DTM

Gary Paffett wint de DTM-Titel ondanks een sixpack van René Rast; Gerhard Berger: "verdiend kampioen!"

Uitgegeven door Peter Vader • 15 oktober 2018 13:15

Gary Paffett is DTM Champion 2018. De Brit pakte tijdens de laatste DTM-race van Mercedes-AMG de derde plaats en wist daarmee zijn tweede titel te winnen na 2005. "Dit is gewoon ongelooflijk", riep Paffett over de boordradio na het passeren van de finishlijn en bedankte zijn team. "Jullie deden een geweldige job en hebben heel verdiend de titel gewonnen!"

Gary_Paffett_DTM_kampioen_2018

De overwinning in de race van de seizoensfinale ging naar René Rast, die zijn reeks van overwinningen voortzette tijdens de 20e en laatste race van het seizoen. Het was tevens zijn zesde opeenvolgende overall overwinning op een rij. Een record in de DTM. In de ranglijst van DTM-coureurs had Rast uiteindelijk slechts vier punten achterstand op kampioen Paffett. Achter Rast reed BMW-coureur Marco Wittmann naar de tweede plaats. Het winnen van de rijderstitel maakte de 'Mercedes-AMG Triple' in de DTM compleet, want nog voor de laatste race van dit seizoen was het merk uit Stuttgart duidelijk al de winnaar bij het fabrikanten- zowel als het team kampioenschap met Mercedes-AMG Petronas Motorsports.

DTM-veteraan Gary Paffett heeft zijn tweede grote titel veiliggesteld, precies 4.739 dagen na zijn laatste overwinning als DTM-winnaar in Hockenheim. Met 185 DTM races op zijn naam is hij de oudste coureur in het veld met zijn 37 jaar en heeft hij sinds zijn debuut in 2003 een indrukwekkende resultatenlijst met 23 overwinningen, 48 podiums en 17 pole posities als beste klasseringen. "We hebben dertien jaar hard gewerkt om weer bovenaan te eindigen", zei de nieuwe DTM-kampioen. "Dit is de beste dag in mijn leven. Het is als een sprookje. Uiteindelijk telde ik de ronden af, de laatste ronden in de auto, waar ik zo dol op ben. "

Met dank aan Mercedes-AMG

"Felicitaties aan Gary Paffett en Mercedes", zei Gerhard Berger, voorzitter van de koepelorganisatie ITR van de DTM. "Ze hebben hun huiswerk goed gedaan en hebben het uiteindelijk allemaal in resultaten weten om te zetten. Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om Mercedes te bedanken. Mercedes heeft veel voor de serie gedaan: in de afgelopen 30 jaar vormden ze een soort ruggengraat van de DTM en begeleidden ze de serie door ups en downs. Mercedes is altijd een sterke en eerlijke concurrent geweest en een goede partner buiten het circuit. Het spijt me dat ze weggaan, maar misschien ontmoeten we elkaar in de toekomst nog een keer. Ik weet zeker dat ze met een huilend oog gaan."

"Felicitaties aan Audi en René Rast, die de laatste race extreem hebben ingehaald", voegde Berger eraan toe. "Het was een zwaar gevecht tussen Audi en Mercedes, tussen René, Gary en Paul Di Resta. BMW was opnieuw sterk in de laatste race en we hadden de drie merken weer op het podium. "

Berger trok een zeer positieve seizoensconclusie. "Ik kan terugkijken op een geweldig seizoen. Het vertrek van Mercedes was altijd een gespreksonderwerp, maar met het luxe sportwagenmerk Aston Martin komt er een nieuw en goed alternatief voor de toekomst in de serie. Het belangrijkste: we hebben de fans dit seizoen een superproduct aangeboden. De meeste races waren erg spannend en de kampioen werd - net zoals het afgelopen jaar - pas in de laatste race bepaald. "

Paffett verdiend kampioen

"Gary heeft uiteindelijk zijn lef weten te behouden en is een terechte kampioen", gaat Berger verder. "Het is jammer dat hij de DTM verlaat, maar iedereen maakt fouten. Een grapje terzijde: ik wens hem het allerbeste met zijn nieuwe uitdaging. René verdient veel respect, hij is één van de drijfveren van de serie die het meeste indruk op me maakt. Hij is een kerel die uit het juiste hout is gesneden. Hij is bovenal niet alleen getalenteerd, hij is ook altijd heel hard aan het werk. En daarom loopt hij altijd voorop."

Rene_Rast_winnaar_Hockenheim

"We hebben de fans hier een geweldige show gegeven in Hockenheim", vatte René Rast het weekend samen, dat aanzienlijk werd beïnvloed door de Audi-coureur. "Natuurlijk, na deze ongelooflijke reeks van zes overwinningen op rij, ben ik een beetje teleurgesteld dat ik niet bovenaan de lijst sta. We hebben veel en hard gewerkt voor het behaalde succes. Ik heb erg veel plezier in de DTM en veel zin in het komende jaar."

In de schaduw van de protagonisten toonde de DTM finale ook topprestaties van andere coureurs. Marco Wittmann, gestart vanaf pole position, eindigde als tweede achter Rast, Nico Müller eindigde op de vierde plaats en Robin Frijns passeerde als vijfde de geblokte vlag. De Nederlander was de smaakmaker van de race omdat hij vanaf de laatste startplaats op de grid vertrok en vervolgens aan een inhaalrace begon die resulteerde in een vijfde plaats die hem tien punten opleverde. De Nederlander die volgend jaar overstapt naar de Formule E, gaf daarmee opnieuw zijn visitekaartje af in de DTM.

DTM-kalender 2019 is al bekendgemaakt

De 2019 DTM-kalender omvat negen raceweekends. Het seizoen begint zoals gewoonlijk op de Hockenheimring in Baden-Württemberg (3-5 mei 2019), waar ook de seizoensfinale zal plaatsvinden (4-6 oktober 2019). De locaties van de andere drie raceweekends in Duitsland, de Norisring, de Lausitzring en de Nürburgring, behoren ook tot de vaste circuits op het lijstje van de DTM-kalender. Bovendien stopt de DTM-trein vier keer op een station van een ander Europees land. Terwijl de race tracks in Misano (Italië) en Brands Hatch (Groot-Brittannië) al in 2018 deel uitmaakten van het programma van de Duitse toerwagenserie, is er één circuit voor het eerst vertegenwoordigd op de kalender: het legendarische TT-circuit in Assen in Nederland! Nederland blijft dus deel uitmaken van het DTM circus, dat voor 2019 opnieuw een geweldige kalender heeft gepresenteerd, vooral omdat ook het raamprogramma weer interessanter is gemaakt door de komst van de Formule W-Series, waarvoor Stéphane Kox onder andere is benaderd. Kom-maar-op met DTM seizoen 2019!

Marco_Wittmann_tweede_Hockenheim

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS