IndyCar 2025: Rinus 'Veekay 'van Kalmthout: "We moeten op zoek naar een verklaring, want dit mag niet gebeuren"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 maart 2025 08:55
IndyCar 2025: Rinus van Kalmthout, uitkomend voor Dale Coyne Racing, heeft op The Thermal Club in Californië de tweede race van het NTT INDYCAR SERIES seizoen 2025 gereden. Zijn rondetijden waren goed genoeg voor een plek bij de beste tien, maar een mooi resultaat was Rinus ‘VeeKay’ niet gegund. Tijdens de tweede wedstrijd van de IndyCar werd de Nederlander het slachtoffer van een foute bandenkeuze.

Onder een strakblauwe Californische hemel werd zondagmiddag iets na twaalven lokale tijd de 65 ronden tellende Thermal Club IndyCar Grand Prix in gang gezet, de tweede krachtmeting van dit jaar. Op het stoffige clubcircuit mocht Rinus VeeKay halverwege het zeer competitieve IndyCar-veld aan de wedstrijd beginnen. De Nederlandse coureur van Dale Coyne Racing had zich tijdens de kwalificatie op zaterdag namelijk op een keurige dertiende plek genesteld.
Die dertiende kwalificatieplaats was voor Coyne en VeeKay een opsteker, nadat de vrije trainingen eenzelfde beeld opleverden als het geval was bij de seizoenouverture in St. Petersburg. Drie weken geleden, in Florida, keken VeeKay en zijn nieuwe werkgever op vrijdag namelijk tegen een achterstand aan en dat was in Californië niet anders. Evenals in St. Pete wist VeeKay samen zijn #18 askROI.com-crew voor de kwalificatie het tij te keren dankzij een set-upwijziging, om met een minimaal verschil de Fast Twelve te missen.
Vanwege de baankarakteristieken wist VeeKay dat de Firestone-banden waarschijnlijk een hoofdrol op zondag zouden spelen en dat deden ze ook, zij het voor VeeKay op negatieve wijze. Een tweede opeenvolgende toptienfinish, na die mooie negende plek in zijn Coyne-debuutrace drie weken geleden, was in de maak. Echter, kort na de tweede pitstop vertoonde de #18 askROI.com Dale Coyne Racing Honda geen schim meer van de vinnige IndyCar die het de eerste twee stints was.
In de openingsfase knokte VeeKay zich naar voren. De dertiende startpositie werd omgezet in een achtste plaats en diens racepace was sterk. Na de tweede pitstop verloor de Coyne-rijder echter pardoes drie, vier, vijf – soms wel zeven seconden per ronde. Wat bleek: de Nederlander wenste een nieuwe set primes, oftewel het harde rubber. Het team koos echter voor scuffed reds, en deze bleken hun levenscyclus lang voorbij te zijn. Door deze tactische inschattingsfout beroofde Coyne zichzelf helaas van een nieuw topresultaat.
De top tien verdween aan de horizon, het gehele middenveld schoof langszij en vanuit 24ste positie moest VeeKay terugvechten. Na die loodzware doch korte (slechts twaalf ronden) stint wisselde hij naar nieuwe reds. Hierop ging de blauw-witte wagen zienderogen sneller – tot wel twee volle seconden per ronde dan de koplopers. Middels een ijzersterke slotstint, waarin VeeKay zelfs nog brandstof moest besparen omdat hij een langere laatste stint dan aanvankelijk gepland reed, werkte de Nederlander zich langs zeven tegenstanders om de kansloze 24ste positie om te zetten naar een zeventiende stek.

“Een moeilijke race”, vertelt VeeKay vanuit Californië. “We waren onderweg naar een top tien, ik voelde me heel sterk tijdens de eerste twee stints. Voor de derde stint was het twijfelen: ik gaf aan dat ik het liefst nieuwe blacks wilde, maar mijn teamleiding zag een aantal tegenstanders op gebruikte reds naar buiten gaan dus deden wij dat ook.”
“Ik weet niet wat er mis was, maar vanaf het moment dat ik de pits uitreed had ik geen grip, helemaal nul. Het was alsof ik een complete stint op koude banden reed! Ik heb weleens meegemaakt dat banden van de cliff vallen, dan moet je één of twee rondjes doorbijten, maar in dit geval was het de volledige stint, twaalf ronden lang. We moeten op zoek naar een verklaring, want dit mag niet gebeuren. Ik heb in die stint ontzettend veel tijd verloren.”
“Met nieuwe rode banden, en een grote fuel save, omdat ik natuurlijk vroeger binnen kwam dan gepland, hebben we op zich schade beperkt gehouden met P17. Met de punten van St. Pete erbij sta ik momenteel op de dertiende plek in het kampioenschap. Het is wat het is: we trekken onze lessen uit vandaag en nemen de positieve zaken mee naar de volgende race. Focus op Long Beach en gas erop!”, besluit VeeKay strijdlustig.
Het NTT INDYCAR SERIES seizoen 2025 wordt vervolgd in de straten van Long Beach, waar Veekay op zondag 13 april aanstaande de derde wedstrijd van het jaar racet. De Acura Grand Prix of Long Beach wordt rond 21.30 uur Nederlandse tijd in gang gezet.