Dakar

Mitchel van den Brink jongste deelnemer Le Dakar?

Uitgegeven door Johan Vis • 8 augustus 2018 18:42

Het doel van Mitchel van den Brink is duidelijk. Hij wil de allerjongste deelnemer worden aan de strijd der titanen op het gebied van offroad rally: Le Dakar.

Mitchel van den Brink jongste deelnemer Le Dakar?

Zijn droom
Mitchel van den Brink wil de jongste deelnemer in de geschiedenis van de Dakar Rally worden. De 16-jarige Harskamper komt mogelijk in januari 2019 in Zuid-Amerika al aan de start. ,"Het verzoek om dispensatie is ingediend. De FIA en organisator ASO moeten nu nog toestemming geven.’’

Debuut in Morocco Desert Challenge
Van den Brink debuteerde in april als co-piloot van Martin van den Brink in de Morocco Desert Challenge. Aan de zijde van zijn vader en navigator Wouter de Graaff eindigde Mitchel van den Brink als tweede in het truck-klassement. Het geslaagde debuut op wedstrijdniveau kreeg een passend vervolg voor de jonge all-rounder. "Na de Morocco Desert Challenge kreeg ik een brief van de KNAF met de verheugende mededeling dat ik ben opgenomen in de KNAF Academy voor de sectie terreinsport. Ik vind het geweldig dat ik de kans krijg om via de KNAF nog veel meer te leren. De Academy is een leerschool voor talenten. We krijgen ondersteuning op diverse fronten. Via vijf bijeenkomsten worden meerdere aspecten van de sport behandeld. Zo krijgen we onder andere media-training en leer je hoe je eventueel sponsors moet benaderen en hoe je met die relaties moet omgaan. Heel nuttig om dat soort zaken van professionals te kunnen leren.’’

Ambitieus
De jonge en ambitieuze Mitchel weet dat er aan de theoretische zaken nog volop gesleuteld kan worden. De praktische zaken leert de jonge Harskamper dichtbij huis. Van den Brink kreeg de vitaminen voor de motor- en autosport met de paplepel ingegoten. Snelheid zit in zijn DNA, de olie stroomt door zijn aderen en de wil om te winnen is een ‘levensbehoefte’ geworden. Vader Martin timmerde aan de weg als wegracer, rallyrijder, crosser, endurorijder en natuurlijk als Dakar-deelnemer. "Toen ik twee jaar was reed ik al op een quad,’’ zo weet Mitchel aan de hand van oude foto’s te vertellen. "Ik kon nog niet fietsen, maar wel op een quad rijden.’’

Inmiddels heeft de toekomstige Dakar rijder al de nodige ervaring in de gemotoriseerde sporten. "Ik doe aan motorcross en ben nu volop betrokken bij het rallyteam. Daarnaast heb ik een racelicentie gehaald om te racen op het circuit en tijdens meerdere bezoeken aan Marokko heb ik in de duinen gereden met een motor en een buggy.’’

Volgende halte: Silk Way Rally
Na de uitstekende prestatie in de MDC vroeg het team van Mammoet Rallysport ook dispensatie aan voor Mitchel om deel te nemen aan de Silk Way Rally. Ook nu ging de FIA akkoord en stemde de Russische organisator ook volmondig in met de actieve rol van Van den Brink. "Ik vind het heel gaaf om in de Silk Way Rally te mogen starten. Het is een sterk bezette rally. In Rusland zullen vooral de Kamaz-teams niet verslagen willen worden. Wij gaan voor een plaatsje op het podium. Daarnaast is het voor mij een prachtige leerschool. Ik hoop er weer veel ervaring op te doen.’’

De winst zit hem niet alleen in een snelle truck
Ervaring is het grote toverwoord in het team van Mammoet Rallysport. "De Dakar Rally win je niet alleen met een snelle truck. Je moet op veel fronten ervaring hebben,’’ zo leerde Mitchel van vader Martin. "Daarom is het van belang om eerst alle aspecten van de sport onder te knie te krijgen. Ik leer nu veel van Wouter de Graaff op het gebied van navigeren. We bestuderen samen iedere avond tijdens een rally het roadbook. Als monteur in de truck leer ik ook veel. Wouter en ik zijn door de vele trainingen die we thuis hebben gedaan goed op elkaar ingespeeld. We kunnen bijvoorbeeld binnen vijf minuten een band van de truck wisselen. Ook kunnen we samen een turbo vervangen en weten we inmiddels heel veel van de overige techniek van de truck.’’

In afwachting
Voor Mitchel van den Brink is het afwachten of de ASO en de FIA het licht op groen zetten voor de komende Dakar Rally. Aan zijn voorbereiding zal het niet liggen. "Na de zomer ga ik naar de IVA in Driebergen. Ik volg de opleiding Automotive. Die opleiding heb ik altijd al willen doen. Ik hoop dat ik daarnaast kan blijven motorcrossen. Dat is mijn hobby en tevens goed voor de conditie. Als rallyrijder is de conditie belangrijk. Ik heb in Marokko ontdekt dat een meerdaagse rally echt wel zwaar is. Je moet fysiek goed in orde zijn.’’

Ambities
De talentvolle rallyrijder/navigator ‘barst’ van de sportieve ambities. Maar Mitchel van den Brink sluit zijn ogen niet voor de weg die hij moet bewandelen om de top te kunnen bereiken. "Mijn grootste droom is om ooit zelf de Dakar Rally te rijden. Misschien wel als back-up voor mijn vader. Ook hoop ik als co-piloot van pa op een topklassering in de Dakar Rally. Voor het zo ver is moet ik echter nog veel leren en vooral veel ervaring opdoen. Ik hoop dat de professionals van de KNAF mij daar bij kunnen helpen. Ik sta open voor alle tips en informatie van de mensen die ervaring hebben op dit gebied.’’

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS