Champagnedouche en de grootste beker voor de ontketende kartkampioen Max Tubben
Uitgegeven door Bas Kaligis • 29 september 2016 16:18
KERPEN – Dat noem je nog eens overtuigend kampioen worden! Met de snelste tijd in de kwalificatie, winst in beide heats en de eerste finale, en de tweede plaats in de tweede finale legde Max Tubben zondag overtuigend beslag op de Duitse titel in de DSKC-klasse. Dat de talentvolle karter uit Nieuw-Weerdinge met zijn vijftien jaar de jongste rijder in de klasse is, maakte de eindzege op het circuit van Kerpen extra bijzonder.
De huldiging was er één die Max niet snel meer zal vergeten. Nadat de rijder van CRG Holland zijn bekers in ontvangst had genomen voor zijn eerste en tweede plek in de respectievelijke finales van de DSKC-klasse mocht hij nogmaals op het podium plaatsnemen. Ditmaal om zich te laten kronen tot kampioen van Duitsland. Na eerdere zeges en podiums in het Duits kampioenschap kon hij zijn topseizoen belonen met het kampioenschap. “Tijdens die huldiging begon ik met champagne te spuiten. Mijn teammaat zei op een gegeven moment: geef die fles eens aan mij. Daarna stak hij die achter mijn nek in mijn pak.” Toen was het nog niet klaar voor Max. Hij werd op de grond gelegd en kreeg vervolgens een flinke champagnedouche. “Ach, het hoort er bij”, haalde Max zijn schouders erover op.
Bovendien mochten zijn prestaties best gevierd worden. Want hoe knap is het dat hij als jongste deelnemer in zijn klasse het sterk bezette kampioenschap wint. En nog overtuigend ook. Max was het hele weekeinde dominant geweest op de Duitse omloop. Dat begon al tijdens de training, waarin hij steevast bij de snelsten hoorde. Dat hij in blakende vorm stak, onderstreepte hij zaterdag tijdens de kwalificatie door brutaal de snelste tijd te klokken. En ook tijdens de heats was hij oppermachtig. De sympathieke Drent won ze allebei.
Zodoende verscheen hij zondag vol zelfvertrouwen aan de start van de eerste finale. “De start ging helaas niet zo goed, want ik viel in de eerste bocht terug van de eerste naar de derde plek”, blikte Max terug. “Maar na zeven ronden lag ik weer eerste en ben daarna ook als eerste over de finish gekomen.”
En zo was een clean sweep (alle races in één weekeinde winnen) nog altijd een realistisch scenario. Door zijn overwinning in de eerste finale mocht hij ook in de tweede finale van poleposition starten. Ook nu verloor hij tijdens de start twee plaatsen en opnieuw claimde hij de koppositie terug. Maar omdat Max al eerder had gebruikgemaakt van een nieuw setje banden, reed hij inmiddels op een setje dat al zo’n dertig ronden oud was. Dat kostte hem snelheid en halverwege werd hij jammer genoeg ingehaald. “Dat was jammer, maar ik ben helemaal tevreden over het weekend, hoor.”
Wie aan de haal gaat met de eindzege tussen rijders die allemaal ouder zijn, heeft natuurlijk ook bijzonder weinig te klagen. Zeker als de tweede plaats je minste resultaat is. Hoe Max het voor elkaar krijgt op zo’n jonge leeftijd al zo sterk te presteren in zo’n sterke klasse vindt hij moeilijk uit te leggen. “Wel ben ik al heel jong begonnen. Ik zat op mijn vierde al in een minikart en ben er later Nederlands kampioen in geworden. Maar ik denk dat het ook met talent te maken heeft. En ik doe heel veel aan conditietraining. Sportschool, hardlopen. Training voor mijn armen. Karten is zeker geen lichte sport en ik wil een goede conditie om de races zo goed mogelijk vol te kunnen houden. Verder ben ik de hele tijd de data van de kart aan het lezen. Kijken waar ik nog beter kan, want ik wil het liefst elke wedstrijd winnen.”
Zijn eerstvolgende race is komen weekeinde in Genk. Daar rijdt hij de laatste ronde van het Nederlands kampioenschap in de KZ2-klasse. Max kan er nog derde in het eindklassement worden. Er staat dus wat voor hem op het spel. Gelukkig is Genk een baan die hem goed ligt. “Het is een mooie, strakke en snelle baan. Ik heb er eerder dit seizoen in de DKM gereden. Toen ben ik er van de 32ste naar de tweede plaats gereden.” Kortom: de concurrentie is gewaarschuwd!
Kampioen Max Tubben bedankt Frits Duizendstra voor de superbegeleiding en supermotoren, CRG Holland, alle sponsoren, zijn vader en moeder, Caprotech, Tuindeco, Heipro, MMT, Eco-keukens, RM Kartracing.nl, Viscaal.de, Kartcircuit Pottendijk, Heidema Assurantiën en Remmont BV.