Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FIA WEC maakt Balance of Performance bekend; Nyck de Vries met zwaarste auto aan de start

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 februari 2025 10:00

Het FIA World Endurance Championship heeft de Balance of Performance (BoP) bepaald voor de openingsrace in Qatar. In de Hypercar-klasse wordt de BoP bepaald voor het minimum gewicht en het maximale vermogen, en nadat de Power Gain-regel is toegepast. De Power Gain is de regel die geldt voor als de LMH-auto’s boven de 250 km/u gaan.


Foto: FIA World Endurance Championship/DPPI


De zwaarste auto in het veld is de Toyota. Deze weegt 1.065 kilogram, gevolgd door de Porsche met een gewicht dat een kilo minder is. De Cadillac V-Series.R daarentegen heeft het laagste gewicht met 1.030 kilogram. De Peugeot 9X8 is een kilo zwaarder. De nieuwe Aston Martin Valkyrie heeft een gewicht van 1.042 kilogram. Daarmee is de Britse bolide na de Toyota, Porsche en Alpine de zwaarste auto in het veld.

De Ferrari en BMW starten beiden met een gewicht van 1.037 kilo. In vergelijking met vorig jaar zijn overigens alle auto’s lichter geworden. De Toyota woog bijvoorbeeld vorig jaar 1.089 kilo en was toen ook de zwaarste van het veld.

Wat betreft het vermogen heeft Peugeot het meeste tot haar beschikking van 520 kW (697 pk). Daarachter volgen de Alpine en Porsche met 580 k. Ferrari heeft het minste vermogen gekregen met 501 kW. Het vermogensvoordeel bij Peugeot bij de Power Gain is dan weer het hoogste met -5,8%. Dat betekent dat zij boven de 250 km/u zo’n 30 kW verliezen. Naast de Peugeot is de Alpine de enige auto met een negatieve percentage. Zij verliezen zo’n 15 kW, wat ongeveer -3% is. Cadillac en Toyota krijgen daarentegen respectievelijk 16 kW (+3,2%) en 17 kW (+3,4%) extra vermogen boven de 250 km/u.

Bij Aston Martin, BMW en Porsche is de Power Gain minder dan 1%. Ferrari heeft geen verschil in vermogen boven de 250 km/u. Deze blijft op 501 kW.

LMGT3
In de LMGT3 heeft de Corvette Z06 GT3.R het meeste gewicht gekregen. De Amerikaanse musclecar weegt 1.374 kilo, terwijl de BMW M4 GT3 Evo het laagste weegt met 1.344 kilogram. De debuterende Mercedes-AMG GT3 Evo is na de Corvette de tweede zwaarste auto. De Duitse bolide weegt 1.371 kilogram. De derde auto qua gewicht is de Aston Martin Vantage GT3 Evo, deze weegt 1.358 kilogram.


Foto: FIA World Endurance Championship/DPPI


De Power Gain in de LMGT3 treedt bij 200 km/u in werking. Mercedes en de Porsche 911 GT3 R hebben de meeste toenmae met respectievelijk een toename van 9,7% en 9,6%. Alleen de Ford Mustang en Lexus RC F GT3 verliezen vermogen.

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS