Formule 1

SPECIAL - De nieuwe Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 5 april 2020 11:04

De Koenigsegg Gemera heeft zijn werelddebuut gemaakt. Het is 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter. De Gemera is beperkt tot een oplage van 300 auto's. Het is een extreme megacar die een ruimtelijk interieur biedt en een ultiem milieubewustzijn ten toon spreidt. "Ultieme prestaties behoren tot de wereld van tweezitters met zeer beperkte bagageruimte. In ieder geval tot nu toe", zegt CEO en oprichter Christian von Koenigsegg. “De Gemera is een compleet nieuwe autocategorie, waar een extreme megacar een ruim interieur en ultiem milieubewustzijn ontmoet. We noemen het daarom een Mega-GT.”

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter

Ultieme prestatie
Sinds de oprichting van het bedrijf meer dan 25 jaar geleden, is Koenigsegg gedreven om de ultieme ‘performance car’ te creëren. Deze nieuwe Mega-GT biedt comfortabel plaats aan vier grote volwassenen met ruimte voor hun handbagage. Dat betekent dat de Koenigsegg megacar-ervaring kan worden gedeeld met familie en vrienden. Ondanks dat het een vierzitter is, presteert de Gemera gemakkelijk beter dan de meeste tweezits megacars, zowel qua verbranding als elektrisch. Toch ligt de focus van de Gemera op het rijden op lange-afstands rijkswegen, waarop familietrips plaatsvinden in comfort, stijl en veiligheid gecombineerd met nooit eerder vertoonde prestaties. Met zijn vermogen van 1,27 megawatt en 3500 Nm koppel gaat de Gemera in 1,9 seconden van 0 naar 100 km/ u en in recordtempo naar 400 km/ u. De Gemera wordt geleverd met een suggestieve en het typerende ‘deep throat’-geluid van de Freevalve 3-cilindermotor met een grote cilinderinhoud.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter


Comfort van het schepsel
Als eerste in een nieuw segment zal de Gemera Mega-GT indruk maken met zijn alledaagse bruikbaarheid en comfort. Wat dacht u van vier koude en vier warme bekerhouders, centrale infotainmentdisplays voor en achter, draadloze laders voor en achter, Apple CarPlay, intern internet en Wi-Fi, ultramodern geluidssysteem met elf luidsprekers, externe en interne camera's, vier leeslampjes, verwarmde stoelen met memory foam, elektrische stoelen voorin, drie klimaatzones, Autoskin en nog veel meer.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter

De kleine vriendelijke reus, TFG
De Gemera levert een gecombineerd vermogen van 1700 pk of 1,27 MW. De drie elektromotoren - één voor elk achterwiel en één op de krukas van de motor - hebben een gecombineerd vermogen van 800 kW of 1100 pk tegelijk, of 1400 pk bij individuele telling. Bovenop komt 600 pk en 600 Nm van de 2-liter 3-cilinder dry-sump twin-turbo Freevalve-motor, genaamd de Tiny Friendly Giant (of kortweg TFG). De TFG is een vooruitstrevende kijk op de aandrijflijnen van morgen. De TFG biedt een lichtere, efficiëntere ‘cradle-to-grave’-oplossing in vergelijking met welke verbrandingsmotor dan ook.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter

Milieuvriendelijk
De Gemera wordt, indien aangesloten en gevuld met tweede generatie (Gen 2.0) ethanol of CO2-neutrale methanol zoals Vulcanol of een mix daarvan, minstens even CO2-neutraal als een puur elektrische auto die rijden op een "goede" elektrische bron. Voordat deze hernieuwbare brandstofbronnen van de tweede generatie toegankelijker worden, kan de Gemera ook op de E85 en in het ergste geval op normale benzine rijden. Uitgerust met drie elektromotoren, kan de Gemera volledig geruisloos rijden tot 300 km/ u, en de krachtige 800V-batterij geeft een bereik van maximaal 50 km in EV-modus.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter

KATSAD
De Gemera heeft gigantische Koenigsegg Automated Twisted Synchrohelix Actuation Doors (KATSAD) over de volledige lengte die wijd opengaan. De deuren worden niet gehinderd door het ontbreken van B-stijlen, dankzij een sterke carbon monocoque. De deur gaat open om een indrukwekkende ruimte met vier zitplaatsen te onthullen die even gemakkelijk toegankelijk, comfortabel en respectvol is voor passagiers voorin als achterin.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter

Vierwielbesturing en koppelvectoring
De wielbasis van 3000mm zorgt voor ongekend comfort en rechtuit stabiliteit. De achterwielbesturing zorgt ervoor dat de Gemera wendbaar kan zijn in bochten en een draaicirkel kan halen die alleen bij kleinere auto’s van toepassing is. Bij hoge snelheden geeft de achterwielbesturing ook een betere stuurcontrole. De combinatie van vierwielbesturing en vierwielkoppelvectoring geeft grenzeloze afstemming en aanpasbaarheid van stuur- en rijgevoel, waardoor de Gemera één van de leukste en veiligste auto's ter wereld kan zijn.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter

Veiligheid voorop
De Gemera is één van de veiligste megacars die er op de markt zijn en is ontworpen voor wereldwijde homologatie. De Gemera heeft een zeer sterke monocoque van koolstofvezel, zes slimme airbags, stabiliteitscontrole, TC, ABS en een ADAS 2.5 assistentiesysteem. Het mist niets in ultieme veiligheid. De vierwielbesturing, de vierwielaandrijving en de vierwielkoppelvectoring geven de Gemera maximale gelegenheid om een veilige, stabiele en opwindende aandrijving te bieden. ISOFIX is beschikbaar voor de beide stoelen achterin.

Koenigsegg Gemera: 's werelds eerste Mega-GT en Koenigsegg's eerste vierzitter


100% vierzitter, 100% Koenigsegg
De Gemera is de eerste in zijn soort in een volledig nieuw voertuigsegment. Toch heeft het duidelijke banden met alle voorgaande Koenigsegg-auto's en hun Zweedse ingetogen designwortels. De Gemera heeft herkenbare Koenigsegg-eigenschappen, zoals de door de straaljager geïnspireerde voorruit, de verborgen A-stijlen, de eenvoudige vormen, de korte overhangen en de grote luchtinlaten aan de zijkant. Het ontwerp van de voorkant is geïnspireerd op het allereerste Koenigsegg-prototype, de Koenigsegg CC uit 1996. Exclusiviteit is gegarandeerd, de Gemera is beperkt tot een oplage van 300 auto's.

Koenigsegg Gemera 9


Koenigsegg Gemera 10


Koenigsegg Gemera 11

Koenigsegg Gemera 12

Koenigsegg Gemera 13

Koenigsegg Gemera 14

Koenigsegg Gemera 15

Koenigsegg Gemera 16

Koenigsegg Gemera 17

Koenigsegg Gemera 18


Koenigsegg Gemera 20

Koenigsegg Gemera 21

Koenigsegg Gemera 22

Koenigsegg Gemera 23

Koenigsegg Gemera 24

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS