Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Ford ziet een zonnige toekomst voor de wereldwijde inzet van de nieuwe Mustang GT4

Uitgegeven door Peter Vader • 4 maart 2019 15:08

Ford verwacht dit jaar een verhoogde aanwezigheid van Mustang GT4 in de wereldwijde GT-series, door een verbeterde klantenservice voor de auto in zowel Groot-Brittannië als op het vasteland van Europa, volgens Ford Performance Motorsports directeur Mark Rushbrook. Hoewel de Mustang in het kader van de IMSA Michelin Pilot Challenge en de Pirelli GT4 America-competitie sinds zijn debuut in 2017, talloze overwinningen en kampioenschappen heeft opgeëist, zijn de Mustang GT4's vrijwel alleen in Noord-Amerika aan het werk te zien.

Ford Mustang GT4

Homologatie
Dat zal dit jaar veranderen, omdat Multimatic Motorsports met twee Mustang GT4's aan het British GT Championship gaat deelnemen, evenals dat er echte klantenauto's in het British GT maar ook in raceseries in heel Europa gaan worden ingezet. "We startten het programma met de gedachte dat we het wereldwijd wilden hebben", vertelde Rushbrook aan Sportscar365. "Dat is mogelijk omdat er door de SRO sprake is van een wereldwijde homologatie. Daardoor is absoluut een deel van onze strategie om meer auto's in Europa op de circuits aan het rijden zien te krijgen."

British GT
Multimatic zal een aantal Mustang GT4's in het British GT inzetten voor ontwikkelingsrijders Scott Maxwell en Billy Johnson met naast hen Sebastian Priaulx, de zoon van Ford WEC-coureur Andy. Ten minste één extra Mustang GT4 staat op de Britse GT-grid, terwijl Race Performance plannen heeft aangekondigd om deel te nemen aan dezelfde British GT-serie met de coureurs Aron Taylor-Smith en Sam Smelt. Rushbrook zei dat de aanwezigheid van Multimatic in het Britse kampioenschap bedoeld is om de markt in Europa te helpen groeien. "Om klanten een auto te laten kopen in een nieuw land of een andere regio, moet je daar een aantal auto's hebben, zodat die klanten weten dat je daar ook de juiste ondersteuning zult krijgen," zei hij. "Dat hoort bij onze strategie. Je zult meer Mustangs in Europa gaan zien, meer dan alleen in het British GT Championship. Dat is wel heel spannend voor ons. De Mustang is een wereldwijd verkochte auto, dus de Mustang GT4 moet dat in de racerij ook worden."

Niet alleen Europa
De uitbreiding is niet beperkt gebleven tot alleen Europa, met een Mustang GT4 verkocht aan een klant in het Australian GT Championship, nadat de auto vorig jaar demo-ronden had afgelegd tijdens het Bathurst 1000-weekend. Hoewel er geen specifieke overzeese verkoopdoelen zijn, zei Rushbrook dat ze auto's "ongeveer net zo snel" verkopen als Multimatic in staat is om auto's te bouwen in de fabriek in Markham, Ontario. Hij zei ook dat er al meer dan 30 Mustang GT4's zijn geproduceerd.

GT4 Evo?
Rushbrook zei dat de dialoog is begonnen over een toekomstige Evo-set voor de auto, hoewel deze nog in de beginfase van ontwikkeling is. Multimatic introduceerde vorig jaar mechanische en duurzaamheidsupdates voor de Mustang GT4, wat is toegestaan ​​binnen de door de SRO-beheerde GT4-voorschriften. Het is duidelijk dat wijzigingen in de prestaties zouden worden geclassificeerd als een Evo. "We kijken naar wat je mag doen voor GT4 in termen van Evo's", zei Rushbrook. "De vraag is en blijft wanneer is het juiste moment om het te doen en wat willen we ermee doen? Bijvoorbeeld of we enkele veranderingen in de aandrijflijn of het bodywork aanbrengen. We hebben nog geen beslissingen genomen over wanneer of wat we gaan doen. Maar..., dat hoort bij onze planning."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS