FOTO'S - De Ferrari 499P Hypercar ontleed, de kenmerken van de V6 verbrandingsmotor en meer…
Uitgegeven door Peter Vader • 9 juli 2023 09:10
MARANELLO - Met de komst van de endurance-topklasse die bekend staat als de “Hypercars”, kunnen prototypes die strijden op het hoogste niveau van enduranceraces een hybride aandrijflijn hebben die een verbrandingsmotor combineert – ICE, dat koppel overbrengt op de achterwielen, met een op de vooras gemonteerd elektrisch herstelsysteem genaamd ERS. “Om de motor voor de 499P te creëren, hebben we geprofiteerd van Ferrari's ervaring in zowel race- als straatauto's: van het V6-platform dat voor de 296 GTB werd gebruikt, hebben we de motor voor de 296 GT3 afgeleid en, met de nodige aanpassingen, de unit voor de Ferrari 499P gecreëerd”, legt Lucio Calogero, Endurance Race Cars Power Unit Design and Development Manager, uit.
Stroom
De verbrandingsmotor is in staat om een maximaal vermogen aan de wielen te leveren van ongeveer 500 kW (680 pk), wat, bovenop de 200 kW (272 pk) gegarandeerd door de elektrische unit, het mogelijk maakt dat de Power Unit van de 499P "een af te geven vermogen nadert van 1.000 pk”, specificeert Calogero. De technische voorschriften van de FIA WEC vereisen echter dat we het geleverde vermogen op elk moment beperken tot ongeveer 500 kW in totaal, een verdeling die de prestaties maximaliseert wanneer de vierwielaandrijving is geactiveerd.”
Toonaangevende technologieën
De Ferrari 499P die de 24 uur van Le Mans, de vierde ronde van de FIA WEC 2023, heeft gewonnen, is een auto die verschillende technologieën op het circuit brengt die toonaangevend zijn in de hedendaagse auto-industrie. "De verbrandingsmotor maakt deel uit van het nieuwe V6-platform dat eerst is ontwikkeld voor straatauto's en daarna voor wedstrijdauto's", vervolgt Lucio Calogero. In totaal bestaat de ICE uit ongeveer 500 componenten die in de prototype-afdelingen worden geassembleerd; die voor de motor van de 499P zijn gemaakt met als doel het gewicht tot een minimum te beperken, met behulp van materialen die de beste verhouding tussen kracht en lichtheid mogelijk maken.
Dragende motor
Wat zijn de onderscheidende kenmerken van de motor van de 499P? "Hij beschikt over een 3-liter zescilindermotor met een hoek van 120° en de turbocompressoren zijn binnen de twee banken geplaatst, dus we hebben het over een architectuur die bekend staat als de 'Hot V'", licht de ingenieur van het merk uit Maranello toe. “Alle componenten zijn structureel. Ze zijn speciaal opnieuw ontworpen voor de 499P om er een dragende motor van te maken, dat wil zeggen dat het een essentieel onderdeel van het chassis zelf is. De specifieke racetoepassing heeft ons bovendien in staat gesteld nieuwe concepten te ontwikkelen die kunnen dienen als baanbrekende technologieën voor toekomstige toepassingen op de weg.”
Duizend uur
Het ontwerpen en afstellen van een motor die bedoeld is voor enduranceraces, is een oefening waarbij met meerdere factoren rekening moet worden gehouden. “De prestaties en betrouwbaarheid zijn ontwikkeld op de testbanken van de autofabriek. We zijn begonnen met de dynamische banken, waarop de prestaties en controles werden gekalibreerd, en gingen vervolgens over op betrouwbaarheid, een fundamenteel aspect in langeafstandsraces waaraan we ongeveer 1000 uur aan ontwikkeling hebben besteed”, herinnert Lucio Calogero zich. "Op dat moment werd er verder gewerkt aan de dynamische werkbank die we in Maranello hebben en de verfijning van de prestaties op het circuit" gedurende de maanden die aan de ontwikkeling waren gewijd na de shakedown op 6 juli 2022.
Het zicht van de coureur
"Als we rijden, zoeken we naar een motor die een bondgenoot is, die zeer snel reageert wanneer we hem nodig hebben en tegelijkertijd een lineaire afgifte heeft vanaf het begin van de vermogenspiek tot de maximale vermogenspiek", legt Nicklas Nielsen uit. Hij is de bestuurder van de nummer 50-499P die hij deelde met Antonio Fuoco en Miguel Molina. De Hypercar geeft de bemanningen de keuze uit verschillende mappings tijdens de race, waarmee ze hun strategieën kunnen optimaliseren met betrekking tot verschillende factoren. "We hebben op elk moment verschillende opties, afhankelijk van het type circuit, het weer of de baanomstandigheden", legt de Deen uit. “De kleine, compacte motor achterin is zeer efficiënt, iets wat we bijvoorbeeld begrijpen tijdens Full Course Yellow of wanneer we achter een andere auto zitten en brandstof moeten besparen.”
De vele uiteenzettingen over de techniek van de nieuwe Ferrari 499P doet je beseffen wat een technisch hoogstaand en gecompliceerd stukje vakwerk er is afgeleverd door Maranello. Dat blijkt ook wel, want met een relatief korte ontwikkelingstijd is de auto van meet af aan succesvol gebleken. Met als hoogtepunt het winnen van de 24 Uur van Le Mans 2023! Wat wil je je nog meer wensen als fabrikant?
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!