Formule 1

Ford trekt zich terug uit het FIA World Endurance Championship: "Doorgaan in ondersteunende rol"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 april 2019 09:43

Ford heeft bevestigd dat zij als fabrikant gaat stoppen met haar directe betrokkenheid met een GT-programma aan het einde van 2019 in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship en aan het einde van het 2018/19-seizoen in het FIA World Endurance Championship.



Het lijkt erop dat Ford wel doorgaat met een ondersteunende rol voor klanten en semi-fabrieksteams. De Amerikaanse autofabrikant had zich samen met de door Multimatic gebouwde GTE-auto’s volledig toegewijd aan de beide kampioenschappen, waarbij de deur openstond voor een vervolg in de komende seizoenen. Volgens Ford Performance motorsportdirecteur Mark Rushbrook komt er nu een klant ondersteunende rol voor het bedrijf.

“We hebben gesproken, op verschillende niveaus, om de beste manier te vinden om de auto’s in de toekomst op de baan te houden, inclusief een soort van betrokkenheid van ons”, vertelde de Amerikaan aan Sportscar365. “De auto’s zijn bedoeld om op de baan aanwezig te zijn. Ze zijn bedoeld om mee te racen en dat heeft onze voorkeur. We willen dat er mee geracet wordt en ze ook voortdurend geoptimaliseerd worden.”



Rushbrook bevestigde dat Ford met verschillende teams in gesprek is om in beide kampioenschappen te blijven rijden. Bij deze contacten zijn zowel Ganassi als Multimatic ook betrokken. Van de zes actieve Ford GT’s hoopt de autofabrikant dat er volgend jaar vier actief zijn en dan bij voorkeur in beide kampioenschappen. Toch benadrukt de motorsportdirecteur dat Ford betrokken blijft, met name vanwege de complexiteit van het racen met de auto’s. Klantenteams zullen een soortgelijke ondersteuning krijgen, zoals bijvoorbeeld Keating Motorsport, met Jeroen Bleekemolen, die de 24 uur van Le Mans met een Ford gaat rijden.

“De kennis van hoe te racen met de auto’s, is gegarandeerd met Chip Ganassi Racing en Multimatic als bedrijf erachter, inclusief veel betrokkenheid van het Ford-team, voor wat betreft de aerodynamica van het voertuig en de kalibratie van de motor”, zei Rushbrook. “Deze auto’s zijn nogal gecompliceerd, niet iedereen kan ze zo maar onderhouden en ermee racen. Het is niet een kwestie van ‘op de knop drukken en gaan!’. Er is veel kennis en ervaring benodigd, om zeker te stellen dat ze er competitief mee kunnen racen.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS