DTM

Red Bull bevestigt dat Honda geen motoren wilde leveren: "Honda wees het plan van de hand"

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 april 2019 07:03

Het DTM-project van R-Motorsport moest in eerste instantie een aandrijving van Honda gaan krijgen en ondersteuning van Red Bull, dat heeft de consultant van de energiedrankenfabrikant, Dr. Helmut Marko onthuld. Het merk werd gelinkt aan de plannen van Aston Martin, samen met HWA, om het merk naar de grid te brengen.

Helmut Marko

Red Bull heeft een nauwe samenwerking met de autofabrikant vanwege haar sponsoring in de Formule 1 en de twee bedrijven werkten al samen waaruit de creatie van Adrian Newey; de Valkyrie Hypercar ontstond. De samenwerking zorgde er ook voor dat R-Motorsport en Aston Martin besloten om samen de DTM in te stappen, waarbij Marko de bijeenkomsten tussen de directeur van de DTM Gerhard Berger en eigenaar van R-Motorsport, Florian Kamelger tot stand bracht.

Het oorspronkelijk plan was om een 2 liter, 4 cilinder krachtbron van Honda te gebruiken. Het bedrijf is ook leverancier van de V6 hybride motor van Red Bull in de F1. De DTM-krachtbron van de Japanners wordt ook in de Super GT te gebruiken. Toch werd R-Motorsport echter gedwongen om haar eigen motor te ontwikkelen voor de Vantage DTM.

“Dit was een project waar R-Motorsport Honda motoren ging gebruiken in de auto’s, waaronder een toewijding van Red Bull Technology”, vertelt Marko aan het Amerikaanse Motorsport. “Honda wees het plan van de hand. Ze hadden de motor, maar waren niet geïnteresseerd in de klasse.”

Vanaf het moment dat er vanaf Japan een afwijzing kwam, wilde Red Bull ook niet meer betrokken zijn bij het project van R-Motorsport en HWA.

“We waren niet geïnteresseerd in het werken met een min of meer Mercedes-team”, legt de Oostenrijker over de keuze om niet in te stappen uit. “Onze relatie met Mercedes is nog niet zo goed, dat het genoeg was voor een samenwerking.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS