SPECIAL - Het succesverhaal van de Porsche 963: Porsche Penske Motorsport wint in totaal zeven titels
Uitgegeven door Peter Vader • 10 november 2024 13:10
Het seizoen 2024 zal de geschiedenis ingaan als één van de succesvolste in de langeafstandsgeschiedenis van Porsche: in het tweede jaar met de Porsche 963 won de sportwagenfabrikant uit Stuttgart zeven van de acht mogelijke titels samen met het fabrieksteam Porsche Penske Motorsport. De basis voor dit resultaat was de consistente verbetering van de teamstructuur en het werk aan de betrouwbaarheid en prestaties van het hybride prototype van ongeveer 515 kW (700 pk).
Het algehele resultaat van het seizoen 2024 in het FIA World Endurance Championship WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship: zes van de zes mogelijke titels in Noord-Amerika en de wereldkampioenschapskroon voor de fabriekscoureurs Kévin Estre uit Frankrijk, André Lotterer uit Duitsland en Laurens Vanthoor uit België in het FIA WEC. Porsche miste dit jaar de fabrikantentitel in het wereldkampioenschap met de 963 met slechts met twee punten.
“Nobody’s perfect’ - we gebruikten deze slogan al in 1983, toen er maar één derde partijfabrikant in de Top-10 van de 24 uur van Le Mans stond,” lacht Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport. 41 jaar geleden vereeuwigde Porsche het resultaat van Le Mans onder die titel op een legendarische poster: racewagens uit Stuttgart op de eerste acht plaatsen in het algemeen klassement en op de tiende plaats, met een Sauber BMW ertussen. In 2024 bleef de langverwachte 20e algemene overwinning in Le Mans uit, maar de resultaten van het seizoen zijn nog steeds indrukwekkend.
“Het was een ongelooflijk succesvol jaar,” legt Laudenbach uit. “Met de Porsche 963 en ons wereldwijde team Porsche Penske Motorsport wonnen we zeven van de acht mogelijke titels in een zeer competitieve omgeving. Dat vervult mij met grote trots. Dit resultaat is een welverdiende beloning voor het harde werk van iedereen die betrokken is bij de racecircuits, bij onze teamlocaties in Mannheim en Mooresville en bij de ontwikkelingsafdeling in Weissach. We hebben de Porsche 963 en het hele programma in korte tijd naar de top gebracht.”
Porsche 963-project: de consistente ontwikkeling werpt vruchten af
Op 16 december 2020 maakte Porsche voor het eerst publiekelijk bekend dat het zou terugkeren naar de topklassen van 's werelds twee grootste endurance-series: het FIA World Endurance Championship WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. De basis hiervoor was het besluit van de motorsportautoriteiten FIA en IMSA om een gemeenschappelijke set regels in te voeren voor de topvoertuigen voor het seizoen 2023: hybride prototypes in de LMDh-categorie (Le Mans Daytona hybrid).
De volgende stappen op weg naar Porsche's terugkeer naar de topklasse van IMSA en het wereldkampioenschap, inclusief de 24 uur van Le Mans, volgden in mei 2021: samenwerking met Team Penske om een nieuw wereldwijd autosportteam te vormen in Porsche Penske Motorsport. Multimatic werd toen geselecteerd als chassispartner uit de vier goedgekeurde LMDh-chassisfabrikanten. Iets later werd besloten om een 4,6 liter V8-motor te gebruiken, die onlangs ook in een hybride configuratie werd gebruikt in de 918 Spyder-supersportwagen voor op de weg. De wortels van de hoogtoerige motor gaan nog verder terug, namelijk naar het zeer succesvolle Porsche RS Spyder-raceprototype uit de jaren 2000. Porsche Penske Motorsport richtte zijn operationele centra voor het FIA WEC en IMSA op in Mannheim in Duitsland en Mooresville in de VS. Op 13 januari 2022 kwam de nieuwe Porsche 963 voor het eerst tot leven tijdens een veelgeprezen roll-out in Weissach. Testritten over meer dan 30.000 kilometer vormden de basis voor de wereldwijde racepremière die het hybride prototype van ongeveer 515 kW (700 pk) vierde tijdens de 24 uur van Daytona in januari 2023.
Debuutseizoen 2023: eerste raceoverwinningen en een boek vol huiswerk
De Amerikaanse enduranceklassieker aan het begin van het eerste seizoen van het nieuwe Porsche Penske Motorsport-team vulde de lijst met taken. De Porsche 963 had vanaf het begin een enorm prestatiepotentieel laten zien, maar op het gebied van betrouwbaarheid en bediening moest nog vooruitgang worden geboekt. Hoewel het prototype met startnummer 7 de race vanaf de eerste rij startte en talloze leidende ronden kon afleggen, zorgden de zevende en achtste plaats voor de fabrieksauto's uiteindelijk voor desillusie. Bij de start van het FIA WEC in Sebring (VS) miste Porsche ook het gewenste succes met posities vijf en zes. Consistente verbeteringen zorgden er vervolgens voor dat de prestatiecurve steil omhoogging.
In het IMSA-kampioenschap werd in de tweede race het eerste podium behaald en in de daaropvolgende race in Long Beach zelfs de eerste overwinning. Er volgden nog meer triomfen, onder meer op Road America en een dubbel succes in Indianapolis. Porsche moest in de strijd om het kampioenschap in de finale op Road Atlanta slechts nipt toegeven. Ook in het FIA WEC werden de eerste podiumplaatsen behaald. De grote doorbraak in de vorm van een raceoverwinning bleef echter uit.
“De resultaten, met name in Le Mans, voldeden niet aan onze verwachtingen destijds. Als Porsche meedoet in de topklasse, kan er maar één doel zijn: de overwinning”, zegt Thomas Laudenbach. Naarmate het seizoen vorderde, bleven de specificaties binnenstromen. Vervolgens werden de punten met alle nauwkeurigheid doorgewerkt. “De ervaringen uit 2023 gaven ons een lange lijst met huiswerk voor de korte winterstop. We slaagden erin de betrouwbaarheid en prestaties van de auto en de teamstructuur te optimaliseren”, legt Urs Kuratle, Director Factory Motorsport LMDh, uit. “Na ongelooflijk hard werken kwamen we in januari 2024 naar Daytona en wonnen. Dat was de sleutel. Het liet zien: we kunnen het!”
Overwinning bij de 24 uur van Daytona 2024: sterk signaal aan het begin van het nieuwe jaar
Uitgebreide aanpassingen brachten Porsche eindelijk op weg naar de overwinning. Aan het begin van het IMSA-seizoen, de 24 uur van Daytona in januari, won de racewagen met nummer 7 met fabriekscoureurs Matt Campbell uit Australië, Felipe Nasr uit Brazilië en de Amerikaan Dane Cameron samen met zijn landgenoot Josef Newgarden. “Toen ging de bal echt rollen”, blikt Campbell met genoegen terug. Jonathan Diuguid, Managing Director Porsche Penske Motorsport, legt uit: “De overwinning in Daytona was de sleutel tot alle verdere successen dit seizoen. We hebben meteen aan het begin van het jaar aan de wereld en onszelf bewezen dat we alles kunnen bereiken. Ik zit al 20 jaar in de autosport. Ik weet dat er mooie en moeilijke fases zijn. Natuurlijk maken we soms dagen mee waarop we ons afvragen waarom we maximale energie en talloze uren in deze sport steken. Het antwoord is Daytona: momenten als deze zijn onvergelijkbaar!”
De eerste vonk in IMSA stak ook het vuur aan voor het FIA WEC. Bij de start van het wereldkampioenschap in Qatar pakten de twee Porsche 963's de eerste en derde plaats - de eerste WEC-overwinning voor het prototype. "Het geweldige weekend in Qatar bevestigde voor ons: net als in IMSA kunnen we concurreren met andere LMDh-auto's in het WEC en ook de LMH Hypercars verslaan. Dat was erg belangrijk", zegt Kuratle. In beide raceseries namen Porsche en de fabriekscoureurs aan het begin van het seizoen de algehele leiding. 2024 begon sterk en bracht nog meer mooie hoogtepunten, met uiteindelijk zeven titels.
Er waren vier overwinningen in negen races in de IMSA-serie. Met uitzondering van Indianapolis bereikte minstens één Porsche 963 van het fabrieksteam in elke race het winnaarspodium. De welverdiende beloning: Porsche won het fabrikantenkampioenschap, Porsche Penske Motorsport won het teamkampioenschap en de fabriekscoureurs Felipe Nasr en Dane Cameron wonnen de coureurskroon. Nog eens drie titels in de IMSA Michelin Endurance Cup rondden het onberispelijke record in de VS af. Het omvat de vijf langste races van het jaar in Daytona, Sebring, Watkins Glen, Indianapolis en Road Atlanta. In het FIA WEC zegevierde Porsche Penske Motorsport in Qatar en Fuji, Japan. Bij de races in Imola (Italië), Spa-Francorchamps (België), São Paulo (Brazilië) en Sakhir (Bahrein) leverden podiumplaatsen veel WK-punten op. Uiteindelijk vierden Kévin Estre, André Lotterer en Laurens Vanthoor het winnen van het wereldkampioenschap voor coureurs. Porsche miste de constructeurstitel op de tweede plaats met slechts twee punten. "We kunnen terugkijken op een uiterst succesvol seizoen", zegt Laudenbach tevreden. "Maar we hadden graag het wereldkampioenschap voor constructeurs en de 20e algemene overwinning in Le Mans gewonnen. Dat zijn nu onze grootste doelen voor het seizoen 2025."
De Porsche 963 en de 24 uur van Le Mans: liefde op het derde gezicht?
Na het teleurstellende debuut van de 963 op Le Mans 2023 liet Porsche dit jaar op de Sarthe een aanzienlijke verbetering zien. De gehoopte eindoverwinning bleef echter opnieuw uit. De poleposition van Kévin Estre, talloze ronden aan kop in de race en de vierde en zesde plaats onderstreepten de vooruitgang. Bovendien: de langeafstandsklassieker in Frankrijk toonde de belangrijke verbeteringen op het gebied van betrouwbaarheid. Een nieuw ontworpen 90-graden krukas kon weer de planningsla in. In zijn analyse van het seizoen 2023 identificeerde Porsche trillingen van de motor als de waarschijnlijke oorzaak van storingen in het standaard hybride systeem. Na de overwinning op Daytona en de stabiele prestaties op Le Mans gedurende 24 uur was het duidelijk: de ervaren Porsche-ingenieurs in Weissach hadden een functionele, snelle, kosteneffectieve en duurzame oplossing gevonden waarmee de Porsche 963 in de komende jaren nog meer grote successen zou kunnen behalen.
“Overwinningen of podiumplaatsen in Daytona, Qatar en Spa betekenen niet per se succes in Le Mans. Dat wisten we altijd al, maar helaas moesten we het dit jaar aan den lijve ondervinden”, meldt Jonathan Diuguid. “Het doel voor 2025 is daarom duidelijk gedefinieerd: we willen de overwinning in Le Mans!” Volgend jaar zal Porsche Penske Motorsport deelnemen aan de grootste endurancerace ter wereld in Frankrijk met minimaal twee fabrieksdeelnames. Iedereen die erbij betrokken is, wil het record van Porsche in Le Mans verder uitbreiden met een 20e algemene overwinning. “Ondanks alle successen dit jaar is er deze kleine race in Frankrijk die iedereen wil winnen. Dat is ons niet gelukt – nog niet…” lacht Kuratle, kijkend naar het hoogtepunt van het komende seizoen.
Statistieken Porsche Penske Motorsport 2024
FIA World Endurance Championship WEC:
Aantal races: 8
Overwinningen: 2
Verdere podiumplaatsen: 7
Polepositions: 2
IMSA WeatherTech SportsCar Championship:
Aantal races: 9
Overwinningen: 4
Verdere podiumplaatsen: 8
Polepositions: 1
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!