Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

RaceXpressOnTour@Monza: Equipe Verschuur wint de GT4-seizoensopeningsrace; podium voor Knap en Braams!

Uitgegeven door Peter Vader • 16 april 2019 05:13

Behalve de aansprekende Blancpain GT Endurance-race stond er in Monza een andere, heel interessante serie op het programma. De openingsronde van de 2019 GT4 European Series kende een veld met veel Nederlandse inbreng. RaceXpress-reporter Peter Vader was ter plekke aanwezig en legde voor u vast hoe het Equipe Verschuur-team zijn 2019 GT4 European Series-seizoen op perfecte wijze begon met een overwinning op de Autodromo Nazionale di Monza. Daniel McKay en Benjamin Lessennes wonnen de seizoensopeningsrace op zaterdag met hun McLaren 570S GT4. De McLaren-teams hadden in de kwalificatie een McLaren-feestje van de eerste rij gemaakt, dankzij Charlie Fagg en Daniel McKay. De #55 Team GT-McLaren startte vanaf pole, maar het was McKay in de #14 Equipe Verschuur-McLaren die de leiding nam van de race, bij het uitkomen van de eerste chicane.

Monza GT4 McLaren Equipe Verschuur RX foto Peter Vader

Een spectaculair moment was het contact tussen Alec Udell en Gabriele Piana die de RN Vision STS-BMW door het gras stuurde in de Variante Ascari tijdens de openingsronde. Hij herstelde zich nadien snel door zich al in de zesde ronde weer op de verloren derde plaats te nestelen met zijn #111 BMW M4 GT4, voor de #25 MDM Motorsport BMW M4 GT4 en een snel naderende #69 V8 Racing Chevrolet Camaro GT4.R . Een safety car vanwege de gecrashte #24 Valvoline-True Racing KTM X-Bow GT4 in de chicane voor de Lesmo, bracht het veld weer bij elkaar waardoor de BMW-coureurs zich konden aansluiten bij de leidende McLarens.

Monza GT4 crash Valvoline KTM RX foto Peter Vader

Bij de herstart hadden McKay en Fagg echter een te grote marge en wisten ze de aandringende BMW's achter zich te houden. Fagg, Piana, Udell kwamen aan het einde van hun stint netjes in de pits, terwijl McKay nog een ronde verder ging. Olivier Hart in de V8 Racing-Chevrolet Camaro GT4.R verliet vervolgens de pits als raceleider, maar hij kon niet voorkomen dat dit gebeurde nadat de pit window was gesloten en de safety car opnieuw werd ingezet, als resultaat van contact tussen de #99-KTM en de #7 Street Art Racing-Aston Martin. Bij de herstart leidde Hart voor Benjamin Lessennes, Michael Benyahia, Marius Zug en Simon Knap, Cedric Freiburghaus en Jan Kasperlik. Lessennes nam de leiding van Hart over in de Lesmo bocht, met Benyahia op weg naar de tweede plaats. De McLaren-rijders wisselden van plaats in de eerste chicane en toen Lessennes zich breed maakte, werd hij aangetikt en viel achter Hart terug.

GT4 Monza Hart Camaro RX foto Peter Vader

De Camaro-rijder Oliver Hart kreeg toen een stop-and-go-straf voor een te korte pitstop en juist toen Hart in de pits arriveerde, keerde Lessennes terug op de derde plaats. Kort daarna wist hij Simon Knap te verschalken en werd hij tweede. Voordat hij Benyahia nog kon aanvallen voor de leiding, werd de safety car opnieuw ingezet. Deze keer om de #33 Bullitt Racing Mercedes terug op de baan te laten terugkeren. Met iets meer dan vijf minuten resterend, werd de race opnieuw gestart en ging Lessennes onmiddellijk in de aanval en pakte hij de leiding bij de tweede chicane. De Team GT-rijder was niet meer in staat om de Equipe Verschuur-coureur uit te dagen en na een uur was Lessennes de eerste die de finishlijn overschreed, gevolgd door Benyahia op 0.282s. Simon Knap van MDM Motorsport eindigde op de derde plaats op 1.479s van de winnaar van de race. Cedric Freiburghaus veroverde de vierde plaats voor Phoenix Racing in een spectaculaire race naar de streep met Jan Kisiel van Leipert Motorsport. De Audi en Mercedes reden zij-aan-zij op het laatste stuk en het was Freiburghaus die slechts 0,002 seconde voorsprong had op zijn rivaal.

GT4 Monza Simon Knap MDM BMW RX foto Peter Vader

In Pro-Am wonnen Marius Zug en Gabriele Piana de eerste race van de 2019 GT4 European Series-serie met een zesde plaats overall. De bestuurders van de RN Vision STS versloegen Nicolas Schöll en Jan Kasperlik van Allied Racing. Tijdens zijn debuut in de serie en ondanks de opeenstapeling van de safety car situaties, kon Zug Kasperlik in de tweede helft van de race achter zich houden, om daarmee voor het eerst dit seizoen de overwinning te behalen. Het in San Marino gevestigde W & D Racing Team eindigde als derde in de Pro-Am-divisie, met Paolo Meloni en Massimiliano Tresoldi, waarbij zij als negende overall de finishlijn passeerden. De auto van Selleslagh Racing met beurtelings Jean-Luc Behets en Johan Vannerum aan het stuur, wonnen de Am-klasse in een race die voor beide coureurs de eerste keer op het Italiaanse circuit betekende. Slechts vier seconden achter Behets en Vannerum claimden Liesette en Luc Braams met hun McLaren van Las Moras by Equipe Verschuur een tweede plaats, met Street Art Racing's Pascal Bachmann en Clement Seyler die het Am-podium voltooiden.

GT4 Monza Braams McLaren RX foto Peter Vader

Monza event logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS