Formule 1

FOTO'S: Superlicht en Spartaans: de one-off Porsche 981 Bergspyder, een pure sportauto

Uitgegeven door Peter Vader • 23 juni 2019 13:56

Een ontwikkelingsteam van Porsche ontwierp een paar jaar geleden het prototype van een moderne versie van de legendarische Porsche Bergspyder. De studie, gebaseerd op de 981 Boxster-generatie, haalde het productiestadium uiteindelijk niet. Het bleef bij een enkel uniek exemplaar. Keer op keer gebruiken Porsche-technici prototypes om de huidige sportwagengeneraties nog lichter te maken. Dat geldt en gold dus ook voor de Boxster, de open tweezitter die altijd al tot de lichtste productiemodellen uit Stuttgart-Zuffenhausen wordt gerekend. De ‘Vorstand’ van Porsche gaf een projectgroep van het Porsche Development Center in Weissach in 2015 de opdracht om op basis van het 981-model een ​​superlichte, Spartaanse Boxster te bouwen.

Porsche 981 Bergspyder on track

Het prototype moest radicaal en compromisloos zijn voor wat betreft de verhouding tussen vermogen en gewicht en moest qua rijdynamiek superieur zijn aan de Boxster Spyder. Bijna vijftig jaar geleden was de legendarische Porsche 909 Bergspyder met zijn rijklare gewicht van slechts 384 kilogram de lichtste auto die Porsche ooit bouwde. De naam van het studieproject werd door de technici van Porsche dan ook snel gekozen: 981 Bergspyder. Ook het kleurenschema was een uitgemaakte zaak. De 981 is uitgevoerd in wit met groene accenten, net als zijn illustere voorganger.

Porsche 981 en 909 Bergspyder

De makers creëerden op basis van de 981 Boxster een pure sportauto voor maar één persoon, zonder motorkap, zonder deurklinken en zonder voorruit. Net als bij de Porsche raceauto's uit de late jaren zestig, liep een platte, transparante winddeflector vanuit de portieren om de bestuurder heen. Het team van ingenieurs en ontwerpers maakte een afdekking die zich uitstrekte van de voorruit tot het motorcompartiment. Deze persenning - een hommage aan de Porsche 356 Speedster uit 1954 - was in eerste instantie gemaakt van kunstleer. De volgende stap had een exemplaar van koolstofvezel moeten zijn.

De voor- en achterklep werden wel van carbon gemaakt. Het dashboard was volledig opnieuw ontworpen, en had elementen die ook in de 918 Spyder terugkwamen. Ook de enkele stoel stamde uit de hybride supersporter van Porsche. Het rechter portier was gewoon te openen; daarachter was plaats gecreëerd voor wat bagage, een helmrek en een afneembare hoes die over de bestuurdersstoel viel te trekken.

Porsche 981 Berspyder interieur

Na de afvalkuur waarbij ook veel isolatiemateriaal sneuvelde en onderdelen werden geoptimaliseerd, woog de 981 Bergspyder rijklaar nog maar 1.099 kilogram. Met de opgevoerde 3.8-liter zescilinder boxermotor met 393 pk (289 kW) uit de Cayman GT4 had de Bergspyder een pk-/gewichtsverhouding van exact 2,8 kilogram per pk. Een acceleratie van iets meer dan vier seconden van nul tot 100 km/u en een snel rondje over de Nürburgring in zo’n 7:30 minuten behoorden daarmee tot de mogelijkheden.

Uiteraard onderzocht Porsche de afzetmogelijkheden voor een dergelijk model. Maar helaas: het bleek dat de Bergspyder in een aantal landen geen kenteken zou verkrijgen. Als gevolg hiervan werd het project gecanceled en bleef het bij slechts een uniek prototype. De rijdende sportwagenstudie stond twee jaar in het ontwikkelingscentrum in Weissach voordat hij een plaats veroverde in het Porsche Museum. Daar is de Porsche 981 Bergspyder nu voor het eerst voor het publiek te zien ter gelegenheid van de 2019 editie van de iconische bergrace op de Gaisberg in Oostenrijk.

Porsche 981 en 909 Bergspyder track corner

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS