Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

24H Nürburgring: Vijfde overall overwinning voor Team Phoenix en Audi, Porsche tweede na tijdstraf, Mercedes derde!

Uitgegeven door Peter Vader • 23 juni 2019 21:01

NüRBURGRING - Na een volledig vlekkeloze uitvoering in de 'Groene Hel', won Team Phoenix uit Neuspath voor de vijfde keer de ADAC TOTAL Nürburgring 24h Race. In hun Audi R8 LMS behaalden de lokale helden van Duits-Belgische origine, Pierre Kaffer, Frank Stippler, Frédéric Vervisch en Dries Vanthoor de overwinning voor 230.000 enthousiaste fans.
Dries Vanthoor slaagde erin om tijdens zijn laatste stint op afstand te blijven van de als tweede geklasseerde Porsche 911 GT3 R # 911 van hun buren in Meuspath, Manthey Racing. Met 157 afgelegde ronden en een afgelegde afstand van 3.984.386 kilometer, vierde Phoenix hun vijfde overwinning in de 'Eifel Marathon', waarmee ze ook Audi hun vijfde overwinning gaven in dit prestigieuze evenement. Voor alle coureurs, behalve Stippler die de race al in 2012 won, was het de eerste keer.

24H Nurburgring 2019 podium

"Voor mij is het winnen van de 24 uursrace op de Nürburgring een droom die uitkomt", aldus Pierre Kaffer. "Het is mijn thuisrace en het heeft een hele grote betekenis voor mij, naast mijn winst op Le Mans en Sebring. Ik ben trots op het hele Phoenix-Audi-team en mijn cirkel is nu rond en afgesloten, met Ernst Moser als mijn leraar tijdens mijn vroege autoraces."

Kevin Estre en zijn teamgenoten, Earl Bamber, Michael Christensen en Laurens Vanthoor verloren hun kans om de race te winnen vanwege een tijdstraf van 5:32 minuten, die ze kregen voor snelheidsovertredingen tijdens een gele vlag situatie. De gebroeders Vanthoor zijn sinds 1985 het eerste paar broers die op het podium stonden en daarbij voor twee verschillende teams uitkwamen. In 1985 werd dezelfde prestatie gerealiseerd door Axel en Jochen Felder.

24H Nurburgring Porsche Nr911

De derde en laatste podiumplaats werd binnengehaald door Maximilian Buhk, Hubert Haupt, Thomas Jäger en Luca Stolz in de Black-Falcon-Mercedes-AMG # 3. De beste BMW was de Falken-auto # 44 die als zevende eindigde, terwijl alle andere vijf BMW ‘s M6 GT3 tot vroege uitvalbeurten waren veroordeeld, wat voor veel frustratie zorgde in het kamp van de recordhouder in overwinningen op de Nürburgring. Naast Audi, Porsche, Mercedes-AMG en BMW eindigden de Glickenhaus-SCG # 705 en de Kondo-Nissan # 45 op de negende en tiende plaats in de toptien.

24H Nurburgring 2019 pitstop Audi R8

De vroege stadia van de race werden gedomineerd door de pole-sitters, de Black-Falcon-Mercedes-AMG # 2, gereden door Mario Engel en Kevin Estre in de Manthey-Porsche # 911. Deze volgorde duurde bijna tot middernacht, maar toen moest Adam Christodoulou de # 2 parkeren. Na een botsing tijdens het passeren van een langzamere Toyota, ging de stuurinrichting kapot. 's Nachts heeft de Glickenhaus-SCG # 705, die zich consequent opgewerkt had en een tijd lang een topdrie positie bekleedde, een stevige aanrijding gehad met een langzamere auto, wat een lange reparatie pitstop van meerdere ronden kostte. Ondertussen vermaakten de Phoenix-Audi # 4 en de Land-Audi # 29 de menigte in de nacht en tijdens de ochtenduren, met tal van boeiende slipstream-gevechten en inhaalmanoeuvres, die echt tot het uiterste gingen. Later werd hun strijd zelfs nog heftiger, want de Black-Falcon-Mercedes-AMG # 6 mengde zich ook in het gevecht. In het heetst van de strijd duwde de Italiaanse Black-Falcon-coureur Gabriele Piana René Rast in een nogal meedogenloze beweging van het circuit en op het gras. Rast slaagde erin zijn auto weer onder controle te krijgen en de race voort te zetten.

24H Nurburgring 2019 volop actie

Korte tijd later waren de potentiële winnaars en podiumkandidaten pas echt van start gegaan. Aanvankelijk verloor Maximilian Götz plotseling de Mann-Filter-Mercedes-AMG # 48 als gevolg van een eerdere schade, in het Hohe Acht-circuitgedeelte en reed hij tegen de vangrails aan, waarna ook de Frikadelli-Porsche # 31 gedwongen werd uit te vallen, terwijl hij op een tweede plaats lag. Drie uur voordat de race voorbij was, legde de wedstrijdleiding een tijdstraf van 5,32 minuten op aan de overduidelijk leidende Manthey-Porsche # 911, voor het overschrijden van de snelheidscontrole in een 120 km/ u-zone met dubbele gele vlag, waar de Porsche 172 km/ uur reed.

Na de penalty te hebben uitgevoerd, voegde de Porsche zich opnieuw in de race op de tweede positie, achter de nieuwe leiders, de Phoenix-Audi # 4, die de leiding nam toen de Audi # 29 moest stoppen omdat de helft van de carrosserie aan flarden was na een opgelopen carrosserieschade vanwege een lekke band. De Black -Falcon-Mercedes-AMG # 6 had een ongeluk en werd gedwongen om zich terug te trekken uit de race voordat de coureur kon reageren op de actie van Piana. Naderhand probeerde de Porsche nog hard naar voren te rijden, maar het was tevergeefs. Hij slaagde er niet in om de aansluiting te krijgen met de Audi.

Kortom, de 24H Nürburgring 2019 stond van meet af aan bol van de actie, iets wat bij andere 24-uurs races wel eens ver te zoeken is. En de slotfase was ronduit verrassend. Niet voor niets is ‘Die Grüne Hölle’ zo geliefd bij de fans!

Uitslag 24H Nürburgring 2019:

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS