DTM

De DTM wil geen hybride systeem als 'marketingtool'

Uitgegeven door Wim Boekel • 26 oktober 2018 19:51

Vanaf het aankomende seizoen gaan de DTM en Super GT rijden onder de ‘Class One’-regels. Daarmee komt er een einde aan het tijdperk van de 2 liter V8-motoren en wordt er overgestapt naar motoren met vier cilinders. Daarmee valt het aantal paardenkrachten van 1.000 naar 620 terug. Dat betekent niet dat men zomaar hybride motoren gaat gebruiken in de toerwagenklasse, zo vertelt directeur van de ITR Gerhard Berger. De Oostenrijker vindt het van belang dat deze technologie zichzelf kan bewijzen en niet slechts een ‘marketingtool’ is.

DTM


“Je moet jezelf afvragen of een hybride motor waarde toevoegt, het moet niet alleen een marketingtool zijn”, zegt de voormalig F1-coureur tegen het Engelse Autosport. “Als het om het zo te zeggen voor de marketing is, dat we onszelf een groen imago hebben opgelegd en uiteindelijk een inefficiënt systeem hebben, dan is het een nee. Dus we wachten het juiste moment af om er naar te kijken.”

De uitspraken volgen op het Brits Tourwagen Kampioenschap dat vanaf 2022 een ‘push-to-pass’-systeem gaat instellen. Waarbij de auto’s als in het seizoen 2020/21 getest worden met een hybride systeem. “Het gevolg is dat als je er een hybride systeem inzet, dat het veel geld kost en het maakt je vanwege de 150 kilo langzamer”, legt Berger uit. “Maar als je dan slechts 10 seconden extra hebt en voor de rest til je het slechts mee, vertel je de kijkers dat je groen bent, maar het is slechter voor het milieu.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS