Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Porsche overwoog een turbomotor voor het FIA WEC, maar koos toch voor een traditionele, atmosferische krachtbron

Uitgegeven door Wim Boekel • 12 juli 2019 13:52

Tijdens het Goodwood Festival of Speed presenteerde Porsche haar nieuwe Porsche 911 RSR voor de GTE-klasse van het FIA World Endurance Championship. Waar andere merken, zoals Ferrari en Aston Martin, in de klasse zijn overgestapt naar de turbomotor, maakt het merk uit Weissach bij het nieuwe model opnieuw gebruik van een atmosferische motor. Toch geeft Porsche GT Motorsport-directeur Pascal Zurlinden toe dat ze bij Porsche in 2017 aan een turbo gedacht hebben.

Porsche 911 RSR 2019
De nieuwe Porsche 911 RSR voor de GTE-klasse van het FIA WEC

“We hebben het besproken, maar we besloten dat we dezelfde prestaties konden bereiken met een normale atmosferische motor als wanneer we gebruik zouden maken van een turbomotor”, zegt Zurlinden tegen Sportscar365. “In de ontwerpfase besloten we bij ons concept te blijven. Een turbo had waarschijnlijk meer gewicht aan de auto toegevoegd en ervoor gezorgd dat we een aantal nieuwe systemen zouden moeten maken. We zagen dus niet de noodzaak ervan om zaken onnodig complex te maken. Omdat onze Porsche 911 GT3 RS als straatauto al een normale atmosferische motor heeft, besloten we vast te houden aan wat de traditie is.”

De grote verandering qua motor is dat de uitlaten nu aan de zijkant zijn geplaatst. Zurlinden noemt hier vier reden voor. “Eén reden is vanwege de aerodynamica, omdat het meer ruimte geeft aan de achterkant”, aldus de Duitser. “De tweede is het gewicht, omdat het de kortste weg is tussen onze boxermotor en de buitenkant van de auto. Het betekent dat de auto echt licht is. En de derde reden is dat het het koppel van de motor verhoogd, wat de rijprestatie van de auto wat beter maakt. Daarnaast hebben we van de oude auto geleerd dat het merendeel van crashes de achterkant beschadigde, wat de uitlaat vaak beschadigde. Dus hebben we ze naar de zijkant geplaatst, omdat daar minder schade wordt veroorzaakt door onze tegenstanders.” Ook de aanpak voor het tanken is aangepast. Het tanken is verplaatst van de rechterkant naar de linkerkant. Voor wat betreft de verkoop van de Porsche 911 RSR aan klanten, die vanaf 2020/21 met de auto mogen gaan racen in de GTE-Am, zij er nu tien stuks verkocht.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 911 RSR zijn zowel de fabrieks- als klantenteams geraadpleegd. “Het idee van hoe de auto er uit moet zijn, was er direct al vanaf het begin van de ontwikkeling”, aldus Zurlinden. “In deze fase haalden we veel informatie uit de feedback van onze WEC- en IMSA-fabrieksteams. We hebben ook veel feedback gekregen van onze klantencoureurs. We vroegen hen over de ergonomie en hoe we de rijeigenschappen kunnen verbeteren om het leven makkelijker te maken. Dit is allemaal samengekomen in deze auto.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS