Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Tom Coronel kijkt uit naar race op Zandvoort: "Deze week de puntjes op de i zetten en dan moet het goed komen"

Uitgegeven door Johan Vis • 15 mei 2019 13:54

Het derde raceweekend van de FIA World Touring Car Cup (WTCR) presented by Oscaro 2019, werd verreden op de Slovakia Ring (5,922 km) nabij Bratislava. Tom Coronel verscheen hier aan de start met zijn door het Belgische Comtoyou DHL Team Cupra Racing ingeschreven Spaanse bolide.

Tom Coronel

Het schema zag er dit weekend wat anders uit dan normaal, omdat alle drie de races verdeeld over de zondag plaatsvonden. In zijn eerste race-optreden, tijdens de ochtenduren, startte Tom Coronel vanaf de vijfde plaats. Donkere wolken trokken op dat moment over het circuit en de neerdalende regen maakte de racepiste op bepaalde plekken verraderlijk glad. Direct na de start profiteerde hij van de baanbreedte en reed kort op een derde plaats, om in het strijdgewoel even later weer vier posities prijs te geven. Daarna pakte Tom de handschoen weer op en streed voor wat hij waard was. Kreeg een tikkie hier, kwam weer terug en eindigde uiteindelijk als achtste.
Problemen met een aflopende rechter voorband speelden de Nederlander parten tijdens de tweede kwalificatie. Die overigens heel bemoedigend begon op de regenbanden. Vervolgens wisselde hij slicks en daarna ging het mis. Deceptie in de Cupra, want daarmee was alle hoop op een mooie klassering vervlogen. Wat resteerde was een dubbele 27e startpositie. Die hij overigens tijdens de tweede race ombouwde naar een tiende plaats en de nodige WK punten. De derde race kende een gelijk verloop en met nog een ronde te gaan lag Tom vijftiende. Voor hem ging veel mis en het leek er even op dat hij ongeschonden uit die strijd zou komen. Maar een tik maakte dat het plaatwerk een achterwiel raakte. Rokend en wel ging hij verder, maar kon de strijd niet meer aan en eindigde als 23e.

“Het werd uiteindelijk een apart weekend”, begint Tom Coronel zijn verhaal. ”Tijdens de eerste vrije trainingen had ik de snelheid en reed binnen de Top 5. De Cupra voelde super aan en mijn snelheden waar zeer constant. Dit weekend hadden we een Nederlandse data-engineer en die samenwerking liep erg goed. Het beloofde een mooi weekend te worden en tijdens de kwalificatie voor de eerste race eindigde dat met een vijfde startplaats. De start ging goed en in de eerste bocht lag ik derde, maar Farfus en Michelisz duwden mij naar buiten. Daardoor viel ik terug, maar had mooie gevechten met onder andere Tarquini en Catsburg en finishte als achtste.”

Hij vervolgt: “De kwalificatie voor de tweede en derde race vond plaats op een half natte en half droge baan. Ik begon op regenbanden en met nog een paar minuten te gaan wisselden we naar slicks. Daarmee nog een snelle ronde maken en proberen binnen de Top 5 te rijden. Maar in de vierde bocht liep de band van de velg en was alles voorbij. Ik mocht twee keer als 27e starten, nadat de organisatie mij dispensatie gaf, omdat mijn tijd natuurlijk te langzaam was om mee te mogen doen. Race 2 startte ik als 27e en daarna was het een voor een de anderen binnen hengelen en zo toch nog tiende geworden. In de derde race wilde ik dat nog wel een keer proberen. De auto bleef goed en ik had mooie gevechten met verschillende rijders, wist met soms heel laat remmen weer iemand in te halen en klom op naar een elfde plek. Het was tegen het eind van de race toen Haglof na een uitstapje terug op de baan kwam en mij vol op de achterband raakte. Daarmee was het gedaan en kon ik nauwelijks verder. Jammer van dat slechte resultaat. Maar ik heb een goed gevoel. De auto voelde super aan, was gretig en maakte het mogelijk te strijden. Met komend weekend de races op Zandvoort in het vooruitzicht is dat een goed gevoel. Deze week de puntjes op de i zetten en dan moet het goedkomen. Ik hoop op mijn eigen Zandvoort toch een podiumplaats te kunnen pakken”, besluit de strijdlustige Tom Coronel.

Uitslag race 1 Slovakia Ring:
1. Frederic Vervisch (Bel) Audi RS3 LMS 11 ronden in 26:12,434;
2. Ma Qing Hua (Chi) Alfa Romeo Giulietta TCR op 2,834;
3. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30 N TCR op 3,243;
4. Jean-Karl Vernay (Fra) Audi RS3 LMS op 7,503;
5. Augusto Farfus (Bra) Hyundai i30 N TCR op 13,949;
8. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 20,274.

Race 2:
1. Nestor Girolami (Arg) Honda Civic TCR 9 ronden in 20:03,915
2. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic TCR op 0,651;
3. Kevin Ceccon (Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR op 0,983;
4. Nicky Catsburg (Ned) Hyundai i30 N TCR op 2,626;
5. Rob Huff (GBr) Volkswagen Golf GTiTCR op 4,208;
10.Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 11,640

Race 3:
1. Ma Qing Hua (Chi) Alfa Romeo Giulietta TCR 11 ronden;
2. Norbert Michelisz (Hon) Hyundai i30N TCR op 0,242;
3. Kevin Ceccon (Ita) Alfa Romeo Giulietta TCR op 0,694;
4. Niels Langeveld (Ned) Audi RS3 LMS op 11,818
5. Mikel Azcona (Spa) Cupra TCR op 12,413
23. Tom Coronel (Ned) Cupra TCR op 35,050

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS