BMW bouwt een LMDh-auto maar geen Le Mans voor BMW? "We willen het niet forceren"
Uitgegeven door Wim Boekel • 29 oktober 2021 14:00
BMW bouwt een LMDh-auto, maar het is nog duidelijk of zij ook naar het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans gaan komen. Het merk uit het Duitse Beieren heeft besloten om eerst haar intrede in de IMSA te doen, ook al kan dat gevolgen hebben voor de deelname aan de legendarische race op het Circuit de la Sarthe.
Concept BMW Le Mans LMDh-Hypercar, bron Auto Motor und Sport
“Misschien om mee te doen, moeten we eerst een volledig WEC doen en misschien eerst wel twee goede jaren afgewerkt hebben, om het later allemaal goed te doen”, zegt de BMW M Motorsport-directeur Mike Krack over een deelname aan de 24 uur van Le Mans tegen Sportscar365. “Maar we willen het niet forceren. Als je het forceert, ben je wel aanwezig, maar doe je geen goed werk. En we hebben onze lessen geleerd van de M8 GTE. Als we het doen, willen we het goed doen. We zitten nu in een fase waarin we beslissen, maar dat we niet zeker kunnen weten of we het ook daadwerkelijk goed doen als we de IMSA en WEC/LeMans in ons pakket hebben. Dus zeiden we ‘Oké, we doen de IMSA eerst. Daarna gaan we het bekijken”.
BMW M Motorsport-directeur Mike Krack: "We hebben onze lessen geleerd van de M8 GTE; als we het doen, willen we het goed doen!"
Overigens onthulde Krack dat ze ook aanvragen voor klanten LMDh’s hebben gehad, hoewel BMW niet in positie zit om al te voldoen aan aanvragen. Dat betekent dat BMW eerst alleen als fabrieksteam start, waar Porsche en Alpine al hebben gezegd auto’s te willen verkopen aan klanten. “Er zijn veel teams geïnteresseerd en we moesten ze afwijzen”, vervolgt Krack. “We willen in de eerste plaats niet alles doen, omdat we dan een slechte service gaan leveren omdat we niet genoeg onderdelen en ondersteuning kunnen geven. En dan zijn de klanten niet blij. Het klinkt wat conservatief, maar ik denk dat het beter is om het eerst in het klein te doen en goed werk te leveren, dat is waar iedereen na twee jaar blij mee is.”
Wanneer BMW zou besluiten om klantenauto’s te gaan verkopen, moet ook nog het besluit worden genomen of dit onder de fabrieks- of de M Motorsport-klantenafdeling valt. “Het is een interessante vraagt”, zegt Krack daarover. “We hebben nu hetzelfde met de Formule E. Omdat het maar één jaar, één team en één partner is, laten we het zoals het is. We proberen hen te helpen om dat jaar vol te maken en het goed te doen. Maar het is een interessante vraag, gaan we de LMDh vanuit de klanten raceafdeling doen? Ik denk dat het de juiste weg zou zijn. Omdat de fabrieksjongens nou eenmaal niet weten wat de klanten nodig hebben. Je moet het ze altijd vertellen! Maar je hebt daarbij een structuur, trucks met reserveonderdelen en nog veel meer nodig. Dus zou het stom zijn om dat niet te doen. Maar om 100 procent eerlijk te zijn, we hebben onze gedachten daarover nog niet bepaald. We richten ons eerst op IMSA 2023 en dan gaan we zien wat er nog meer gaat gebeuren.”