Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW sluit deelname aan de WEC Hypercar-serie uit, maar richt zich wel op de 'zero-omissions'-klasse in 2024

Uitgegeven door Peter Vader • 30 december 2018 10:40

De Duitse autofabrikant BMW zal definitief niet gaan deelnemen in de nieuwe topklasse van het World Endurance Championship (WEC) vanaf 2020/21, zo verklaarde BMW Motorsport-baas Jens Marquardt aan Autosport.com. BMW was betrokken bij de werkgroep die de regelgeving afgelopen zomer formuleerde. "Om te monitoren wat er gaande is voor de toekomst", zei Marquardt. "Eerlijk gezegd zit er niets meer in dan dat," legde hij uit. Marquardt benadrukte dat BMW tevreden is met zijn deelname aan de GTE Pro klasse van het WEC, en zijn zusterprogramma met de M8 GTE in het IMSA SportsCar Championship in Noord-Amerika, omdat het merk het opneemt tegen zijn naaste concurrenten op de markt.

BMW Hypercar
Foto: Medium.com-Drive Tribe-Peisert Design

Natuurlijke concurrenten
"We concurreren met onze 8-serie met Ferrari, Ford, Porsche, Aston Martin, onze natuurlijke concurrenten voor onze straatauto's", zei hij. "Als coureur wil je altijd voor de algemene overwinning gaan, maar als je een marketingman bent, zeg je dat je het wilt opnemen tegen je concurrentie. En dit is wat we hebben in de GTE divisie."

Marquardt wees er ook op dat BMW niet een wegauto in zijn leveringsprogramma heeft, dat het kon promoten met een prototype van een Hypercarproject. We hebben de M8 gelanceerd als onze 'topauto' voor 2019 en dat is nu voor ons het hoogste niveau", zei hij. "Als je kijkt naar de productielijn, die veel langer meegaat dan wat dan ook, is er niets aan de horizon binnen BMW."

Waterstofbrandstofceltechnologie
Hij benadrukte dat hij een "moeilijke tijd" zou hebben, in ruil voor het prototype van een hypercarprogramma binnen het bedrijf. Marquardt zei dat het het eerste prototype-programma voor BMW zou zijn sinds de 24 uur winnende V12 LMR van 1998/99 in Le Mans en dat het een "relevant technologieplatform voor het merk" zou moeten bieden. Hij herhaalde de interesse van BMW in waterstofbrandstofceltechnologie. We hebben al een concept ontwikkeld om te weten dat je het zou kunnen gebruiken tijdens endurance-races, omdat het een technologie is waar we ons op zullen richten voor productievoertuigen", zei hij. Er zal vanaf 2024 een 'zero-omissions' klasse zijn op Le Mans zijn, gericht op prototypen aangedreven door waterstofbrandstofceltechnologie.

BMW M8 GTE Le Mans RX foto Peter Vader
BMW M8 GTE, de topauto voor 2019 in het BMW M Motorsport programma

SPECIAL: FOTO'S BMW in de autosport

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS