FOTO'S - Titelstrijd FIA WEC 2024 behoorlijk aangewakkerd door winst van Toyota in 6 Hours of Sao Paulo
Uitgegeven door Peter Vader • 15 juli 2024 11:10
Toyota Gazoo Racing heeft de 6 uur van São Paulo gewonnen en daarmee de titelstrijd van het FIA World Endurance Championship (WEC) van 2024 op een dramatische dag op Interlagos aangewakkerd. Op dezelfde plaats van Toyota's allereerste hybride-aangedreven WEC-overwinning in 2012, behaalden wereldkampioenen Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa hun eerste overwinning van het seizoen 2024 in de #8-Toyota GR010 Hybrid voor een zoals altijd erg gepassioneerd Braziliaans publiek van 73.200 toeschouwers.
Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries, in de poleposition-winnende #7 GR010 Hybrid, lagen op koers voor de overwinning, totdat ze na een lange pitstop vanwege een technisch probleem terugvielen in de rangorde van het competitieve startveld. Een verbluffende comeback tijdens de race leverde echter toch nog de vierde plaats en 12 waardevolle WK-punten op. Het was een zwaarbevochten tweede overwinning van dit jaar, dankzij onberispelijk rijgedrag, sterk teamwerk en een superieure bandenstrategie. Het leverde het maximale aantal punten op voor Toyota Gazoo Racing en verkleinde de kloof met leider Porsche tot slechts vier punten in het constructeursklassement, met nog drie resterende races dit seizoen.
Voor het eerst sinds Bahrein afgelopen november, leidde een volledig uit Toyota bestaande eerste rij het veld bij de start. Mike Conway maakte een cleane start en begon meteen een voorsprong ten opzichte van het achtervolgende peloton te bouwen. Brendon Hartley herstelde zich, nadat hij de eerste bocht te wijd was ingegaan en nestelde zich op de tweede plaats.
Mike Conway zorgde ervoor dat zijn medium compoundbanden bij hoge temperaturen op het schurende Interlagos-baanoppervlak behouden bleven en stippelde een veilige koers door het verkeer uit. In het openingsuur bouwde hij een voorsprong van elf seconden op, op Toyota-collega Brendon Hartley, die met succes de #5 Porsche op een armlengte afstand hield.
De #7 had na 90 minuten nog steeds comfortabel alles onder controle, maar kreeg zijn eerste klap toen een drive-through-penalty voor een Full Course Yellow -overtreding, de voorsprong van Conway tenietdeed. Een belangrijker probleem deed zich vroeg in het derde uur voor toen er reparaties nodig waren aan een controle-eenheid. Het deed Nyck de Vries de race hervatten op de 18e plaats.
Tegen die tijd zat Ryo Hirakawa aan het stuur van de #8, om de overwinningsuitdaging van het team aan te gaan. Hij schoof al snel naar voren. Op de halve afstand had hij zijn voorsprong uitgebreid tot 30 seconden en mocht hij alleen aan de rechterkant de pits in voor nieuwe Michelin-banden. Een strategie om de temperatuur van de banden op peil te houden en de degradatie in de hand te houden.
Ryo Hirakawa reed een snelle stint tijdens zijn Interlagos-debuut en bouwde in de laatste twee uur een voorsprong van meer dan 40 seconden op, voordat hij het stokje overdroeg aan Sébastien Buemi. De strijdlustige ronden van Nyck de Vries bracht de #7 weer in de strijd om de punten en Kamui Kobayashi nam het stuur over voor de laatste twee stints.
Sébastien Buemi handhaafde vooraan de consistente snelheid van de #8,-Toyota, maakte een laatste tankstop met nog een uur te gaan en hervatte de race met een riante voorsprong. Hij beschermde die plek tot aan de zwart-wit geblokte vlag en eindigde de race met een voorsprong van 1 minuut en 8,811 seconden op de achtervolgende #6-Porsche.
Het vastberaden terugvechten van de #7 ging door tot aan de vlag, waarbij Kamui Kobayashi gedurende de laatste ronden zelfs jacht maakte op de #51 Ferrari. Het leverde hem in de laatste vijf minuten een adembenemende inhaalmanoeuvre op waarmee hij zich de vierde plaats toe eigende.
Na een productief bezoek aan Zuid-Amerika verhuist het Toyota-team om zijn FIA WEC-wereldkampioenschapstitels te behouden naar Noord-Amerika voor de volgende race, wanneer op het Circuit of the Americas in Austin, Texas op 1 september de Lone Star Le Mans wordt gehouden.
Sébastien Buemi (#8): “Het is een geweldige dag voor ons met auto #8, waarbij we dit jaar voor de eerste keer een race winnen. We hadden een geweldige auto. Het bandenbeheer was een van onze sterke punten, vooral het feit dat we de hele race de medium compound konden gebruiken, wat ons echt hielp om een goed tempo te hebben. Ik ben zo blij dat ik eindelijk een weekend zonder problemen heb na een lastige start van het seizoen. We hadden een sterke kwalificatie met de één-twee, maar auto nr. 7 had pech met hun probleem. Ze waren erg snel en verdienden een veel beter resultaat dan dat. We hebben goede punten gescoord in het wereldkampioenschap voor fabrikanten en we gaan naar de volgende race om dat zo te houden.”
Brendon Hartley (#8): “Het voelt geweldig om de eerste overwinning van het seizoen te behalen. We hebben tot nu toe niet de beste seizoenen gehad met auto nr. 8, dus het is fantastisch om deze overwinning te behalen. Auto nr. 7 heeft een geweldige race gereden, ze vlogen vandaag, dus ik heb medelijden met ze. Mijn eerste stint bij de start was niet gemakkelijk, met veel bandendegradatie, maar we kwamen daar bovenop en hadden een mooie, schone race. Wij hebben gewonnen en dat is waar het om gaat. We scoorden ook goede punten voor het Wereldkampioenschap, dus we willen dit momentum vasthouden voor de volgende races.”
Ryo Hirakawa (#8): “Ik ben zo blij met onze eerste overwinning van het jaar. Het is lang geleden dat we in Bahrein voor het laatst hebben gewonnen, maar we hebben nooit opgegeven en hebben altijd hard gepusht. Mijn stint was niet gemakkelijk vanwege de degradatie, dus ik moest goed voor de banden zorgen. Ik had de kans om de banden aan de rechterkant te wisselen, maar ik moest nog steeds veel met de banden omgaan, dus ik was blij dat ik het gat met de auto erachter kon behouden. Voor het team in het wereldkampioenschap voor fabrikanten was het belangrijk dat we de race wonnen, en ik ben blij dat we dat hebben gedaan. Dank aan de fans voor hun steun het hele weekend en dank aan het hele team voor hun enorme inzet deze week. Er zijn nog drie races te gaan, dus we blijven streven naar de titel.”
Uitslag 6 uur São Paulo 2024:
1e #8 Toyota Gazoo Racing 236 ronden
2e #6 Porsche Penske (Estre/Lotterer/Vanthoor) +1min 8,811sec
3e #5 Porsche Penske (Campbell/Christensen/Makowiecki) +1min 15,993sec
4e #7 Toyota Gazoo Racing +1min 23.571sec
5e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +1min 27,395sec
6e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +1 ronde
Klik hier voor de volledige einduitslag van de FIA WEC 6 Hours of Sao Paulo 2024
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!