Formule 1

Stoelendans F1 - Daniel Ricciardo kijkt naar contractopties voor 2021, wat moet Renault doen om hem te behouden?

Uitgegeven door Peter Vader • 18 september 2019 10:08

Daniel Ricciardo heeft openlijk over zijn onzekere toekomst bij Renault gesproken en de Australiër onthult hoe het Franse team hem kan overtuigen om te blijven. Net zoals de meeste van de grootste sterren van het Formule 1-veld is hij op weg naar een jaar van contractonderhandelingen. De toekomst van Ricciardo op de lange termijn is gespreksonderwerp, nadat Renault er niet in is geslaagd om de leiders Mercedes, Ferrari en Red Bull in te halen. Aan het einde van het 2020-seizoen komt de 30-jarige coureur voor een dilemma te staan. Trouw blijven aan zijn Franse team of een mogelijke volgende stap zetten naar één van de teams die dit jaar zijn Renault Sport-team consequent hebben overtroffen. Eind 2020 lopen de contracten af van Max Verstappen, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas en wordt eigenlijk alles mogelijk.

Renault F1 Daniel Ricciardo Australia

Nog niet overtuigd
Ricciardo heeft nu in een interview met de BBC toegegeven dat hij er nog niet van overtuigd is om bij Renault te blijven, na problemen met het chassis en de betrouwbaarheid van het team gedurende het huidige seizoen. Hij zegt dat het team aan hem moet aantonen dat de prestaties verbeteren voordat hij zelfs maar overweegt om zich aan hen te binden na 2020. "Dus volgend jaar, wat wil ik dan zien?" zei Ricciardo over Renault in hetzelfde interview. “Uiteraard verbeteringen, niet alleen van de ene positie naar de volgende, maar solide verbeteringen waarmee we volgend jaar op een bepaald moment realistisch kunnen vechten voor een podium. Dat zou voor iedereen zeer motiverend zijn. Ik weet dat we daar nog ver vandaan zijn, maar ik geloof nog steeds dat het binnen handbereik is. Ik denk niet dat we dromers zijn; we moeten gewoon een paar dingen wegwerken. Opruimen. Ik kijk nog steeds terug op Canada, toen we ons als vierde konden kwalificeren in de zevende race van het seizoen. Ik geloof nog steeds dat alles mogelijk is met deze jongens."

Geen tussenstop
In een ideale wereld zal Renault op zijn vroegst begin volgend jaar prestatieverbeteringen leveren en proberen hem te overtuigen om te blijven. “Wil ik blijven? Ja, want ideal gezien brengen we elkaar naar het volgende niveau", zei Ricciardo. “Het was mijn grote wens en streven om hierop uit te komen. Het was niet mijn bedoeling om ergens anders een tussenstop van twee jaar te hebben. Ik weet dat mensen dat nog steeds denken, maar ik wil echt dat dit werkt. Ik heb het gevoel dat de uren die ik dit jaar heb besteed, hebben aangetoond dat ik de drive heb om dit te willen doen."

Renault F1 engine aerodynamica

Voorbereiding op vertrek
Niet iedereen heeft zoveel vertrouwen in de richting van Renault. Daarom is de Australische coureur herhaaldelijk in verband gebracht met een mogelijke overstap naar Ferrari in de toekomst, in afwachting van Vettel ‘s mogelijke pensioen. De belangrijkste F1-journalist van de BBC, Andrew Benson, beschrijft dat het grote downforce ontwikkelingsproject van Renault de sleutel is voor de hoop van het Franse team op het ondermijnen van bijvoorbeeld Mercedes. En daarmee hopen ze hun stercoureur Ricciardo te behouden. Met de Aussie eindigend voor teamgenoot Nico Hulkenberg in tien van de veertien kwalificatiesessies dit jaar, heeft Renault al de meedogenloze beslissing genomen om het contract van de Duitse coureur niet te verlengen. Na het vastleggen van het jonge idool van Mercedes, Esteban Ocon, die net 22 is, met een deal van twee jaar vanaf 2020, wordt deze vroege ondertekening van Renault door sommigen geïnterpreteerd als een manier van het team om zich voor te bereiden op het potentiële vertrek van Ricciardo naar een ander team, aan het einde van volgend jaar.

Aerodynamische model veranderen
Al deze coureursmutaties maakt de chassisontwikkeling van Renault voor het seizoen 2020 nog belangrijker. Het rapport beweert dat Renault momenteel een grondige herziening van zijn aerodynamica en downforce-filosofie afwerkt. Ze zijn zelfs vanaf nul begonnen, in plaats van te proberen verbeteringen aan te brengen aan hun 2019-model. De gok om het hele aerodynamische model van Renault Sport weer overnieuw op te bouwen, is waarvan het team de vruchten hoopt te plukken in hun strijd met Red Bull, Ferrari en Mercedes. Als het herscheppen van de aerodynamica volgend jaar geen prestatie-verbeteringen oplevert, dan vreest Renault-teambaas Cyril Abiteboul dat Ricciardo op zoek gaat naar een ander team. Op de vraag of hij vermoedt dat Abiteboul nerveus is dat hij het team wil verlaten, zei de Aussie: "Hij denkt waarschijnlijk: 'Als het niet beter gaat, waarom zou Daniel dan willen blijven?' Dat is waarschijnlijk wat er in zijn hoofd omgaat en dat is waarschijnlijk waar die opmerkingen vandaan komen. Hij is gewoon heel erg eerlijk tegen zichzelf en hij wil het beter doen, hij wil ook dat het team het beter doet om mij en andere verworven zaken te behouden."

Renault F1 Ricciardo Abiteboul

Minder dan twaalf maanden
Met de krachtbron van Renault die duidelijke prestatieverbeteringen levert in de tweede helft van het seizoen 2019, heeft Renault een glimp van zijn potentieel laten zien. Ricciardo werd eerder deze maand vierde in de Italiaanse Grand Prix, zijn beste resultaat bij Renault. Zijn betrouwbaarheidsproblemen bij Renault Sport betekenen echter dat hij dit jaar in slechts vier van de veertien Grand Prix' punten heeft behaald. De nachtmerries van zijn team gedurende het vroege deel van het seizoen, zullen moeilijk te vergeten zijn wanneer het tijd is voor zijn volgende contract. Hij geeft toe dat tijdens de Oostenrijkse Grand Prix in juni dacht, waar hij als twaalfde eindigde: "Dit is niet waar we moeten zijn. Ik rijd letterlijk een beetje in het rond. Ik wil niet zeggen dat ik alleen maar aanwezig ben, maar mijn gedachten waren wel: 'Ik wil hier niet zijn!' En als ik dat zeg, bedoel ik dat ik niet in deze positie wil zijn. Ik was veertiende ofzo en het was één van onze slechtste weekenden. Maar het was geen nederlaag om je hoofd te laten hangen, het was: ‘Breng me terug naar voren - dit is niet waar ik zou moeten zijn. Dit is niet waar we allemaal zouden moeten zijn!"

Conclusie: Renault heeft minder dan twaalf maanden de tijd om Daniel Ricciardo ervan te overtuigen dat ze het beter kunnen doen!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS