Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

FOTO'S - Nyck de Vries: "Kijken wat we kunnen leren om ons pakket voor de race te optimaliseren"

Uitgegeven door Peter Vader • 23 februari 2025 10:00

Toyota Gazoo Racing heeft een intensieve en effectieve Proloog-test op het Lusail International Circuit voltooid, ter voorbereiding op de Qatar 1812 km, de openingsronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2025. Het Japanse team met onder andere onze landgenoot Nyck de Vries in zijn gelederen, heeft zes opeenvolgende fabrikantenwereldkampioenschappen gewonnen en begint het nieuwe seizoen 2025 met als doel die reeks te verlengen en tegelijkertijd de coureurstitel en een nieuwe Le Mans 24 Hours-overwinning toe te voegen.

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 1

De jaarlijkse Proloog-test markeerde de eerste keer dat de grid van 2025, bestaande uit 36 auto's van 13 fabrikanten, samen op de baan verscheen en omvatte 14 uur rijden verdeeld over twee dagen. Toyota Gazoo Racing richtte zijn energie gedurende de twee dagen op het verbeteren van de prestaties en consistentie van zijn twee GR010 HYBRID's, waarbij gebruik werd gemaakt van een driver-first-benadering voor de set-up en strategie-aanpassingen. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries in de #7 GR010 HYBRID, en Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa in de #8 GR010 HYBRID, legden samen 4.291 kilometer af in 792 ronden. Ze leverden inzichten en verzamelden gegevens die gebruikt zullen worden om de prestaties van de auto en de banden te maximaliseren voor de race van volgende week.

De proloog begon op vrijdagmiddag met een eerste sessie die gewijd was aan het vaststellen van basisinstellingen en het aanpassen van mechanische instellingen. Alle zes coureurs noteerden hun eerste ronden op het Lusail International Circuit sinds een pre-season test aldaar in afgelopen december. 's Avonds richtte het team zich op het analyseren van de medium en harde Michelin-bandencompounds die beschikbaar zijn in Qatar.

Het team paste de lessen van de openingsdag toe in de praktijk op zaterdag, die begon rond lunchtijd met een test van drie uur, die met een uur werd verlengd vanwege een lange periode van rode vlaggen. Mechanische afstellingen en bandengedrag werden verder beoordeeld en deze inspanningen werden voortgezet in de avondsessie, met een verhoogde focus op racevoorbereiding.

Ingenieurs en coureurs werkten intensief samen gedurende de twee dagen om de prestaties van de auto te verfijnen, terwijl monteurs ook pitstops oefenden om de menselijke prestaties voor de race te optimaliseren, waarbij elke Hypercar doorgaans ongeveer 10 keer de pits bezoekt.

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 2

Monteurs zullen nu de GR010 HYBRID's herbouwen, terwijl ingenieurs en coureurs de prestaties van de auto analyseren om verbeteringen te vinden op basis van de informatie die is verkregen in de proloog. Elders in de komende dagen zullen coureurs en teamleden ook lokale Toyota-initiatieven in Qatar ondersteunen die de opwinding van de autosport - evenals de iconische GR-reeks sportwagens - naar een breder publiek brengen.

Twee vrije trainingssessies van 90 minuten luiden de raceweek op woensdag in, waaronder één die eindigt na zonsondergang. De startopstelling wordt bepaald in de kwalificatie en Hyperpole op donderdag (17:40 uur lokale tijd, 15:40 uur CET) terwijl de race begint om 14:00 uur (middag CET) op vrijdag 28 februari.

Nyck de Vries (coureur, auto #7): “Het is fijn om weer bij het team te zijn voor een nieuw seizoen. We hebben in de twee dagen veel ronden gereden en veel geleerd. Het is lastig om een eerste indruk te krijgen, maar het lijkt erop dat het een uitdagende race voor ons kan worden. We gaan alles wat we hebben getest bekijken en kijken wat we kunnen leren om ons pakket voor de race te optimaliseren.”

Kamui Kobayashi (teambaas en coureur, auto #7): “We hebben geprobeerd om het beste uit deze twee dagen te halen om onszelf goed voor te bereiden op de raceweek. Over het algemeen hebben we geen problemen gehad tijdens de twee dagen en hebben we veel ronden kunnen rijden met beide auto's. Qua tempo lijken we op dit moment wat tekort te schieten. Maar we gaan daar de komende dagen aan werken en proberen meer prestaties te vinden. Er is nog veel werk te doen, dus laten we eens kijken hoe het volgende week gaat.”

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 3 Kamui Kobayashi Mike Conway Nyck de Vries

Proloogtest 1
1e #83 AF Corse (Kubica/Ye/Hanson) 1min 41.673sec 51 ronden
2e #12 Cadillac Team JOTA (Lynn/Nato/Stevens) +0,295 seconden 49 ronden
3e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,515 seconden 62 ronden
4e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Magnussen) +0,522 seconden 68 ronden
5e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,626 seconden 56 ronden
6e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +1,077 seconden 56 ronden
10e #8 TOYOTA GAZOO Racing +1,641 sec. 70 ronden
15e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1,991 seconden 78 ronden

Proloogtest 2
1e #12 Cadillac Team JOTA (Lynn/Nato/Stevens) 1min 39.575secs 100 ronden
2e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +0,213 seconden 103 ronden
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,226 seconden 108 ronden
4e #5 Porsche Penske (Andlauer/Christensen/Jaminet) +0,298 seconden 83 ronden
5e #83 AF Corse (Kubica/Ye/Hanson) +0,689 seconden 116 ronden
6e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,779 sec. 106 ronden
8e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1,132 seconden 126 ronden
11e #8 TOYOTA GAZOO Racing +1,722 seconden 121 ronden

Proloogtest 3
1e #6 Porsche Penske (Estre/Vanthoor/Campbell) 1min 40.428sec 65 ronden
2e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,251 sec. 90 ronden
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,294 seconden 92 ronden
4e #83 AF Corse (Kubica/Ye/Hanson) +0,349 seconden 87 ronden
5e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +0,540 sec. 79 ronden
6e #5 Porsche Penske (Andlauer/Christensen/Jaminet) +0,843 seconden 63 ronden
13e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1,452 seconden 87 ronden
14e #8 TOYOTA GAZOO Racing +1,703 seconden 83 ronden

Proloogtest 4
1e #20 BMW M Team WRT (Rast/Frijns/Van der Linde) 1min 38,971sec 104 ronden
2e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +0,145 seconden 107 ronden
3e #83 AF Corse (Kubica/Ye/Hanson) +0,170 seconden 94 ronden
4e #15-BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Magnussen) +0,282 sec 100 ronden
5e #12 Cadillac Team JOTA (Lynn/Nato/Stevens) +0,325 sec 107 ronden
6e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,396 sec 104 ronden
8e #7 TOYOTA GAZOO Racing +0,578 sec 111 ronden
10e #8 TOYOTA GAZOO Racing +1,157 sec 116 ronden

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 4

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 5

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 6

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 7

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 8

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 9

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 10

FIA WEC 2025 Qatar 1812km Toyota Gazoo Racing Foto 11

Foto's: TOYOTA GAZOO Racing Global





Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...
P1 Travel - Bezoek je droomevenement!

Babe-box

Xtra

COLUMNS