Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Oude toerwagentijden herleven in een eigentijds jasje: Romeo Ferraris lanceert de Alfa Romeo Giulia ETCR! + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 9 december 2019 09:02

Romeo Ferraris is verheugd de lancering van het ETCR-project Alfa Romeo Giulia aan te kondigen. De fabrikant gevestigd in Opera vlakbij Milaan, is al meer dan vijf jaar betrokken bij de productie van de 'Alfa Romeo Giulietta TCR by Romeo Ferraris'. Zijn Giulietta is een racewinnaar geweest in elk nationaal en internationaal kampioenschap waaraan hij heeft deelgenomen. Van de Verenigde Staten tot Australië, Europa, het Midden-Oosten, China en Japan, zonder de successen te vergeten die zijn veroverd in de TCR International Series en de FIA WTCR, via de klantenteams GE Force en Team Mulsanne.

Romeo Ferraris Alfa Romeo Giulia EV

Giulia perfecte EV
Na de aankondiging, dertien maanden geleden, van de lancering van de nieuwe ETCR-serie, heeft Romeo Ferraris besloten deze nieuwe ‘elektrische’ filosofie te omarmen, maar toch trouw te blijven aan het merk Alfa Romeo, waarvoor hij de Giulia ETCR ontwierp en ontwikkelde. Het Giulia-straatmodel is al de basis geweest van een premiumversie, die resulteerde in de Giulia QV met meer dan 600 pk. Als vlaggenschip van het leveringsprogramma leek de Giulia perfect geschikt voor een conversie naar elektrische auto. Het project zal vijftig jaar nadat de Alfa Romeo Giulia Ti Super zijn racedebuut maakte in 1962, ook bekend als "Giulia Quadrifoglio", terugkeren naar de autosport onder de naam Giulia ETCR.

Romeo Ferraris Alfa Romeo Giulia EV rear

Geen fabrieksinschrijving
Het strikt private karakter van het project, zoals dat van toepassing was voor de Giulietta TCR in een recent verleden en, eerder, voor de FatFive in zowel de Racing- als de Stradale-versies, onderstreept het werk dat Romeo Ferraris verzet, zonder officiële steun van autofabrikanten. Hij is overtuigd van de principes van eerlijke concurrentie in het autoracen en volledig afhankelijk van zijn eigen personeel, door de jaren heen intern getraind en ontwikkeld. De huidige organisatie, ondanks haar kleinere omvang, kan hetzelfde niveau van professionaliteit en toewijding claimen als afdelingen van een fabrikant.

Romeo Ferraris Alfa Romeo Giulia EV schuin

Succesvol sinds 1965
Romeo Ferraris is sinds 1965 succesvol actief in de autosport en door het 'elektrische tijdperk' aan te gaan, gaat hij nu een nieuwe uitdaging aan. Het is zijn eerste onderneming in de wereld van alternatieve energieën, nadat hij de hoogste normen en waardering op het gebied van engineering en prestaties met thermische motoren heeft gekregen. Voor dit project zal Romeo Ferraris onder andere vertrouwen op de ondersteuning van technische adviseurs van Hexathron Racing System.

Romeo Ferraris bedrijfspand Opera

ETCR-raceserie
Romeo Ferraris heeft de eerste afbeeldingen van zijn Giulia-raceauto vrijgegeven. De Italiaanse onderneming Romeo Ferraris is het eerste niet-fabrieksteam dat gaat deelnemen aan de ETCR-serie. Andere inschrijvingen zijn van de autofabrikanten Seat onder het label van Cupra en Hyundai. De ETCR-serie begint in 2020 met een kalender met vier races, maar het aantal evenementen moet groeien in 2021. De regels bepalen dat de raceauto's gebaseerd moeten zijn op een vier- of vijfdeurs productievoertuig. Ze moeten een elektromotor met 402 pk (300 kilowatt) continuvermogen en 671 pk (500 kW) maximaal vermogen gebruiken. De modellen hebben een batterij van 65 kilowattuur. Een transmissie met één versnelling zou de achterwielen aandrijven. De motor, versnellingsbak, omvormers en accu-pack zijn een gemeenschappelijk pakket voor elk voertuig, maar de teams kunnen zelf bepalen hoe alle techniek in het chassis te plaatsen.

Romeo Ferraris Giulietta TCR

Veel race-ervaring
Romeo Ferraris is bekend met het racen van Alfa Romeo’s, na het ontwerpen en produceren van de versie van de Giulietta voor de bestaande TCR-serie. Het scoorde overwinningen in zowel de TCR International Series als de FIA WTCR. "Nadat we de Alfa Romeo Giulietta TCR de beste resultaten hebben gegeven die kunnen worden behaald met een onafhankelijk uitgevoerd programma als het onze, duiken we vol vertrouwen in het nieuwe concept van de ETCR-serie. Wij geloven dat elektrisch de voor de hand liggende keuze is voor de toekomst, niet alleen voor de reguliere automobilist, maar ook voor het autoracen. Onze ingenieurs zijn al enige tijd aan het werk, maar we beginnen deze reis later dan de grote autofabrikanten. Die zijn al een tijdje bezig met elektrisch racen, met veel grotere middelen dan een particuliere constructeur zoals wij. Ondanks dat alles zullen we onze uiterste best doen om onze reputatie hoog te houden, zoals we tot nu toe altijd hebben gedaan”, zei Michela Cerruti, Romeo Ferraris Operations Manager, in zijn aankondiging om met de elektrische Giulia te gaan racen.

Romeo Ferraris Giulietta TCR rear

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS