Qatar 1812km - Ferrari start sterk in vrije trainingen; Nyck de Vries teleurstellend op P13 + UITSLAG
Uitgegeven door Peter Vader • 27 februari 2025 10:15
Ferrari begint het FIA World Endurance Championship-seizoen 2025 goed. Tijdens de eerste vrije training van de 1812 km van Qatar zette James Calado de #51 AF Corse Ferrari 499P bovenaan de tijdenlijst met een tijd van 1:42.123. De Brit had een voorsprong van 0,267 seconde op de #38 Hertz Team JOTA Cadillac V-Series.R, bestuurd door Sébastien Bourdais. Het virtuele podium werd gecompleteerd door nog een Ferrari: de #50, toevertrouwd aan Miguel Molina. Daarmee bevestigde het merk uit Maranello zijn uitstekende potentieel op een circuit dat nog relatief nieuw is in deze categorie. Achter hen maakten Brendon Hartley in de #8 Toyota en Dries Vanthoor in de #15 BMW M Hybrid V8 de top vijf compleet. Ondanks de competitieve tijden waren de geregistreerde rondetijden langzamer dan de snelste ronde van Robin Frijns in de proloog van vorige week. Verschillende factoren lagen hieraan ten grondslag, waaronder de verschillende temperaturen en verschillende race-instellingen.
#50 - Ferrari AF Corse van Fuoco/Molina/Nielsen (Foto: media.ferrari)
Problemen voor de Aston Martin Valkyrie
De vrije training van de middag werd onderbroken door een rode vlag vlak voor het midden van de sessie, toen de #009 Heart of Racing Team Aston Martin Valkyrie, bestuurd door Alex Riberas, tot stilstand kwam bij Bocht 1. De auto blokkeerde de baan en nadat hij was weggehaald, werd er met nog 38 minuten te gaan weer getest. De Aston Martin kwam echter niet meer in actie. Aan het einde van de sessie werd het tempo van de coureurs opnieuw verstoord door een Full Course Yellow.
LMGT3: Lexus staat aan het roer
In de LMGT3-categorie werd de snelste tijd neergezet door Ben Barnicoat in de #78 Akkodis ASP Lexus RC F GT3, met een rondetijd van 1:55.623. Hij had een voorsprong van 0,113 seconde op de #33 Chevrolet Corvette Z06 GT3.R van Dani Juncadella, terwijl de derde tijd naar de andere #81 Corvette van Charlie Eastwood ging.
Na problemen in de proloog keerden de #10 Aston Martin Vantage GT3 Evo en de #77 Ford Mustang GT3 terug op de baan, terwijl beide Iron Lynx Mercedes-AMG GT3 Evo's niet aan de sessie deelnamen vanwege een software-update die te maken had met het tanken.
#51 - Ferrari AF Corse van Pier Guidi/Calado/Giovinazzi (Foto: media.ferrari)
De Ferrari’s presteerden opvallend goed
De openingsweek van het FIA World Endurance Championship 2025 begon op het Lusail International Circuit met de eerste dag van de vrije training. De 499P's met de nummers 50 en 51 van het officiële Ferrari – AF Corse team vielen op tijdens de drie uur durende vrije training op het circuit. Ze behaalden 's ochtends de beste tijd met Pier Guidi-Calado-Giovinazzi en 's middags de tweede plaats met Fuoco-Molina-Nielsen. Tijdens FP1, de eerste sessie van 90 minuten, bij een lucht- en baantemperatuur van rond de 18 en 28°C, zagen we meteen al uitstekende prestaties van de rode 499P's. Pier Guidi-Calado-Giovinazzi zette de snelste tijd neer met de Britse coureur (Calado, red.), die een rondetijd van 1'42''123 realiseerde in de 20e van de in totaal 37 afgelegde ronden.
Op de derde positie eindigde de zusterauto met nummer 50 van Fuoco-Molina-Nielsen, die de klokken stopte op 1'42''397. De Spaanse coureur Fuoco finishte in de 28e ronde van de 39 voltooide rondes. Op de negende plaats eindigde de gele Ferrari met startnummer 83, toevertrouwd aan de officiële fabriekscoureur van het Steigerende Paard, Yifei Ye, die een rijderscombinatie vormt met Robert Kubica en Phil Hanson. Het drietal legde 30 ronden af met een snelste tijd van 1'42''730, behaald door de Brit, in zijn eerste seizoen als coureur voor het team AF Corse.
Ferrari ook snel in FP2
In de middag keerden de auto's terug op de baan voor FP2 onder de felle schijnwerpers van Lusail. Er was sprake van lagere temperaturen, die in de laatste fase van de sessie daalden tot 16 en 19,7°C, zowel in de lucht als op de baan,. De 499P's bleken competitief: Fuoco zette met de Ferrari met nummer 50 de op één na beste tijd neer, namelijk 1'39''906, met een voorsprong van 0''305 op de Cadillac met nummer 12, de leider van de sessie. Vijfde werd de 499P met nummer 51, met Giovinazzi die de snelste rondetijd neerzette in 1'40''314. De twee teams voltooiden respectievelijk 41 en 39 ronden. Op de achtste plaats eindigde de 499P van het AF Corse-team: Robert Kubica zette de beste tijd neer (1'40''712) in een sessie waarin de auto in de Modena Yellow-kleurstelling 39 ronden aflegde.
Toyota kon nog niet overtuigen tijdens FP1 en FP2 in Qatar, hier met Nyck de Vries voorop (Foto: TOYOTA GAZOO Racing Global)
Toyota (nog) niet overtuigend
Toyota deed ook zijn best om de steeds heftiger wordende concurrentie de baas te zijn. Aan het einde van de drie uur durende training eindigde de #8 van Sébastien Buemi, Brendon Hartley en Ryo Hirakawa als snelste Toyota GR010 HYBRID op de zesde plaats, met de #7-crew van Mike Conway, Kamui Kobayashi en Nyck de Vries op de 13e plaats na een constructieve dag in uitdagende omstandigheden.
Na de tweedaagse proloog van afgelopen weekend hadden de ingenieurs en coureurs van het Toyota-team zich voorbereid op de actie van woensdag door gegevens van de GR010 HYBRID's en de Michelin-banden te analyseren, om zo de prestaties voor de race te optimaliseren. Toen de vrije training laat op de winderige woensdagochtend begon, bleven beide GR010 HYBRID's bijna 10 minuten in de garage staan om de omstandigheden te beoordelen, die ten opzichte van de proloog behoorlijk waren veranderd door een verandering in de windrichting, waardoor er zand op de racelijn was geblazen. Uiteindelijk begonnen beide auto's met de voorbereidingen op de baan voor de race van vrijdag, waarbij ze werkten aan banden en auto-instellingen.
Twee keer P13 voor de Toyota GR010 HYBRID van Nyck de Vries (Foto: TOYOTA GAZOO Racing Global)
Nyck de Vries (#7 Toyota GR010 HYBRID): “We hebben een soepele dag gehad zonder problemen en we hebben veel rondjes gereden, maar de baancondities zijn sinds de proloog behoorlijk veranderd, dus dat was voor iedereen een beetje een reset. We hebben hard gewerkt om ons aan te passen aan de omstandigheden en hebben geprobeerd ons pakket voor de race te optimaliseren. Het is een uitdaging, maar we trekken samen op en geven ons maximale inzet.”
Op donderdag 27 februari, na de derde vrije training van 12:00 tot 13:00 uur, vindt vanaf 17:40 uur de kwalificatie plaats en vanaf 18:00 uur de Hyperpole, gereserveerd voor de Hypercar-klasse. De 1812 KM van Qatar start op vrijdag 28 februari om 14:00 uur en eindigt tien uur later (lokale tijd).
Qatar 1812 km vrije training 1:
1e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) 1min 42.123sec 37 ronden
2e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +0,232 seconden 38 ronden
3e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,274 seconden 39 ronden
4e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0,343 seconden 35 ronden
5e #15 BMW M Team WRT (Vanthoor/Marciello/Magnussen) +0,359 seconden 39 ronden
6e #12 Cadillac Team JOTA (Lynn/Nato/Stevens) +0,405 seconden 38 ronden
13e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1,118 seconden 38 ronden
Qatar 1812 km vrije training 2:
1e #12 Cadillac Team JOTA (Lynn/Nato/Stevens) 1min 39.601sec 44 ronden
2e #50 Ferrari AF Corse (Fuoco/Molina/Nielsen) +0,305 seconden 41 ronden
3e #20 BMW M Team WRT (Rast/Frijns/Van der Linde) +0,475 seconden 46 ronden
4e #38 Cadillac Team JOTA (Bamber/Bourdais/Button) +0,524 seconden 44 ronden
5e #51 Ferrari AF Corse (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi) +0,713 seconden 39 ronden
6e #8 TOYOTA GAZOO Racing +0,904 seconden 44 ronden
13e #7 TOYOTA GAZOO Racing +1.324secs 43 ronden
Bekijk ook eens de video's, eigen beelden en interviews over de Formule 1 met Jos en Max Verstappen. Verder ook beelden van alle andere takken van de auto- en motorsport, rallysport, Dakar en karting. Abonneer je dan ook gelijk even gratis op ons RaceXpress YouTube-kanaal!