Formule 1

Max Verstappen in Barcelona over nieuwe regels 2019: "Vaker inhalen, regelrechte geldverspilling!"

Uitgegeven door Peter Vader • 20 februari 2019 20:04

De F1 tests in Barcelona geven een beeld van de krachtsverhoudingen tussen de teams voor seizoen 2019. Maar het geeft ook een idee van de effectiviteit van de nieuwe regels, die de wedstrijden spannender moeten maken. Meer inhaalpogingen, was het motto. De aanpassingen aan de Formule 1-auto’s voor 2019 hebben alle teams gedurende de winter genoeg hoofdbrekens bezorgd. Maar Max Verstappen is niet bepaald onder de indruk van de nieuwe regels, volgens een interessant verhaal in De Telegraaf. De nieuwe regels zouden het inhalen moeten bevorderen, door onder andere de montage van een nog bredere en ook versimpelde voor- en achtervleugel. Max Verstappen's team Red Bull Racing ziet het vooral als veel gedoe om niets. Het is regelrechte geldverspilling en Max Verstappen is het daar wel mee eens.

Max Verstappen F1 Barcelona test Red Bull

Geldverspilling
„Eigenlijk is er gewoon 15 miljoen euro door het putje gespoeld”, stelt Verstappen klip en klaar tijdens de tweede testdag op het Circuit de Catalunya, waarop hij zelf niet in actie komt op de baan. „Ze dachten dat we heel veel downforce gingen verliezen, maar dat is helemaal niet het geval. Ik denk dat tijdens de eerste wedstrijd in Australië iedereen wel weer hetzelfde heeft gevonden. Je ziet het hier al aan de rondetijden. Het gaat nu al enorm hard.”

Scepsis
Sinds de invoering van de bredere auto’s in 2017 is inhalen (nog) moeilijker geworden in de Formule 1. De aerodynamische veranderingen voor dit seizoen zouden ervoor moeten zorgen dat een voorligger beter te volgen is en het DRS-systeem beter zou moeten werken, maar volgens Verstappen en Red Bull zet dat dus geen zoden aan de dijk. Ze staan overigens lang niet alleen in hun scepsis. De bredere vleugels zouden overigens ook zomaar voor nog meer ongelukken kunnen zorgen tijdens bijvoorbeeld de vaak chaotische starts van een Grand Prix.

Ook de vorig jaar groots aangekondigde voornemens voor grote regelwijzigingen in de sport vanaf 2021, onder meer een budgetplafond en eenvoudiger motoren, is nog altijd niet definitief. Zeker de grote teams c.q. fabrikanten, Mercedes en Ferrari, zijn fel tegenstander.

Onderdelen
Dat zijn echter allemaal problemen voor later. Vandaag, woensdag, gaat Max Verstappen met zijn RB15 weer de baan op, om flink wat andere onderdelen te testen. Zijn nieuwe teamgenoot Pierre Gasly kwam gisteren tot 92 rondjes en spinde aan het einde van de middag nog de boarding in. Gelukkig zonder grote gevolgen. "Het is echt belangrijk dat we kunnen zien hoe de onderdelen het uithouden. Zowel van de motorkant, als van de auto. Want daar zijn we vorig jaar natuurlijk wel een paar keer op uitgevallen”, aldus Verstappen, die zich nog niet helemaal in de kaarten laat kijken. „Ik laat op dit moment gewoon niet te veel los. Maar….de auto is sowieso niet slecht. We hoeven nu nog niet veel te zeggen. We moeten gewoon zorgen dat de auto hardgaat!”

Red Bull nose branding F1 2019

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS