. De winnende auto van Kamui Kobayashi, Mike Conway en Jose Maria Lopez krijgt dit door het terugbrengen van de hoeveelheid hybride energie en brandstof wat verbruikt mag worden. De auto van teamgenoten Sebastian Buemi, Brendon Hartley en Kazuki Nakajima is één seconde langzamer gemaakt en mag meer hybride vermogen gebruiken dan de andere Japanse bolide.

De Ginetta die als vierde eindigde wordt 0,66 seconden langzamer. Doordat de Rebellion die derde werd in Engeland niet deelneemt in Fuji, heeft de Britse bolide de derde zwaarste straf gekregen. De Ginetta G60-LT-P1 AER krijgt 34 kilo extra en is daarmee in gewicht gegroeid van 833 kilo naar 867 kilo.

De Rebellion Racing-auto wordt 0,03 seconde langzamer en de Ginetta die in Silverstone als laatste LMP1 eindigde krijgt geen handicap.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS