Formule 1

'Follow-the-money' ook actueel in de F1: nieuw rapport onthult 25 procent minder F1-sponsoring

Uitgegeven door Peter Vader • 13 december 2018 07:09

Volgens een baanbrekende, nieuwe sponsor database genaamd sponsors.formulamoney.com zijn de sponsorinkomsten van F1-teams in de afgelopen vijf jaar met meer dan 25 procent gedaald. Het totale sponsorbedrag van de teams bedroeg naar schatting £ 616,3 miljoen ($ 772,5 miljoen) in 2018, vergeleken met meer dan £ 780 miljoen ($ 1 miljard) in 2013. Hoewel de daling deels werd veroorzaakt door een vermindering van het aantal teams van elf naar tien, was dit niet de belangrijkste factor in de daling, aangezien het gemiddelde bedrag per team ook met meer dan 18 procent daalde, aldus pitpass.com.

Petronas sponsor Mercedes F1
De Maleisische oliegigant Petronas sponsort wereldkampioen Mercedes jaarlijks voor naar schatting £ 59,8 miljoen ($ 75 miljoen)!

Concurrentie social media
De bevindingen weerspiegelen de bezorgdheid van verschillende teambazen, die toegaven dat het steeds moeilijker wordt om sponsors te vinden in een klimaat waarin traditionele eigendommen zoals sportteams concurreren met sociale media. Hoewel het totale sponsorbedrag van de teams in 2017 met 11 procent was gestegen - door de impuls van Sauber's nieuwe titelsponsoring van Alfa Romeo en de uitgebreide deal van Aston Martin met Red Bull Racing - was het nog steeds het op één na laagste, jaarlijkse totaal sinds Formula Money begon met het beoordelen van sponsorwaarden in 2005.

Grootste deal
Door de Formula Money Sponsorship Database, die vandaag van start gaat, is het de eerste keer dat Formule-geld vanaf 2005 volledig inzichtelijk is vanwege zijn enorme database van sponsor- en teambezittingen. Formula Money berekent dat in 2018, 198 bedrijven 229 sponsordeals hebben gemaakt, met een gemiddelde waarde van £ 2.71m ($ 3.4m). De grootste van deze deals was de sponsoring van de Maleisische oliegigant Petronas van wereldkampioen Mercedes, naar schatting jaarlijks £ 59,8 miljoen ($ 75 miljoen). Dit maakte Mercedes echter nog niet het best gesponsorde team. Die titel ging naar Ferrari, met een totale sponsorbegroting van £ 136,8 miljoen ($ 171,5 miljoen).

Database
De database omvat niet alleen teamsponsoring, maar ook sponsoring van raceseries, sponsoring van racetitels, reclameborden langs de baan en uitgaven van teameigenaren. Alles bij elkaar bestrijken de gegevens 989 bedrijven, met 5.559 afzonderlijke vermeldingen, die bijna £ 22,3 miljard ($ 28 miljard) genereren in deals gedurende 14 jaar. Hiermee kunnen gebruikerstrends in de tijd worden geanalyseerd en kunnen we zien hoe het sponsorschaplandschap is veranderd. De moderne F1 is heel anders dan in 2005, toen de grootste sponsors tabaksfabrikanten waren, die het laatste jaar bijna een kwart miljard dollar uitgaven voordat reclamebeperkingen hen uit de sport dreven.

Sponsorbudget
Het gemiddelde sponsorbudget voor teams bedroeg £ 80,7 miljoen ($ 101,2 miljoen), het hoogste jaarlijkse totaal in het bestand van de database, vergeleken met £ 61,6 miljoen ($ 77,3 miljoen) in 2018. De database is gebaseerd op de uitgebreide ervaring van het Formula Money-team en bevat gegevens die zijn verzameld uit diverse rapporten in de loop van meer dan een decennium.

Ideale tool
Naast sponsorbedragen bevat de database informatie over onder meer nationaliteit, bedrijfstak, sponsortype en merklocaties voor elke afzonderlijke deal. Abonnees kunnen in de database zoeken om bijvoorbeeld alle Duitse financiële services-sponsors, alle sponsors die in 2018 zijn toegetreden of alle titelsponsors te vinden en kunnen grafieken en diagrammen van de resultaten genereren. De database is een cruciale tool voor het nemen van beslissingen bij het besteden in de sport. Het is ideaal voor iedereen die meer wil weten over de F1-sponsorbranche, inclusief bestaande en potentiële sponsors, bureaus, investeerders, teammanagement, eigenaren en leidinggevenden van andere sporten en de teams die daarin concurreren.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS