Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De privateer LMP1-auto's mogen in Shanghai 10 procent meer brandstof gebruiken

Uitgegeven door Wim Boekel • 10 november 2018 16:23

De LMP1-bolides van de privéteams in de FIA World Endurance Championship hebben weer een verbetering van het prestatievermogen gekregen. Met de aanpassing van de Equivalence of Technology voor de 6 uur van Shanghai, krijgen de teams de mogelijkheid om meer brandstof over een ronde te gebruiken. Hierdoor hoeven de LMP1’s van de privateers niet te liften en kunnen ze rustiger aan rijden om de brandstofdoelen te halen.

Fernando Alonso Le Mans pitstop

De teams mogen maar liefst 10 procent meer brandstof per ronde gebruiken. De verhoging komt na klachten van de privéteams in Fuji, waar ze vonden dat hun prestaties werden beperkt doordat ze zich moesten inhouden. Volgens de teams komen de FIA en de ACO de belofte niet na die tijdens de 24 uur van Le Mans is gemaakt: de teams zouden niet meer zouden hoeven te liften en zich in te houden.

“Het is duidelijk dat wat in Fuji gebeurde het resultaat was van een foutieve berekening en nu zijn we terug naar de situatie waarin we in Silverstone zaten”, reageerde Gaetan Jego tegen het Engelse Autosport. Hij is technisch directeur van ART, die de organisatie van SMP Racing regelt. “Alle privateers moeten één ronde in de kwalificatie kunnen doen, zonder te liften en in te houden. Als je het potentieel hebt om dat in de kwalificatie te doen, dan ben je zeker in staat om dat in de race te doen.”

Voor wat de brandstoftoekenning betreft hebben de turbo aangedreven teams, zoals de BR1 Engineering BR1 van SMP Racing, meer brandstof toegewezen gekregen. De verhoging is maar liefst 9,9 procent per kilometer, terwijl dat voor de normale atmosferische motoren - zoals bij de Rebellion Gibson RB13 - het 8,5 procent is.

“Het is duidelijk dat we in Fuji meer geraakt werden dan de normale atmosferische motor”, zei Jego. “De FIA en ACO leren nog over hoe de EoT te laten werken en het is goed dat er een correctie gemaakt wordt.”

De maximale hoeveelheid brandstof per stint, getoond in de tabel voor de EoT van Shanghai, is ook toegenomen. Dit is geheel in lijn met het aantal megajoules per ronde, voor de privateers. Evenals toegenomen is de bijvultijd van de restrictor, die bepaalt hoeveel tijd het in beslag neemt om de auto af te tanken. Jego waarschuwt dat de aanpassingen waarschijnlijk geen impact hebben op het gat wat de privé LMP1’s hebben ten opzichte van de Toyota TS050 Hybrid.

“We gaan zeker sneller zijn, maar dat moet Toyota ook zijn”, zei de teambaas van SMP Racing. “De foutieve berekening betekende dat zij ook het brandstofverbruik moesten verminderen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS