Autosport NL • TDC

Ronald Morien sluit raceseizoen af met fraaie overwinning

Uitgegeven door Tim Biesbrouck • 17 oktober 2011 19:17

WIEUWERD – Slechts een week na de wedstrijden op Spa-Francorchamps stond tijdens de Formido Finaleraces de seizoenafsluiting van de Toerwagen Diesel Cup en Dutch Renault Clio Cup op het programma. Hoewel de kans op de titels beperkt was, wilde Ronald Morien voor de laatste keer dit jaar schitteren. De 44-jarige ondernemer uit Wieuwerd reed op Circuit Park Zandvoort vier enerverende races waarvan hij eentje op de hoogste trede van het podium afsloot. “We eindigen met een hoogtepunt”, vatte Morien samen.

De baancondities waren het hele weekeinde ideaal vanwege de zonnige weersomstandigheden en relatief lage temperaturen. Het zorgde voor zeer snelle rondetijden. “Ik heb nog nooit zo hard gereden als in de kwalificatie van de Clio Cup. Het zat heel dicht bij elkaar”, zei Morien, die zich met de Renault als negende kwalificeerde en met de Volkswagen in de Diesel Cup de derde startplek veroverde.  

Podium na de eerste wedstrijd

Hard knokken
In de eerste wedstrijd van de Dutch Renault Clio Cup vocht Morien zich naar voren en had hij geluk dat de pitstop goed uitpakte. “Ik zat achter mijn teamgenoot Sheila Verschuur en toen zij naar binnen dook, ging ik er achteraan. Je moet een vast aantal seconden stilstaan en mijn stopwatch hield er mee op. Die van haar ook zo bleek later, dus we hebben het gegokt. We zaten gelukkig binnen de toegestane marge.” Uiteindelijk werd Morien als achtste geklasseerd.

In de tweede race verloor hij een aantal plaatsen toen hij op het vuile gedeelte terechtkwam in een poging in de kopgroep een positie te winnen. Die werden vervolgens weer goedgemaakt in een groepje met rijders die ook graag in de top tien wilde eindigen. “Uiteindelijk kreeg ik nog een tik en dat kostte me weer tijd. Maar op zich is dit een leuke wedstrijd geweest. Hier en daar werd er wel een beetje geduwd en getrokken.”
Morien werd uiteindelijk als elfde geklasseerd.  

Overwinning
Morien ging in de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup uitstekend van start. Hij dook als eerste de Tarzanbocht in en hoewel hij een ronde later even de koppositie uit handen gaf, was hij de snelste en meest constante coureur op de baan. Een welverdiende zege was het resultaat. “Eindelijk weer een overwinning, dat werd eens tijd”, vond de Volkswagencoureur. Weliswaar stond hij na de overwinning tijdens het Paasweekend nog vijf maal op het podium, maar de hoogste trede zat er vaak net niet in. En hoewel er nog een theoretische kans was op de titel, wilde hij Jeroen Dik – de nieuwe kampioen – niet in de weg zitten. Morien: “Jeroen kwam me na de eerste ronde even voorbij, maar ik was sneller. Ik wilde het hem niet al te moeilijk maken, want hij moest kampioen worden. En dat feestje wilde ik niet verpesten, want dat had ik vorig jaar al gedaan.”

In de laatste wedstrijd werd een aantal ronden met de kersverse kampioen gevochten en graag had Morien met een dubbelzege afgesloten. Helaas voor hem ging de turbo stuk en zo kwam zijn seizoen met een enorme rookontwikkeling ten einde. “Ontzettend zonde natuurlijk, maar het was niet anders”, stelde de ondernemer. Omdat er geen punten werden gescoord werd de tweede plaats in het kampioenschap overgenomen door concurrenten van BMW. “Het is Jeroen gegund dat hij kampioen is geworden. Vorig jaar kwam hij één punt te kort op ons en nu heeft hij de titel bij Volkswagen gehouden. We zijn blij dat we dit weekend met een overwinning konden afsluiten, want zoveel hoogtepunten zijn er helaas niet geweest.”  

De Toerwagen Diesel Cup houdt in haar huidige vorm op te bestaan, wel kunnen de auto’s volgend jaar deelnemen aan een nieuw op te richten kampioenschap. Wat Morien gaat doen, weet hij nog niet precies. Wel is het vrijwel zeker dat de Dutch Renault Clio Cup opnieuw op zijn programma staat.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS