Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Bloedstollende slotronde tijdens de ePrix van Mexico! Di Grassi pakt goud, Robin Frijns buiten de punten

Uitgegeven door Jessica Ratering • 17 februari 2019 08:49

In Mexico City werd alweer de vierde ronde van het vijfde seizoen van de Formule E gereden. Kenmerkend voor een Formule E-race is dat de beginfase en de eindfase de ultieme spanning kan opleveren en ook dit keer werden de fans niet teleurgesteld. In de beginfase was er direct een rode vlag door een heftig ongeluk en een verrassende ontknoping. Lucas di Grassi sleepte het goud binnen voor het team van Audi, nadat hij de laatste twee rondes zijn uiterste best deed om Pascal Wehrlein te passeren. Dit lukte een paar meter voor de finish! Robin Frijns startte de race als 17e en eindigde als elfde, net buiten de punten.

Lucas Di Grassi winnaar Mexico Formula E

Bij aanvang van de race behield polesitter Pascal Wehrlein zijn eerste positie. Lucas di Grassi en Felipe Massa delfden het onderspit, want Oliver Rowland wist de beide heren, in de eerste bocht, in te halen om vervolgens de tweede positie te bezetten. Lang mocht het publiek niet genieten van deze beginfase, want al snel werd de rode vlag gezwaaid. De auto van Nelson Piquet lag volledig in de kreukels, nadat de coureur achterop de auto van Jean-Eric Vergne knalde en er vervolgens overheen werd gelift.

Na een onderbreking van zo’n 20 minuten kon de race weer beginnen. Zo’n acht coureurs kozen meteen voor de attackmode met de verwachting dat de safetycar na één ronde weer naar binnen zou gaan. De attackmode moet tijdens een race twee keer worden ingezet en zorgt ervoor dat een coureur vier minuten lang 25 Kilowatt extra vermogen heeft. De andere coureurs gokten op een tweede ronde en deze heren kregen gelijk. De sensatie waar de organisatie op hoopte door de introductie van de attackmode bleef op deze manier uit, want als iedereen die op hetzelfde moment 25 kW extra inzet, zorgt dat helaas niet voor meer spanning.

Lange tijd werden er keurige rondes gereden en waren er weinig inhaalacties. De coureurs legde de focus op zuinig omgaan met de batterij. Dit pakte niet voor iedereen even goed uit. Di Grassi was keurig met zijn verbruik omgegaan en kon de laatste twee rondes vol in de aanval op de nummer één Pascal Wehrlein. Wehrlein sneed een stuk af, nadat di Grassi de Duitser voorbij was. Hierdoor was een straf te verwachten en werd duidelijk dat di Grassi als winnaar uit de race zou komen, ook al zou de Braziliaan niet als eerste over de finishlijn komen. Toch bleef di Grassi strijden en net na de laatste bocht was Wehrlein's batterij leeg, waardoor di Grassi op het allerlaatste moment de jonge coureur voorbij wist te gaan en zelf als eerste de finish overkwam. Niet alleen Wehrlein had er last van dat zijn energiemanagement niet voldoende op orde was. Ook Felipe Massa, Sebastian Buemi en Oliver Dillman ervaarde de consequenties. Beide heren reden lange tijd in de topvijf, maar uiteindelijk werden de twee andere podiumplekken opgevuld door Antiono Felix Da Costa voor het team van BMW Andretti Motorsport en Eduardo Mortara voor het team van Venturi. Deze uitkomst was in de voorlaatste ronde van de race nog niet te voorspellen geweest.

Formula E Mexico poster

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS