6 Hours of Fuji: Porsche-trio één stap dichterbij de FIA WEC 2024-titel; teleurstelling voor Toyota en Ferrari + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 16 september 2024 09:01
Porsche was weer goed bezig op de Fuji Speedway in Japan. Het Porsche Penske Motorsport-trio André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor kwam zondag een belangrijke stap dichter bij de titel in het FIA World Endurance Championship 2024 door een indrukwekkende tweede overwinning van het seizoen te behalen in de 6 Hours of Fuji. Voor 68.500 fans die zich rond het legendarische Japanse circuit hadden verzameld, was de voorlaatste ronde van het seizoen 2024 even boeiend als onvoorspelbaar. Vanaf de vijfde plaats op de grid was de racewinnende #6 Porsche 963 Hypercar vanaf het begin een kanshebber, waarbij Vanthoor beide Toyota's in de openingsronden verdrong voordat hij de druk op Marco Wittmann opvoerde in de op de tweede plaats geplaatste BMW M Hybrid V8.
Het Porsche Penske Motorsport-trio André Lotterer, Kévin Estre en Laurens Vanthoor behaalde de overwinning in de 6 Hours of Fuji 2024! (Foto: Porsche Newsroom)
Tijdens de eerste ronde van pitbezoeken passeerde de Porsche vervolgens de BMW en de Cadillac Racing V-Series.R - die de eerste 42 ronden vanaf pole position aan de leiding van de race had gelegen - om daarmee het initiatief te grijpen. Pitstopcycli en een geïnspireerde Nicklas Nielsen in de #50 Ferrari 499P konden niet voorkomen dat de #6-Porsche 963 zijn behaalde voordeel daarna niet meer zou opgeven.
Door verschillende safetycar-periodes vakkundig te managen en een alternatieve strategie te gebruiken ten opzichte van het grootste deel van het 18-koppige Hypercar-veld, leek het Porsche-team de hele race de meest waarschijnlijke winnaar, waarbij Andre Lotterer halverwege de race de overhand kreeg op Nielsen’s Ferrari en Kevin Estre zowel een aanval van een achtervolgde Ryo Hirakawa overleefde, waardoor hij in het laatste uur erin slaagde om voor te blijven.
Het vijfde podium van het trio in 2024 vergrootte hun voorsprong aan de top van het klassement tot 35 punten, met nog maar 39 punten te veroveren. Dat betekent dat een achtste plaats in Bahrein - ongeacht enig ander resultaat - voldoende zal zijn om de titel te bezegelen.
Het hele startveld op weg naar de eerste bocht met de vanaf pole gestarte Cadillac nog voorop (Foto: Toyota Gazoo Racing Global)
Porsche’s overwinning werd geholpen door een teleurstellende dag voor kampioenschapsrivalen Toyota en Ferrari. Na een rustige start leek de #7 Toyota GR010 - Hybrid van thuisheld Kamui Kobayashi, Mike Conway en Nyck de Vries op een gegeven moment zichzelf bovenaan het klassement te handhaven. Met name in de handen van de snelle Nederlander Nyck de Vries ging het erg goed met de #7-Toyota, maar een botsing tussen Kobayashi en Matt Campbell in de #5 Porsche in ronde 163 bracht beide auto's in de problemen en betekende het bittere einde van de titelambities van de Toyota-coureurs.
De #8-Toyota mengde zich ook in de strijd voor het podium, maar een late drive-through penalty voor Hirakawa's conflicten met Estre liet die auto terugzakken in de ranglijst, wat betekende dat er voor het eerst sinds 2015 geen Toyota op het podium stond in Fuji.
Deceptie voor Toyota op hun Fuji-thuiscircuit: de #7 viel uit vanwege een aanrijding en de #8 verloor veel posities vanwege een drive-through penalty
Ondanks Nielsen's race-leidende heldendaden op duidelijk versleten banden, kon de #50 Ferrari 499P uiteindelijk niet beter dan op de negende plaats eindigen. Hoewel ze wiskundig gezien nog steeds in de race om de titel zijn, hebben de Deen en zijn teamgenoten Antonio Fuoco en Miguel Molina nu een klein wonder nodig om de titel uit de handen van Porsche te stelen.
Na slechts zes punten te hebben gescoord in het hele seizoen bij aankomst in Japan, was de #15 BMW M Team WRT-inschrijving, bestuurd door Marco Wittmann, Raffaelle Marciello en Dries Vanthoor, de hele tijd erg scherp en pakte verdiend de tweede plaats na een sterke run. Het was pas de tweede keer in de geschiedenis dat twee Vanthoor-broers op hetzelfde WEC-podium eindigden.
Er was een battle royale voor de onderste trede van het podium, maar de straf voor de #50 Ferrari en een soortgelijke overtreding door de #35 Alpine - met Charles Milesi die een LMGT3-auto raakte na een geweldige run waarin de Fransman de snelste ronde van de race neerzette - zorgden ervoor dat beiden niet meer meetelden. Ook de Cadillac werd het slachtoffer van een aantal fouten.
Dat opende de deur voor de #36 Alpine om de derde plaats te pakken, met Mick Schumacher, die een geweldige laatste stint neerzette door zowel Oliver Rasmussen als Noman Nato in te halen. Er was echter nog steeds reden voor een feestje voor Hertz Team JOTA, aangezien het Britse team de FIA World Cup voor Hypercar Teams won.
Het FIA WEC-seizoen van 2024 wordt afgesloten met de Bapco Energies 8 Hours of Bahrain, die wordt verreden van 31 oktober tot en met 2 november.
Ferrari moest in Fuji genoegen nemen met een teleurstellende negende plaats (Foto: media.ferrari.com)
Uitslag 6 Hours of Fuji 2024:
1e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) 213 ronden
2e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Wittmann) +16.601sec
3e #36 Alpine Endurance Team (Lapierre/Schumacher/Vaxiviere)
+42.321sec
4e #93 Peugeot TotalEnergies (Jensen/Müller/Vergne) +45.846sec
5e #12 Hertz Team JOTA (Stevens/Ilott/Nato) +49.689sec
6e #38 Hertz Team JOTA (Button/Hanson/Rasmussen) +51.916sec
10e #8 TOYOTA GAZOO Racing +58.879sec
DNF #7 TOYOTA GAZOO Racing
Klik hier voor de einduitslag van de 6 Hours of Fuji 2024
Porsche neemt de leiding in de 6 Hours of Fuji en in het FIA WEC-kampioenschap 2024 (Foto: Porsche Newsroom)
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!