Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Volop actie bij de 4 Hours of Monza! Van Uitert racewinnaar, Hoogenboom knap zevende en Van der Zande op P10! + UITSLAG

Uitgegeven door Peter Vader • 14 mei 2019 06:02

Op een droge Monza-baan in Italië keerde G-Drive Racing, de regerend European Le Mans Series-kampioen, terug naar hun succesreeks van ELMS-races winnen nadat Norman Nato de Aurus 01-Gibson op zondagmiddag over de eindstreep reed met slechts 2,1 seconden voorsprong op de nr28 IDEC Sport Oreca van Paul Loup Chatin. Het G-Drive team kreeg de overwinning bepaald niet cadeau na een dramatische 4 Hours of Monza, waarvan geen moment als saai bestempeld kon worden. Job Van Uitert brak het LMP2 ronde record tijdens zijn stint en behaalde samen met teamgenoten Roman Rusinov en Norman Nato een klinkende overwinning! Het was ook de debuutoverwinning voor Aurus, in de derde race van de Russische fabrikant.

4H Monza Spannende openingsfase RX foto Peter Vader
Spannende openingsfase van een race die vier uur lang bol stond van de actie!

Vier uren actie!

De race begon goed voor Alexandre Coigny in de nr37 Cool Racing Oreca, die het 41 auto’s tellende veld in de startfase aanvoerde. Maar de Zwitserse coureur werd gepasseerd in bocht 1 door de nr39 Graff-Oreca van Alexandre Cougnaud, die ook Roman Rusinov al had ingehaald, die met de nr26 G-Drive Aurus vanaf de tweede plek was vertrokken.

In de LMP3 pakte Colin Noble de kop van de klasse in zijn nr7 Nielsen Racing Norma, gevolgd door pole-man Lucas Legeret die achter de Schot aanging in zijn nr19 M Racing Norma M30. Na te zijn begonnen vanaf de laatste rij van de startgrid wist Mikkel Jensen in de no11 Eurointernational-Ligier zich snel naar voren te vechten door het hele LMGTE-veld en langzamere LMP3-auto’s te passeren. Christian Ried maakte het beste van zijn poleposition door de LMGTE-categorie te leiden in de openingsronde in zijn nr77 Dempsey-Proton Racing Porsche voor Duncan Cameron in de nr55 Spirit of Race-Ferrari. Cameron werd ook al snel gepakt en gepasseerd door de nr51 Luzich Racing F488 van Fabien Lavergne en de nr56 Team Project 1-Porsche gereden door Egidio Perfetti. De dag van Cameron verslechterde toen zijn Ferrari door de nr66 JMW Motorsport-Ferrari in een spin in de eerste bocht werd gedwongen terwijl hij streed om zijn positie. De aanleiding was de nr83 Kessel Racing Ferrari van Manuela Gostner die tegen de zijkant van de gestrande nr55 F488 aan knalde. Gostner haar auto was ook licht beschadigd, de beschadigde carrosserie belemmerde hun voortgang later in de race. De Canadese Wei Lu in de nr66 Ferrari kreeg een drive through-penalty voor het veroorzaken van de botsing.

4H Monza Ferrari F488 nr 66 RX foto Peter Vader
De Ferrari F488 van Duncan Cameron van JMW Motorsport beleefde niet echt een goede Monza-race

Aan de kop van het veld verloor Coigny terrein in zijn nr37 Oreca, met Roman Rusinov en James Allen, in de nr21 DragonSpeed Oreca, die de Zwitserse coureur wisten te passeren. Ook Pierre Ragues in de Nr30 Duqueine Engineering-Oreca en Bruno Senna in de nr43 RLR MSport-Oreca haalden de bronzen rijder Coigny in. Dit gaf aan de nr39 Graff-Oreca de gelegenheid om een verschil van drie seconden te creëren op zijn achtervolgers, omdat Rusinov de aanvallen van Allan moest afslaan.

Christian Ried en Fabien Lavergne vochten om de leiding in de LMGTE-divisie. In ronde 11 reed de nr51 Ferrari voorbij de nr77 Porsche in de Ascari-bocht, maar Ried spinde op de kerbs en de achter hem rijdende nr20 High Class Racing-Oreca van Anders Fjordbach ging daardoor ook van de baan. De Deen eindigde in de grindbak en keek daarbij ineens in de verkeerde richting. Door vakkundig ingrijpen van de baancommissarissen kon de Deen zijn race na enige tijd wel weer vervolgen. De nr56 Team Project 1-Porsche reed voor Ried's Dempsey Proton 911, waarbij de Duitser dus opnieuw derde lag. Hij pushte hard om Perfetti te passeren, wat hem uiteindelijk lukte in bocht 1.

4H Monza Renger van der Zande nr 21 RX foto Peter Vader
Renger van der Zande eindigde met de Oreca 07-Gibson op een tiende plaats

In LMP2 vond de nr21 DragonSpeed-Oreca eindelijk een manier om voorbij Rusinov ‘s Aurus te komen en daagde Alex Cougnaud daarmee uit voor de leiding van de race. Pierre Ragues stak ook Rusinov nog voorbij en pakte de derde plaats met zijn de nr30 Oreca en zorgde ervoor dat het een strijd van drie auto's om de eerste plaats werd. In ronde 19 maakte Allen een scherpe beweging en passeerde de Graff-Oreca en pakte de leiding, maar Cougnaud had een betere exit dan de Australiër en kreeg opnieuw de leiding terug vóór de eerste chicane. Dit gebeurde vlak voor de eerste reeks van pitstops van de LMP2-deelnemers. De nr21 DragonSpeed-Oreca was de eerste in de pits met een ronde voorsprong op de rest van de andere kanshebbers, waarbij Henrik Hedman het stuur overnam van James Allen. In LMP3 leidde de nr7 Nielsen-Norma van Colin Noble met een voorsprong van bijna vijf seconden op Lucas Legeret. De Zwitser lag daarmee op een tweede plaats voor een vastberaden Jean-Baptiste Lahaye in de nr17 Ultimate en Damiano Fioravati in de nr10 Oregon Team-Norma. Lahaye dook na 45 minuten geracet te hebben de ontsnappingsweg in Bocht 1 in en deze actie deed de Franse coureur terugzakken naar de vierde plaats. Door al deze gevechten kon Colin Noble zijn voorsprong vergroten naar bijna twaalf seconden. Een vergelijkbaar verschil was er tussen de toonaangevende LMGTE-auto, de nr56 Porsche en de als tweede geklasseerde nr51 Ferrari.

Terwijl het eerste uur van de race wegtikte, volgde de eerste Full Course Yellow-periode toen de nr27 IDEC Sport-Ligier van Patrice Lafargue de grindbak indook en moest worden gerepatrieerd. Na vijf minuten werd de race weer hervat met Cougnaud in de nr39 Graff-Oreca aan de leiding voor de nr30 Oreca van Pierre Ragues. Job Van Uitert lag derde, de Nederlander had teamgenoot Rusinov bij de laatste pitstop vervangen. Na de eerste reeks stops voor LMP3 was het de nr9 Realteam Racing-Norma van David Droux die de toon aangaf, met Mikkel Jensen nu op een tweede plaats in de nr11 Eurointernational-Ligier voor Colin Noble’s nr7 Norma.

4H Monza LMP3 Mikkel Jensen RX foto Peter Vader
Mikkel Jensen reed de Eurointernational-Ligier JS P3 van achteren naar voren en won de LMP3-divisie

Met nog twee uur en 44 minuten resterend kwam de Nr39 Oreca in de pits, waardoor de nr26 G-Drive Aurus aan de leiding kwam. Hij had een voorsprong van 27 seconden op de Nr32 United Autosports-Ligier van Ryan Cullen en op Paul Loup Chatin in de Nr28 IDEC Sport-Oreca. Vijftien minuten later werd de safetycar ingezet, nadat de nr8 Nielsen Racing-Ligier van Nobuya Yamanaka zwaar op de vangrail klapte bij Bocht 10. De Japanse coureur stapte zonder hulp uit, maar de auto moest naar een veilige locatie worden getild voordat de race weer kon worden hervat. Jonathan Hirschi in de nr39 Graff-Oreca keerde terug aan de raceleiding toen Van Uitert de leiding moest afstaan vanwege een pitstop. Na de safety car-periode pakte Van Uitert de race weer op en passeerde hij Hirschi om daarmee de leiding van de race weer in handen te nemen. Met nog twee uur te gaan, ging Hirschi naar de pits en kwamen Will Owens in de nr32 Ligier op de tweede plek en Memo Rojas in de nr28 Oreca op de derde plaats. Jens Petersen nam de rijtaken over in de nr11 Eurointernational-Ligier van Mikkel Jensen en bouwde een voorsprong van tien seconden op. Daarachter volgden de nr8 Realtime Racing-Norma van Esteban Garcia en Tony Wells in de nr7 Nielsen Racing-Norma. De volgende safetycar-periode schudde het LMGTE-veld nog eens op en Matteo Cairoli in de nr77 Porsche had op dat moment een voorsprong van 22 seconden op de hem achtervolgende groep van vijf (!) auto's die binnen 1,5 seconde van elkaar verwijderd waren. Aanvoerder was nr66 JMW Motorsport-Ferrari van Wei Lu. Lu werd al snel gepasseerd door Giorgio Roda in de nr56 Porsche en door Aaron Scott in de nr55 Ferrari.

De no83 Kessel Racing Ferrari van Michelle Gatting passeerde ook de nr66 F488, maar de carrosserieschade van het eerdere ongeval begon voor een loszittend carroseriedeel te zorgen en de zwart-oranje waarschuwingsvlag betekende dat de Deen naar de pits moest om reparaties uit te laten voeren, waardoor de nr83 Ferrari uit de fraaie strijd wegviel.

Er was ook een probleem voor de nr7 Nielsen Racing-Norma nadat Tony Wells naar de tweede plaats doorschoof in de LMP3-divisie. De auto van de Britse coureur vertraagde plotseling, kwam weer op snelheid en vertraagde opnieuw, voordat Wells naar de pits ging. Er was ook een probleem voor de nr10 Oregon Team-Norma, doordat de remmen in de pitlane in brand vlogen. Dit betekende een uitgebreide reparatie voor het Italiaanse team en veel tijdverlies.

4H Monza Brundle 32 Chatin 28 rondenlang strijd RX foto Peter Vader
Rondenlange strijd tussen Alex Brundle (32) en Paul Loup Chatin (28) om de tweede plaats overall

Er volgde opnieuw een Full Course Yellow-situatie met nog 1 uur en 13 minuten te gaan, nadat de nr3 Ligier van voormalig klasse kampioen Mike Guasch het grind inging bij Bocht 6. De nr26 G-Drive Aurus was op dat moment in de ideale situatie om een pitstop te maken. Job van Uitert droeg de auto over aan Norman Nato, die gelijk de kop van het veld innam. Nato leidde, terwijl Alex Brundle in de nr32 United Autosports-Ligier en Paul Loup Chatin in de nr28 IDEC Sport-Oreca vochten om de tweede plaats in het laatste uur van de race. Chatin passeerde uiteindelijk de Engelse rijder Brundle en won deze strijd.

Een heftige strijd werd ook uitgevochten in de LMP3-divisie tussen de nr2 United Autosports-Ligier van Tommy Erdos, de nr17 Ultimate van Francois Herau en de nr13 Inter Europol Competition-Norma van Nigel Moore. Zij streden om de overige podiumposities, terwijl Jens Petersen een indrukwekkende voorsprong van 30 seconden behield. Moore stak Erdos voorbij voor de derde plaats voordat de nr17 Norma na een botsing met de nr60 Ferrari in de grindbak van Bocht 9 belandde en de laatste Full Course Yellow-periode inging. Toen waren er nog 24 minuten te gaan in de spannende race. De wedstrijd werd vijf minuten later hervat met de posities in LMP3 en LMGTE goed dichtgetimmerd. Chatin was echter bezig de kloof met de leidende G-Drive Aurus te dichten, maar bleek uiteindelijk toch niet snel genoeg toen Norman Nato de zwart-wit geblokte vlag onderdoorging. Daarmee claimde hij de eerste overwinning van 2019 voor het Russische team!

4H Monza G Drive nr26 Job van Uitert RX foto Peter Vader
G-Drive won met Job van Uitert de race, de eerste overwinning voor de Aurus.

Een andere pittige prestatie werd geleverd door de nr11 Eurointernational-Ligier. Na vanaf het einde van de startgrid te moeten vertrekken door het missen van de kwalificatie voor de vieruurs race vanwege technische problemen, pakte Eurointernational hun eerste ELMS-overwinning sinds Monza 2018, toen Mikkel Jensen en Jens Petersen eindigden aan de kop van het LMP3 veld. Ze hadden een voorsprong van 23 seconden op de groengele nr13 Inter Europol Competition-Ligier van Nigel Moore en Martin Hippe.

4H Monza Dempsey Proton Matteo Cressoni Porsche nr 77 winnaar LMGTE divisie
Na een felle strijd met twee Ferrari's en een andere Porsche 911 won Matteo Cairoli met de Dempsey Proton-Porsche nr77 de LMGTE-divisie

De nr77 Dempsey-Proton Racing-Porsche behaalde tot slot de overwinning in de LMGTE-divisie met Riccardo Pera aan het stuur. Hij eindigde voor Matteo Cressoni in de nr66 JMW Motorsport-Ferrari en de nr51 Luzich Racing-F488 van Alessandro Pier Guidi. De fraaie Porsche nr56 van Jorg Bergmeister mengde zich ook lang in deze strijd, maar moest aan het einde van de race het drietal toch laten gaan en genoegen nemen met de vierde plaats in de LMGTE-categorie.

Leonard Hoogenboom bewees ook maar weer eens zijn talent. De Nederlander eindigde op een felbevochten zevende plaats met de Ligier JSP217 van Panis Barthez Competition, een auto die hij deelde met Timothe Buret en Konstantin Tereschenko.

Na een aanvankelijke strijd vooraan het veld, moest Renger van der Zande uiteindelijk genoegen nemen met een tiende plaats overall. Problemen met de banden gooide roet in het eten van de Nederlander, die een sterke race reed. Hij debuteerde in de LMP2-divisie voor DragonSpeed en verving vaste rijder Ben Hanley. Van der Zande reed met de Oreca 07 Gibson, die hij deelde met Henrik Hedman en James Allen.

4H Monza Leonard Hoogenboom nr24 Liger JSP217 Gibson RX foto Peter Vader
Leonard Hoogenboom toonde opnieuw zijn talent door met de Ligier JSP 217 beslag te leggen op de zevende plaats

Uitslag 4 Hours of Monza, European Le Mans Series op zondag 12 mei 2019:

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS