Formule 1

SPECIAL - De eerste afbeelding van de hypercar T.50 ‘ground effect’ van Gordon Murray

Uitgegeven door Peter Vader • 11 december 2019 18:01

De T.50-hypercar van Gordon Murray is gedeeltelijk onthuld, met de onderstaande afbeelding en een officiële verklaring dat Gordon Murray Automotive (GMA) samenwerkt met een F1-team om te werken aan de aerodynamica. De T.50 zal één van de grootste hits uit de ontwerpreeks van Murray worden. Zoals we nu kunnen zien, heeft de T.50 een enorme aantrekkingskracht op de fans, minstens zo groot als die van zijn beroemde Brabham F1-auto! Het meest typerende element aan deze nieuwe hypercar? Over een lengte van 400mm zal de aanwezige luchtstroom aan de onderkant van de T.50, de auto als het ware aan de grond vastzuigen. In theorie zou het, net als toentertijd bij de Brabham F1, ook een deel van de motorkoeling aankunnen.

Gordon Murray artist impression T.50 achterzijde schuin

Samenwerking Racing Point
Dit alles zal worden verfijnd in samenwerking met het Racing Point F1-team. Het plan is om de ‘meest geavanceerde en meest effectieve aerodynamica ooit gemaakt voor een wegauto’ te creëren. GMA zegt dat de T.50 zes verschillende aerodynamische modi zal hebben, die het effect van de ventilator optimaliseren, evenals de prestaties van andere actieve onderdelen op en aan de onderkant van de auto.

Gordon Murray Brabham F1 McLaren F1 T.50

Beste supercar ooit?
Afgezien daarvan zal de T.50 alles wat Murray's 1992 McLaren F1, door velen beschouwd als de beste supercar aller tijden, naar het volgende niveau brengen. Dat betekent een 4,0-liter V12 Cosworth-motor met een maximaal toerental van 12.100rpm, een handgeschakelde versnellingsbak, een centrale rijpositie en een toonaangevend ledig gewicht van 980kg dankzij de carbonconstructie. De motor zal profiteren van het ram-air effect, wat betekent dat hoe sneller de auto gaat, hoe meer vermogen hij kan genereren. In combinatie met een 48-volt geïntegreerd startgenerator-systeem (mogelijk hybride?), levert de supercar 700 pk in de ‘Vmax-modus’.

Gordon Murray Brabham F1 ventilator achterkant

Een esthetische topper!
Dus hoe zit het met de styling? Als je even de ventilator niet meeneemt in je beschouwing, is het geheel verfrissend subtiel. Het silhouet doet meteen denken aan de McLaren F1. Evenals de luchtinlaat bovenop, luchtinlaten aan de zijkant en de alles omhullende cockpit. Die ventilator betekent dat er geen behoefte is aan uitstekende spoilers, waardoor het geheel chic, elegant, geraffineerd, kunstzinnig, smaakvol en verfijnd is. Kortom: het is een esthetische topper! Er is een vleugje Ferrari in de lichten en uitlaatplaatsing, en dat is geen slechte zaak. De fans houden daar tenslotte van. "We waren zeer gefocust op het bereiken van de zuiverst mogelijke vorm voor de T.50, een doelstelling die we hebben bereikt door 's werelds laatste technische innovaties in de wereld van de actieve aerodynamica samen te brengen in dit ontwerp", zei Gordon Murray.

Gordon Murray T.50 tekening aerodynamica

Introductie mei 2020
"We zullen het voltooide ontwerp onthullen tijdens het wereldwijde debuut van de T.50 supercar in mei". Slechts honderd mensen hebben het geluk om een T.50 in ontvangst te nemen. De acceptatie door klanten is naar verluidt bemoedigend, zelfs bij een instapprijs van ‘meer dan £ 2 miljoen’. De eerste leveringen zijn gepland voor januari 2022, iets meer dan twee jaar vanaf heden. De volledige auto zal worden onthuld in mei van volgend jaar, als ook de fysieke tests beginnen. "We zijn verrast door de enthousiaste reactie van kopers uit de hele wereld", ging Murray verder. "De eerste leveringen aan klanten zullen plaatsvinden in januari 2022, geheel volgens schema. Daarna ontvangt iedere klant aan wie al een T.50 is toegewezen, in dat jaar zijn auto.”

Gordon Murray portret

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS